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대학생의 사이코그래픽스 배경에 의한 스포츠정보탐색 모형 검증

Title
대학생의 사이코그래픽스 배경에 의한 스포츠정보탐색 모형 검증
Other Titles
Verification on Sport Information Search Behavior Model by Psychographics in University Students
Author
유재구
Alternative Author(s)
Yu, Jae-Gu
Advisor(s)
조영호
Issue Date
2009-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
스포츠분야에서의 정보행동에 관한 연구는 마케팅의 발전과 의사결정의 변화 측면, 그리고 미디어이용과 커뮤니케이션 기능의 발달로 인하여, 통합적이고 직관적인 해석이 필요하다. 따라서 본 논문의 목적은 스포츠정보소비행동과 스포츠미디어 이용을 통합할 수 있는 공통 영역에 대하여 상황적 접근법 실시하여, 사이코그래픽스 배경에 의한 정보탐색모형을 개발 및 검증하는데 있다. 연구의 변인은 행동심리적 배경과 미시적 커뮤니케이션 배경에 입각하여 정보탐색행동모형을 설정하였으며, 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 설계는 이론모형설정→조사도구 개발→대상연구→모형검증→개별논의→종합결론의 단계를 설정하며, 계층적이고 인과적인 결론 도출이 가능하도록 하였다. 연구모형 및 연구가설의 검증을 위하여 설문조사를 실시하였으며, 총 833부를 분석하였다. 주요 자료처리 방법은 군집분석, 다중집단 요인분석, 구조방정식을 이용하여 조사대상의 프로파일 작성과 스포츠정보탐색 모형 검증을 실시하였다. 또한 실증조사 결과에 따라 개별 사례를 추적하여 심층면접을 실시한 후 논의를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 대학생은 사회본위가치집단과 개인본위가치집단으로 분류 가능하다. 둘째, 대학생에 대한 통합적인 스포츠정보탐색 모형이 존재하며 이용수준과 플로우의 매개적 역할이 비교적 독립적으로 작용된다. 셋째, 사회본위가치집단은 독립적인 스포츠정보탐색 모형이 존재하며, 이용수준이 중요한 매개적 역할을 수행한다. 넷째, 개인본위가치집단은 독립적인 스포츠정보탐색 모형이 존재하며, 이용수준과 플로우의 매개적 역할이 보다 강화된 역할을 수행한다. 통합적 접근 결과 대상에 따른 모형이 각기 다른 양상을 보이고 있다. 즉, 모든 대상이 갖는 영향요인(사전지식, 탐색목적, 위험지각, 정보기대)은 비슷한 수준이라 하더라도 매개요인(이용수준, 플로우)에 미치는 영향이 차이를 갖는다. 즉 대학생 전체는 두 매개요인이 비교적 독립적으로 이용되는 경향을 보이며, 사회본위가치집단에서는 이용수준의 역할이 강하고, 개인본위집단은 이용수준과 플로우가 보다 역동적인 역할을 수행한다. 스포츠 특성상 강화된 사후 행동을 유도하기 위해서는 이용수준의 유지와 플로우경험의 강화가 필요하다. 연구결과의 시사점으로는 사이코그래픽스의 배경적 분류가 전체 연구 결과에 영향을 주었음을 확인하여, 통합 모형일지라도 대상에 따른 개별 전략이 필요함을 확인 할 수 있었다. 특히 프로파일 제시결과 작은 측정상의 차이가 귀납적으로 독립된 정보탐색모형의 형태로 나타났기 때문이다. 이는 프로파일 결과와 스포츠정보탐색모형 결과, 그리고 심층면접의 결과가 일관된 설명이 가능하였다. 다만 본 연구는 방법적으로는 통합적 접근을 시도하였고, 동시에 대상으로는 스포츠로 제한하였기 때문에 연구 결과에 대한 스포츠특성을 추출하여 일반화하는데 어려운 점이 있다. 향후 스포츠정보탐색분야에 대한 방법적 다각화와 더 많은 사례연구가 진행되어 보다 원칙적이고 일관된 스포츠정보탐색행동 연구가 보완되어야 할 것이다.; The research of information behavior in the sphere of sports requires comprehensive and intuitional interpretation, due to the development of marketing, the change of decision-making process, the use of mass-media and the development of communication function. Hence, the purpose of this thesis is to separately provide with information search model with Psychographics by implementing situational approaching method, as to the common line of consumers’ behavior with sports information and the use of the mass media in sports. The information search behavior model was set up, considering the variables in the research in terms of behavior psychology and micro communication. In order to induce a conclusion with hierarchical and casual relation between factors, the plan to achieve the goal of this research was established based on the process order of 1.method model setup, 2.research tool development, 3.analysis of objectives, 4.verification of models, 5.separated discussion, and 6.final conclusion. A survey was conducted, with 833 samples, in order to verify the research model and the research hypothesis. A profiling of the research objectives and verifying sports information search model have been made by making use of cluster analysis, multiple group factor analysis, and structural equation model. In addition, referring to survey results, individual cases were analyzed, conducted in-depth interviews and came to the conclusion as follows. First, university students could be classified as either the social principle value group or the individual principle value group. Second, a comprehensive sports information search model is possible and the level of utilization and the flow, as mediums, works relatively independently. Third, an independent sports information search model for the social principle value group is possible and the level of utilization plays the major role as a medium. Fourth, an independent sports information search model for the individual principle value group is possible and the level of utilization and the flow play more important roles as mediums. As seen from the result of the comprehensive approach, models showed different aspects, according to the objectives that each model deals with. In other words, although common causal factors among various objectives such as background knowledge, the purpose of the search, the realization of risks, and information expectation, do not show any noticeable difference, intermediation factors, such as the level of utilization and the flow, function significant roles. That is, the population of university students shows that the two intermediation factors tend to be used relatively independently. Among the social principle value group, the role of the level of utilization is important and, among the individual principle value group, the level of utilization and the flow play more active roles. In order to induce reinforced behaviors in terms of sports, keeping a proper utilization level and reinforcing the experience of the flow. Throughout the research conclusion that the grouping according to background variations of psychographics affects the overall research result and a proper strategy according to the individual objective should be established even when the comprehensive model is used. Moreover, although some small discrepancies were found during the measuring, as forms of independent models, as seen from the result of the profile, the result of the profiles, the result of sports information search model and the result of the in-depth interviews could be explained with a common perspective. But, since the study took a comprehensive approach method and confined the objective only within sports at the same time in this research, it would be hard to generalize the result as to aspects of sports. The study of strategies and approaches in the sphere of sports information search need to be more diversified and more case researches need be conducted in the future, so that sports information search behavior research can be complemented with more firm and consistent principles.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144908http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000411029
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Ph.D.)
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