185 0

문제제기 유도를 통한 수학교육의 효과

Title
문제제기 유도를 통한 수학교육의 효과
Other Titles
The effect of mathematics education through guided self problem - posing : Focusing on the subject of function in the first year high school
Author
양명지
Alternative Author(s)
Yang, Myeong Ji
Advisor(s)
김병휘
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문에서 문제제기를 강조한 수업이 학생들의 학업성취도와 수학에 대한 흥미・ 태도면에 어떤 효과가 있는지 알아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정한다. 1. 문제 제기를 강조한 수학 문제해결 교수-학습이 학생들의 학업성취도 향상에 효과가 있는가? 2. 문제 제기를 통한 수학학습이 학생들의 수학에 대한 긍정적인 흥미・ 태도 형성에 효과에 효과가 있는가? 이상의 연구문제를 해결하기 위해 학생들에게 사전 학력검사지 사후 학력 검사지 흥미・ 태도 검사지를 실시하고, 문제제기를 강조한 교수-학습이 학생들의 학업 성취도와 흥미・ 태도면에 긍정적인 효과가 있음을 알아본다. 이는 곧, 전통적인 수업방식 보다는 문제제기를 강조한 수업이 학생들의 수학학습에 있어 좋은 효과가 있는지를 알아보는 것이다. 본 논문에서는 고등학교 1학년 학생들을 중심으로 함수 단원에서만 연구를 실시한 것이므로 다른 단원과 다른 학년의 학생들에게 연구되어질 필요가 있으며, 학교에서 수행평가에 쓰인다면 아주 좋은 자료가 될 것이라고 생각한다.; In this thesis we study following problems: 1. Does mathematics problem-solving teaching learning have an effect on student's study attainment improvement? 2. Does mathematics learning through problem posing have an effect on student's building positive interest and attitude about mathematics? To answer these problems, student's grading-test and interest attitude test are practiced and then we conclude that problem posing teaching model on Mathematics education has positive effect on student's study attainment improvement, interest, and attitude. In this thesis, first year high school level students and function unit are primarily studied, so it is necessary to study any other grade students and units. If this study is used as performance assessment in a school, it would be a good material.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143380http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413703
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE