본 논문에서는 학습자가 수학적 지식을 수동적으로 수용하는 학교수학에서의 한계점을 극복하고, 학습자 스스로 능동적인 구성 활동을 통해 자신에게 의미있는 지식을 구성해 나가는 것을 목적으로 한다.
특히 학교 수학에서 매우 중요하지만 많은 학생들이 어려워하는 함수내용을 선택하여 함수의 개념을 학생 자신의 경험을 바탕으로 구성해내고, 그 과정에서 수학적 사고력이 신장되길 기대한다.
따라서 구성주의 이론을 바탕으로 중학교 1학년 함수 단원을 효과적으로 지도하고 학습하기 위한 교수ㆍ학습 지도안을 제시한다.; This paper is to help learners to overcome the limit of passive acceptance in math learning in school and to build meaningful math knowledge by learners’ own constructive activities.
Function that is important in school math but very difficult to students has been selected. Mathematical thinking can be improved while students are constructing the concept of function based on their experience.
This paper presents the methods of how effectively teach and learn function chapter of the first grade of middle school based on constructivism.