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Yeats 시에 나타난 Nietzsche의 수용연구

Title
Yeats 시에 나타난 Nietzsche의 수용연구
Other Titles
A Study of Reception of Nietzsche in W. B. Yeats’s Poetry
Author
이소영
Alternative Author(s)
Lee, Soyoung
Advisor(s)
이영석
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 논문의 목적은 아일랜드의 시인 Yeats가 독일의 사상가 Nietzsche의 철학사상을 어떻게 수용하여 시작품에 적용하는지를 밝히는 것이다. Yeats는 1902년 전후 Nietzsche를 탐독하기 시작했다. 그는 1903년 그의 연인 Maud Gonne이 자신과의 영적 결혼(spiritual marriage)을 깨고 Macbride 소령과 결혼함에 따라 엄청난 정신적 충격을 받지만, 그녀의 배신으로 인한 상처를 치유하는데 Nietzsche의 사상이 큰 힘이 되었다. Yeats는 Nietzsche를 읽은 후부터 그의 시에서 보다 강한 남성적 목소리를 낸다. 본 논문에서 필자는 Nietzsche의 핵심 사상이라고 할 수 있는 무신론과 허무주의, 힘에의 의지, 아폴로와 디오니소스, 영원회귀, 초인사상 등이 그의 시에 어떻게 나타나는지를 연구하였다. 제1장은 Yeats와 Nietzsche의 신에 대한 입장을 살핀다. Nietzsche는 예수를 신으로 여기지 않고 인간으로서 존경하였다. 그리고 그리스의 디오니소스적 예술세계를 지향한다. Yeats는 신을 긍정도 부정도 하지 않으면서 기독교적 신 이상의 신을 염원하였다. 그리고 그는 종교 대신 시의 완성을 위해 헌신하였다. Yeats의 시는 기독교 신에 대해 양면성을 보인다. 부정적이고 저항적 자세를 보이는 시로는 “The Wanderings of Oisin,” “Conjunctions,” “Cold Heaven,” “Vacillation” 등이 있다. 반면에 신앙의 필요성과 수용은 “The Four Ages of Man,” “For Ann Gregory,” “At Algeciras ― A Meditation upon Death” 등의 시에서 나타난다. 그리고 신의 부재로 인한 상실감 때문에 인간 삶의 궁극적 의지처인 실재, 신앙, 도덕, 이성 등을 인정하지 않는 Nietzsche의 허무주의는 Yeats의 시에서 신앙, 도덕, 이성 등에 대한 회의주의적 태도로 나타난다. 또한 Yeats는 전통도덕과는 다른 Nietzsche의 상대적 도덕개념을 따른다. Nietzsche는 도덕을 주인도덕과 노예도덕으로 나눈다. 그리고 그는 전통 기독교적 도덕을 일종의 노예도덕과 원한 감정의 복수심으로 간주하고 관점에 따라 선악의 기준도 달라질 수 있다고 본다. 이러한 Nietzsche의 도덕개념은 “Crazy Jane talks with the Bishop”에 잘 나타난다. 제2장은 Nietzsche에게 있어서 예술의 두 가지 원리인 아폴로(Apollo)와 디오니소스(Dionysus)의 개념을 Yeats의 시와 비교하여 분석한다. Yeats와 Nietzsche는 둘 다 비극의 본질을 ‘비극적 기쁨’(Tragic Joy)와 ‘잔인성’으로 이해한다. Nietzsche처럼, Yeats도 아폴로적인 것 보다는 디오니소스적인 것을 우위에 두는데, Yeats의 시 중 다수가 디오니소스적인 원리를 따른다. “Her Vision in the Wood,” “A Last Confession,” “The Spur,” “Ancestral House,” “Crazy Jane”시리즈 등은 디오니소스계열의 시이다. 아폴로적인 시로는 “He Wishes for the Clothes of Heaven,” “A Prayer for My Daughter”등이 있다. 그리고 “The Double Vision of Michael Robartes,” “Statue,” “Byzantium”등은 Apollo와 Dionysus의 세계를 동시에 보여주는 대표적인 시들이다. 제3장은 Nietzsche 사상의 근간이 되는 힘에의 의지(Will to Power)가 Yeats의 시에 어떻게 나타나는지를 다룬다. 이 장에서는 Yeats의 가이어(Gyre), 마스크(Mask), 그리고 Nietzsche의 원근법 원리(Perspectivism)를 분석한다. 힘에의 의지는 Yeats의 A Vision에 나타나는 “가이어”의 구조와 유사하다. Nietzsche의 힘에의 의지는 세계를 부단히 흐르는 하나의 갈등으로 본다. 이때 힘에의 의지의 양은 고정되어 있고, 힘에의 의지의 내부는 무한한 상승과 하강의 순환운동을 한다. 이는 Yeats의 두 개의 원추와 가이어의 구조와 유사하다. 또한 힘에의 의지는 세계에 대한 갈등론이며 내적 갈등과 외적 갈등으로 나타난다. 내적 갈등론을 Yeats는 마스크 이론으로 발전시킨다. 그리고 Nietzsche의 힘에의 의지의 중심은 보는 각도, 위치, 그리고 관점에 따라 달라지는 원근법의 원리로 이해될 수 있다. 이는 예술로서의 힘에의 의지, 지식으로서의 힘에의 의지, 사랑으로서의 힘에의 의지, 진실로서의 힘에의 의지 등으로 다양하게 나타난다. 따라서 필자는 이러한 관점의 변화에 따라서 Yeats의 시들을 선정하여 분석하였다. 제4장은 Nietzsche의 영원회귀 사상이 Yeats의 시에 어떻게 나타나는지를 다룬다. Yeats는 인간 영혼의 불멸을 믿는 것처럼 보이지만 사실은 불교의 윤회와 Nietzsche의 영원회귀에 관해서는 자신의 입장을 유보한다. 그의 시들은 상황에 따라 이러한 개념들을 적절히 수용하여 반영한다. Yeats는 “Another Song of Fool”과 “Mohini Chatterjee”에서는 윤회적인 입장을 취하는 반면, “Death”에서는 영원회귀적인 측면을 보인다. Spengler처럼 Nietzsche와 Yeats도 역사를 직선적이 아닌 순환적인 관점으로 보는데, 이를 밝히기 위해 “Leda and the Swan,” “Two Songs of a Play,” “The Mother of God,” “The Second Coming”등이 분석되었다. 마지막 제5장은 Nietzsche의 초인 사상이 Yeats의 시에 어떻게 나타나는지를 살핀다. Yeats의 시 곳곳에 표현된 초인은 Nietzsche와 유사하게 단일한 이미지가 아닌 복합적이고 다면적인 인간이다. 초인의 각 단계라 할 수 있는 낙타, 사자, 어린아이 등의 단면이 Nietzsche의 Thus Spake Zarathustra에 잘 나타나있는데, Yeats의 시에서는 영웅, 천재, 예술가, 예언자 등의 초인의 모습으로 드러난다. 본 장은 이 세 단계를 밝혀주는 Yeats의 시들을 분석한다. Yeats의 초인은 대지를 극복하는 영육의 합일체로서 ‘존재의 통합’(Unity of Being)을 구현한다. 또한 그의 초인은 절대 가치의 붕괴와 그로 인한 허무주의를 극복하기 위해 현실과 투쟁하며 보다 강한 인간과 영원회귀를 꿈꾼다. 결론적으로, Yeats는 Nietzsche의 아폴로와 디오니소스, 영원회귀, 초인사상, 도덕적 상대성, 삶의 비극적 인식 등의 생각들을 수용하여 자신의 입장과 사상을 구축하였다. 그리고 이를 바탕으로 자신의 시학을 정립하고 자신의 시에서 존재의 통합을 추구하였다. 결국 Nietzsche의 사상은 예술적, 문화적, 종교적, 도덕적 측면에서 Yeats의 상상력을 확대시켜주었음은 물론 그의 시의 폭과 깊이를 더하는데 기여하였다.; This dissertation aims to explore the ways in which Nietzsche's philosophical thoughts are reflected in Yeats's poetry. Nietzsche and Yeats share similar thoughts. Yeats read Nietzsche's philosophical works around 1902. Yeats, a timid introvert, was attracted to a strong hero like Nietzsche's 'Ü bermensch,' and he discovered a superman in his love Maud Gonne, the anti-self of himself, and he identifies with her. Having refused Yeats's proposals, she married Major MacBride in 1903. Because of this failure in a spiritual marriage with her, Yeats became more realistic. When he met with Nietzsche's thoughts, the voice in his poetry changed into a more manly voice like Nietzsche's. Nietzsche's influences on and similarities to Yeats are found in much of Yeats's poetry. First, religiously, Yeats couldn't be a Christian despite his family's Christian background. Nietzsche proclaimed that God is dead. Yeats also seems to have lost his faith in God, substituting God for poetry and seeks to fulfill the Unity of Being in art. Nietzsche's atheism results in nihilism, denial of reality, faith, morality, and idealism. Similarly, Yeats followed moral relativity and exposes moral deficiency in Christianity in "Crazy Jane talks with the Bishop." Second, culturally, Yeats follows two principles in Nietzsche's art: the Apollonian and the Dionysian. Yeats's poetry shows the Dionysian more than the Apollonian. "Her Vision in the Wood", "A Last Confession", "The Spur", "Ancestral House", Crazy Jane Series are the Dionysian. On the contrary, "He Wishes for the Clothes of Heaven," and "A Prayer for My Daughter" are Apollonian. And "The Double Vision of Michael Robartes," "Statue," "Sailing to Byzantium" and "Byzantium" are Apollonian and Dionysian. Yeats and Nietzsche understand the essence of tragedy as tragic joy and cruelty. "The Gyres" and "Lapis Lazuli" are the poems in which grief is converted into joy in tragic circumstances. Nietzsche watches life as it is and perceives exactly suffering and cruelty in life. Yeats reveals cruelty using phrases such as 'terrible beauty,' 'Clipped an insolent farmer's ears,' 'Had de Valé ra eaten Parnell's heart' in the poems, "1919 Easter," "The Tower," and "Parnell's Funeral." Third, philosophically, Yeats reflects Nietzsche's basic thought, the Will to Power. It constitutes the basic character of all beings. which has two aspects: the internal and external conflicts. The Will to Power as an internal conflict is converted into Yeats's Mask theory. Nietzsche's Will to Power is a concept of quantity based upon the law of energy preservation refusing causality. This is a movement ascending and descending, the eternal recurrence of the same. Yeat's A Vision has a similar structure. He rewrites a European history based upon the theory of opposite forces in conflict in a gyre in A Vision. Perspectivism is a kind of Will to Power. It is a plural and relative point of view and classified into four categories; The Will to Power as knowledge, art, love, and truth. The Will to Power as knowledge is exemplified in "Leda and the Swan". The Will to power as art is found in "Ego Dominus Tuus." The Will to Power as love is glimpsed in "Crazy Jane Grown Old Looks at the Dancers." The question of truth is dealt with in "Demon and Beast." Generally, man dreams of beings an immortal being. That spirit is immortal is similar to oriental reincarnation, Plato's spiritual immortality, transmigration of souls in Buddhism, and Nietzsche's eternal recurrence. But Nietzsche's eternal recurrence and the transmigration of souls in Buddhism are fundamentally different. In Buddhism a human can be born again through Karma in the world of Gods, humans and animals, and in the hell. But Nietzsche's eternal recurrence is cyclical, reiterating the same sequence of events over and over again. Yeats doesn't seem to have made a distinction between transmigration of souls in Buddhism and Nietzsche's eternal recurrence. His thoughts appear differently according to the circumstances: in "Another Song of a Fool," he describes the butterfly is the teacher in the former life; in "Mohini Chatterjee," king, slave, fool, rascal and knave appear from the former life in transfigured souls; "Death" shows eternal recurrence in the phrase, 'Many times he died, many times rose again'; "Lapis Lazuli" shows eternal recurrence and cyclical theory of history in the lines, 'All things fall and are built again, . . . And those that build them again are gay.' Yeats thinks history moves in two-thousand year cycles: each cycle represents a civilization and each one is ushered in by an annunciation and birth, such as Leda and birth of Helen (as in the classical, Greco-Roman era of 2000-0 B.C.) in "Leda and the Swan," Mary and the birth of Christ (as in the Christian era of 0-2000 A.D.) in "The Mother of God," and a new figure like Overman who represents a new era in "The Second Coming," Yeats was sure that the twentieth century, of which he had seen the calamitous beginning ― World War I on the continent, and at home the "troubles" ― would make the end of the primary, objective Christian civilization, and the beginning of a new antithetical, subjective civilization. This is similar to Nietzsche's cyclical theory of history and civilization. The Overman (Superman, Ü bermensch) is Nietzsche's ideal type of man, not a specific type of man but various types of men. Likewise, Yeats's Overman appears as the various types of men: heroes, geniuses, artists and prophets. He experiences the process of Nietzsche's three steps: a camel, a lion, a child. "A Dialogue of Self and Soul," "These are the Clouds," and "Vacillation" show the process of becoming a camel. "The Second Coming" and "That the Night Come" show the process of becoming a lion. "Among School Children" shows the process of becoming a child. Maud Gonne, Synge, Michael Angelo are supermen as heroine, genius, artist. The Overman is an upstanding man, the union of spirit and body overcoming reality with pride. In "An Acre of Grass", the poet realizes the union of spirit and body. "Long Legged Fly" and "Among School Children" show the 'Unity of Being' of superman. In conclusion, in some of his later poems Yeat's expression of his own thoughts achieves a creative and powerful voice when he thinks and speaks with Nietzsche.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/145118http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410779
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Ph.D.)
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