233 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor최인영-
dc.contributor.author김정열-
dc.date.accessioned2020-04-01T17:15:08Z-
dc.date.available2020-04-01T17:15:08Z-
dc.date.issued2010-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/143125-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000413503en_US
dc.description.abstract기호는 인간의 삶에 많은 영향을 미친다. 인간은 기호를 통하여 생각과 정보를 수집하고 전달한다. 기독교에 있어서 기독교 기호는 기독교인의 소통과 정보를 전달하는 역할을 한다. 또한 더 나아가 신앙적인 면에서는 기독교 이념을 쉽게 이해하도록 돕는다. 그러나 기독교적 의미로써 중요성을 지니고 있는 기독교 기호는 이론적 체계화 및 시각적 정리가 되어 있지 않았으며, 그 상징성과 의미성에 대하여 정확히 논의되지 않았다. 본 연구자는 이러한 연구의 필요성을 인식하고 기독교 기호의 상징성과 의미성을 정리하고자 하였다. 본 연구의 목적은 기독교 기호의 상징성과 의미성을 재조명하고, 시각요소를 통하여 메시지를 전달하는 디자이너들에게 기독교 기호가 정확히 사용될 수 있도록 정리하는 것이다. 본 연구의 절차는 우선 기호 이미지를 분류하는데 필요한 기호유형과 기호조형의 개념을 정리하였다. 첫째, 기호유형은 커뮤니케이션론의 기호유형을 근거로 하여 기호 분류법을 고찰하였다. 기호유형에는 언어적 기호와 비언어적 기호로 나뉘며, 비언어적 기호는 사물적 표현, 추상적 표현과 추상적 상징으로 나뉘며, 3가지로 분류되는 것을 확인하였다. 둘째, 기호조형은 아드리안 프루티거Adrian Frutiger가 인지 심리학, 게슈탈트 심리학, 형태론, 인간공학 및 인간의 행동 분석 등을 근거로 하여 개인적인 관점에서 기호조형을 분류하였다. 본 연구자가 연구 목적에 맞게 아드리안 프루티거의 기호조형을 응용하여 기호조형 분류법을 재설정하였다. 기호조형 분류법을 검토하는 과정에서 본 연구자는 기호의 형태와 위치에 따라 기호가 상징하는 상징성과 내포하고 있는 의미성이 다르다는 것을 도출하였다. 기독교 역사에 나타난 기독교 상징들을 자연, 식물, 동물, 사람, 인공적인 사물, 추상적인 형태로 나누어 총 6가지 카테고리로 분류하였다. 기독교 기호의 정확한 형태적 분석을 위하여 색채를 배재하고, 흑백만을 사용하여 기호를 정리하였다. 또한 본 연구는 6가지 카테고리로 분류된 기독교 기호를 성경에 근거하여 언어적 상징과 의미성을 재정리하였다. 그리고 재정리된 기독교 상징 중 대표성을 지니는 기독교 기호 7가지를 선정하였다. 선정된 기독교 기호는 십자가, 성부 하나님, 성자 예수 그리스도, 성령, 삼위일체, 교회, 사랑이며, 문헌 조사를 통하여 기호의 이론적 배경, 의미성과 기호 이미지를 수집하였다. 기호유형과 기호조형을 근거로 한 기호조형 분석표를 기준으로 기독교 기호를 분석하였다. ① 기호유형의 기호의 시각적 유형을 근거로 기독교 기호를 분석하였다. ② 기호조형의 기호의 기본요소, 기본기호, 기호조형의 발전을 근거로 기독교 기호를 분석하였다. 분석한 결과를 요약해 보면 아래와 같다. 첫째, 기독교 기호는 추상적 표현, 언어적 표현, 사물적 표현의 순으로 표현되었으며, 추상적 표현과 언어적 표현이 함께 쓰인 경우도 있다. 추상적 상징을 사용하게 되면 많은 의미성을 가지게 된다. 둘째, 기하학적인 도형과 기하학적인 선을 주로 사용하여 안정감, 정직함과 균형감 있는 표현을 하였으며, 기하학적 표현으로 사람들에게 긍정적인 생각을 갖도록 도와주게 된다. 셋째, 기호별로 대표적인 기호가 있으며, 대표적인 기호를 기본으로 변형된 기독교 기호가 생성되었다. 따라서 대표적인 기호를 바탕으로 변형된 기독교 기호를 지속적으로 발전시킬 수 있다. 넷째, 기호의 리스트별 정리를 통하여 디자이너는 기호의 상징성과 의미성을 정확히 알게 되며, 디자인에 적용할 수 있다. 본 연구는 시각요소로 메시지를 전달하는 디자이너들에게 기독교 기호를 정확히 사용할 수 있도록 도움을 주고, 기독교 디자인의 정체성을 올바르게 표현하는데 영향을 미치리라 생각한다. 또한 기독교 기호의 시각적 상징성과 철학적 의미성에 대한 후속연구가 이루어져 기독교 디자인의 콘셉트 배경일 되길 기대한다.; Signs have a great influence on human lives. Humans convey their though and information through signs. As for Christianity, Christian signs play a role in communicating and conveying information of Christians. Furthermore, they help to make understanding of Christian ideology in the aspect of religion. However, Christian signs which have importance as Christian meanings have not the established theoretical systemization and visual arrangement, and have not been fully discussed in the aspects of their symbolism and semantics. The author of this study recognized the necessity of study, and aimed to arrange symbolism and semantics of Christian signs. The purposes of this study are to shed new light on symbolism and semantics of Christian signs, and to arrange them so that they can be exactly used by designers who convey messages through visual elements. The procedure of this study is to arrange the concepts of types of signs and formative semiotics necessary for classifying the images of signs. First, as for the types of signs, this study reviewed a method of classifying the signs based on the types of signs in communications. This study found that the types of signs are divided into linguistic signs and non-linguistic signs, in which in turn the non-linguistic signs are divided into three types such as object-related expression, abstract expression, and abstract symbol. Second, with respect to formative semiotics, Adrian Frutiger classified formative semiotics from personal perspective based on cognitive psychology, Gestalt psychology, morphology, human engineering, analysis of human behaviors, etc. This study applied formative semiotics of Adrian Frutiger in accordance with its purpose, and re-established a method of classifying formative semiotics. In the course of reviewing a method of classifying formative semiotics, the author of this study drew a conclusion that symbolism of signs and their semantics vary depending on the types and positions of signs. This study classified Christian symbols found in Christian history into 6 categories, such as nature, plants, animals, human beings, artificial objects, and abstract forms. For exact formative analysis of Christian signs, it excluded colors, except for black and white which were used for arranging signs. In addition, this study arranged linguistic symbols and semantics of Christian signs, which are classified as 6 categories, based on the Bible. And then, this study selected seven Christian signs among such reclassified Christian symbols which have representative attributes. The selected Christian signs are the Cross, the Father God, the Son Jesus Christ, the Holy Spirit, the Trinity, church and love, and this study collected the theoretical background of signs, their semantics and their images through review of literatures. This study also analyzed Christian signs with a formative semiotics analysis sheet based on types of signs and formative semiotics as follows: (1) it analyzed Christian signs based on visual types of signs in the types of signs, and (2) it analyzed Christian signs based on the basic elements of signs, the basic signs, and the development of signs. The results of study can be summarized as follows: First, Christian signs were expressed in the order of abstract expression, object-related expression and linguistic expression, respectively, and sometimes abstract expression and linguistic expression are used together. Using abstract symbols much gives lots of meanings. Second, Christian signs expressed stability, truthfulness and balance using geometric figures and geometric lines, and help individuals to have positive thoughts. Third, there are representative signs by signs, and the modified Christian signs were created based on such representative signs. Therefore, it is possible to constantly develop Christian signs based on the representative signs. Fourth, designers could know the exact symbolism and semantics of signs through arrangement by list of signs, and apply them to their design. It is expected that this study helps designers who convey messages as visual elements to use Christian signs exactly, and has an influence on the correct expression of identities of Christian designs. In addition, it is recommended that subsequent study on visual symbolism and philosophical semantics of Christian signs will be conduct and become a conceptual background of Christian designs.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title기호조형 맥락에서 본 기독교 기호의 상징성과 의미성-
dc.title.alternativeSymbolism and Semantics of Christianity Sign in the Context to Formative Semiotics.-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김정열-
dc.contributor.alternativeauthorKim, Jeong Yeol-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department디자인학부-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation시각디자인-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE