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개인 건축주의 지식 획득 지원을 위한 온라인 커뮤니티의 정보흐름 활성화 방안에 관한 연구

Title
개인 건축주의 지식 획득 지원을 위한 온라인 커뮤니티의 정보흐름 활성화 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on Facilitating Information Streams in Online Community to Support Knowledge Acquisition of Individual Clients in Building Industry
Author
최현정
Alternative Author(s)
Choi, Hyeon Jeong
Advisor(s)
김주형
Issue Date
2012-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
개인 건축주는 지식획득을 통한 구매파워를 가지기 어려운 위치에 있다. 이는 발주가 많지 않은 입장일 뿐만 아니라 전문서비스에 대한 지식 자체가 공유되기 어려운 특징을 가지고 있기 때문이다. 국내의 90% 이상의 건축물이 1백m2 이하의 소규모이며 이들 대부분이 개인 건축주의 발주에 지어지는 건물임을 감안하면 개인 건축주의 지식획득은 다수 구매자의 주권을 높일 수 있는 방안이라 할 수 있다. 본 연구의 목적은 개인 건축주의 지식획득을 지원하는 온라인 커뮤니티의 정보흐름 활성화 방안을 제시하는 것이다. 정보흐름은 ‘지식생성 이론’에서 제시되는 지식공유의 기본 요소이다. 온라인 커뮤니티는 개인들의 지식공유 공간으로써 활용되어 왔으나 지식공유의 지속성, 전문서비스 관련 정보의 신뢰성 등을 확보하는데 어려움이 있었다. 이러한 문제를 고려한 정보흐름을 활성화 방안을 제안하여 온라인에서의 지식공유 활동을 통해 개인 건축주의 서비스 구매가 더 합리적으로 이루어지도록 지원함을 목표로 한다. 지식공유는 사회적 행동으로 해석될 수 있기 때문에 사회적 행동의 근본적인 이론으로부터 접근을 시작한다. 즉, 개인, 집단, 사회 수준에서 지식공유 행동의 동기를 해석하고, 발생 가능한 정보흐름을 분석, 활성화 방안을 제시하였다. 제시된 방안을 검증하기 위하여 웹 포털 형태의 프로토타입을 개발하였다. 이론적인 접근으로 분석된 정보흐름이 실질적 정보흐름과 괴리가 생길 것을 경계하여 최근 건축서비스 발주 경험이 있는 개인 건축주 및 소규모 설계 및 시공회사 내 전문가들을 상대로 인터뷰를 시행, 정보흐름에 대한 의견을 취합하였다. 인터뷰 결과를 바탕으로 온라인 설문주제가 개발되었고, 실제 온라인 커뮤니티 경험이 있는 설문 응답자를 모집하기 위하여 개인 건축주 온라인 커뮤니티의 구성원을 대상으로 온라인 설문을 실시하였다. 정보흐름 활성화 및 제반 가정에 대한 건축주의 응답은 대체로 연구자의 가정에 상응하는 경향을 보였으나 일부 질의에 대한 답변은 결정적이지 못했다. 결과를 종합하여 향후 연구방향과 본 연구의 사회 및 건축 산업에의 가능한 영향에 대하여 논의해본다.|Contrary to the individual consumers of merchandise, those of professional service are likely to have trouble with being given buying power that Internet has brought about. However, the information acquired from Internet by consumers is limited owing to the characteristics of professional service in terms of its contents and way to attain. In this study, the reason and approach to facilitate it is given attention, and the ‘stream theory’ in information and knowledge research area for informational support is adopted. Sharing information on the internet is considered as one of social action, so the basic concept is adopted from social science area. Foremost, the three approaches leading behavioral change each originated from rationalists, culturalists, and structuralists perspective, which explains people’s behavior, to figure out the motivations of information stream, have been introduced. The authors developed the prototype of information system where information flows as a result of action from clients and practitioners in professional service industry. In order to keep connecting with empirical approach, the preliminary inquiries were asked to individual occasional clients who have just finished their own construction project. Based on the result of the preliminary interview, a survey was implemented hypotheses on facilitating information stream. Evaluation after running the prototype system is committed to verify the introduced approaches and to validate the system. The effect from three approaches to facilitate information stream on client was positive but there are still challenges in publicizing private information, assuring reliability of information and so on. Managerial implications of the results are also discussed.; Contrary to the individual consumers of merchandise, those of professional service are likely to have trouble with being given buying power that Internet has brought about. However, the information acquired from Internet by consumers is limited owing to the characteristics of professional service in terms of its contents and way to attain. In this study, the reason and approach to facilitate it is given attention, and the ‘stream theory’ in information and knowledge research area for informational support is adopted. Sharing information on the internet is considered as one of social action, so the basic concept is adopted from social science area. Foremost, the three approaches leading behavioral change each originated from rationalists, culturalists, and structuralists perspective, which explains people’s behavior, to figure out the motivations of information stream, have been introduced. The authors developed the prototype of information system where information flows as a result of action from clients and practitioners in professional service industry. In order to keep connecting with empirical approach, the preliminary inquiries were asked to individual occasional clients who have just finished their own construction project. Based on the result of the preliminary interview, a survey was implemented hypotheses on facilitating information stream. Evaluation after running the prototype system is committed to verify the introduced approaches and to validate the system. The effect from three approaches to facilitate information stream on client was positive but there are still challenges in publicizing private information, assuring reliability of information and so on. Managerial implications of the results are also discussed.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/137645http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000418530
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > SUSTAINABLE ARCHITECTURAL ENGINEERING(건축환경공학과) > Theses (Master)
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