185 0

무용/동작치료가 다문화가정 아동의 교우관계에 미치는 효과

Title
무용/동작치료가 다문화가정 아동의 교우관계에 미치는 효과
Other Titles
Dance, behavior therapy multicultural families affect children's friendships
Author
방정남
Alternative Author(s)
Bang, Jung Nam
Advisor(s)
황규자
Issue Date
2010-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구는 무용/동작치료 프로그램을 다문화가정 아동들에게 적용하여 신체움직임을 통한 자기인식과 자기수용, 자기표현을 유도함으로써 긍정적인 자아정체성을 향상시키고, 동작 상호작용을 통하여 교우관계(신뢰감, 존중감, 친밀감)를 향상시키기 위한 목적으로 경기도 광명시 다문화가정 센터 아동들 60명 중 아동상호간의 신뢰감, 개인성격 장애, 자신감결여, 정서불안감이 있는 10명을 선정하여 무용/동작치료 프로그램을 진행 하였다. 측정도구는 교우관계를 측정하는 34문항, 자아존중감을 측정하는 아동문항 검사지이다. 자료처리는 SPSS 12.0 통계프로그램으로 기술통계분석과 t검증을 실시하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교우관계에서의 신뢰감은 실험 처치 전 평균이 2.98, 실험 처치 후 3.42로 나타났다. 존중감은 실험 처치 전 평균이 3.15에서 실험 처치 후 3.65로, 친밀감에서도 실험 처치 전 평균 2.77에서 실험 처치 후 평균이 3.35로 증가된 것으로 나타나 무용/동작치료 프로그램의 적용으로 교우관계가 향상된 것을 볼 수 있다. 둘째, 자아존중감에서는 일반적자아의 실험 처치 전 평균은 2.84, 실험 처치후의 평균은 3.64로 나타났다. 사회적자아의 실험 처치 전 평균은 2.54에서 실험 처치 후 3.84로, 가정적자아의 실험 처치 전 평균은 2.76에서 실험 처치 후 3.90로, 학교자아도 실험 처치 전 평균 3.08에서 실험 처치 후 평균이 3.53로 증가하여 무용/동작치료 프로그램의 적용으로 자아존중감이 향상된 것을 볼 수 있다. 이를 종합해 볼 때, 무용/동작치료 프로그램 실시 후 아동들의 교우관계(아동상호간의 신뢰감, 친밀감, 존중감)에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났고, 무용/동작치료 프로그램을 다문화가정 아동들에게 적용시킨 결과 시간이 경과됨에 따라 자아존중감에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 무용/동작치료는 다문화가정 아동의 자아존중감과 교우관계를 향상시키는데 긍정적인 효과를 가져왔다.; This study is about multicultural family children?s social adaptation to peer group through dancing behavior therapy program. Basic assumption is that, dancing could improve self-identity and social relationship (trust, respect, & intimacy) because it helps multicultural family children understand and express who they really are. Therapy program was offered to 10 out of 60 children at Multicultural Family Center at Kwang-Myung City, Kyoung-Ki Province. This 10 were chosen based on their unstable symptoms especially in the aspect of trust, confidence, and emotion. Improvement is checked by newly developed measure for this study, which includes 34 questions. T-test (SPSS 12.0) has been used to analyze the data. The experiment was very successful. First, the dancing therapy changed participated multicultural family children?s social relationship significantly. After the treatment, trust score went up to 3.42 from 2.98. Likewise, respect measure was improved from 3.15 to 3.65 as well. Most phenomenal difference was found at intimacy score, where children showed 3.35 point from 2.77 before the program. Dancing therapy appeared to be a quite positive stimulation to these foreign but Korean kids. Four sub-factors of Self-identity measure included personal esteem, social esteem, family esteem, & school esteem. All four sub-factors, however, produced significant change after the program application, too. Mean of personal esteem before the experiment ? 2.84 - was found to be up as much as 3.64. Social esteem was the winner in this sector because the biggest difference between before and after the treatment happened here. A difference of 1.30 (from 2.54 to 3.84) was the most pleasant surprise, which tells us dancing therapy has a lot to do to help multicultural family children. Though not as much as social esteem, family esteem and school esteem were also improved after the program. This study has found a very positive influence of dancing behavior therapy program on multicultural family children. Both social relationship (trust, respect, intimacy) and self-identity score (personal, social, family, school esteem) were improved among research participants. In a nut shell, dancing behavior therapy could provide an important help for multicultural family children socially and psychologically.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143135http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413692
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE