지금까지는 타이어의 성능 예측을 위해 반복 시험 법을 주로 사용 하였다. 하지만 반복 시험 법은 많은 시간과 인력을 필요로 한다. 또한 시험 환경에 따라 정확한 시험 결과를 얻지 못할 수도 있다. 이에 대한 대안으로 유한 요소 법을 이용한 타이어의 성능 예측 법이 대두 되고 있다. 유한 요소 법은 1970년대에 개발 되었으나 연산장치의 성능 제한으로 엔지니어들에게 환영 받지 못하였다. 하지만 최근 연산장치의 성능이 향상 됨에 따라 타이어의 유한 요소 해석을 통한 타이어의 성능 예측이 가능 하게 되었다.
유한 요소 법은 현재까지 개발 된 해석 법 중 실제 부품에서 발생 되는 현상들을 가장 효과적으로 계산 해 낼 수 있는 수치 계산법으로 타이어의 구조를 용이하게 구현 할 수 있으며 또한 복합소재로 이루어진 타이어의 물성 치를 각 컴포넌트 별로 적용, 하나의 모델에 적용 할 수 있는 장점을 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 DAFUL을 사용한 타이어의 FEA modeling 기법과 해석 기법을 제안하고 235/60 R18 타이어의 성능을 예측 해본다.
| When we estimate a vehicle performance, the vehicle tire is very important thing because it has a role of medium between vehicle and road. More than 80% of the vehicle vibration and noise come from road. If we consider this, can be guessed about tire importance sufficiently. Until now an experiment method was used to get a tire performance. But it is very expensive way in required time and manpower. So these days the CAE method(FEA tire model) is rising as an alternative. Also to get more accurate result from full vehicle analysis, FEA tire model can be used.
In connection with this, in this study, the tire performance is estimated by CAE method. And examine the potential of FEA tire model as a full vehicle analysis tire.; When we estimate a vehicle performance, the vehicle tire is very important thing because it has a role of medium between vehicle and road. More than 80% of the vehicle vibration and noise come from road. If we consider this, can be guessed about tire importance sufficiently. Until now an experiment method was used to get a tire performance. But it is very expensive way in required time and manpower. So these days the CAE method(FEA tire model) is rising as an alternative. Also to get more accurate result from full vehicle analysis, FEA tire model can be used.
In connection with this, in this study, the tire performance is estimated by CAE method. And examine the potential of FEA tire model as a full vehicle analysis tire.