180 0

구성주의 이론에 기초한 수학 교수ㆍ학습 연구

Title
구성주의 이론에 기초한 수학 교수ㆍ학습 연구
Other Titles
A study on Mathematics Teaching and Learning Based on Constructivism : focused on function chapter of the first grade of middle school
Author
손정윤
Alternative Author(s)
Shon, Jung Yun
Advisor(s)
김병휘
Issue Date
2009-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문에서는 학습자가 수학적 지식을 수동적으로 수용하는 학교수학에서의 한계점을 극복하고, 학습자 스스로 능동적인 구성 활동을 통해 자신에게 의미있는 지식을 구성해 나가는 것을 목적으로 한다. 특히 학교 수학에서 매우 중요하지만 많은 학생들이 어려워하는 함수내용을 선택하여 함수의 개념을 학생 자신의 경험을 바탕으로 구성해내고, 그 과정에서 수학적 사고력이 신장되길 기대한다. 따라서 구성주의 이론을 바탕으로 중학교 1학년 함수 단원을 효과적으로 지도하고 학습하기 위한 교수ㆍ학습 지도안을 제시한다.; This paper is to help learners to overcome the limit of passive acceptance in math learning in school and to build meaningful math knowledge by learners’ own constructive activities. Function that is important in school math but very difficult to students has been selected. Mathematical thinking can be improved while students are constructing the concept of function based on their experience. This paper presents the methods of how effectively teach and learn function chapter of the first grade of middle school based on constructivism.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/144357http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000412249
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE