326 0

Vygotsky 이론의 수학교육 적용에 관하여

Title
Vygotsky 이론의 수학교육 적용에 관하여
Other Titles
Study on applying Vygotsky theory to mathematics education : focused on the function unit of middle school curriculum
Author
한정웅
Alternative Author(s)
HAN,JUNG-WOONG
Advisor(s)
한정순
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
수학을 지도하는데 있어서 대부분의 교사들이 획일적이고 일방적인 지식전달을 위주로 학생들에게 주입, 이해시키고 있는 전통적인 방식으로 지도하는 것이 현재 수학교육의 실정이다. 이 중에서 특히 함수단원을 지도함에 있어서 지식 전달위주의 교육으로 인해 학생들은 다소 어려움을 느끼고 흥미 또한 없으며 부담스러운 부분으로 인식하고 있다. 이에 본 연구에서는 전통적인 관점의 지식전달위주의 수학교육이 아닌 Vygoysky의 이론을 바탕으로 근접발달영역이론 및 비계설정이론, 의사소통을 위한 소집단 학습을 적용한 새로운 교수·학습 상황을 도입시켜 연구하였다. Vygotsky 이론을 적용한 수업방법의 효과를 알아보기 위하여 통계분석중 하나인 ANOVA 테스트를 시행하였고 통계분석 결과 Vygotsky 이론을 적용한 그룹에서 함수단원 사고력 상승 폭이 더 큼을 알 수 있었다. 이를 통해 구성한 상황에 대한 교육현장에서의 유용성을 검증함으로써 학생들의 수학에 대한 흥미를 높이고 함수 단원에 대한 사고력 신장을 위한 교수·학습 방법에 도움이 되고자 한다.|Currently, most of mathematical teachers in the middle school teach students mathematics in a traditional way in which they uniformly introduce mathematical knowledge and make students understood in it. Specifically, in teaching a function chapter on account of transferring mathematical knowledge mainly, students feel somewhat difficult, uninterested, and burdensome. In this study, avoiding the traditional mathematical knowledge education, we investigate Zone of Proximal Development and Scaffolding, a small group of study suited for communication based on Vygotsky theory. To analyze effect of an applied Vygotsky method, we use an ANOVA, which shows an increase in thinking ability of the function chapter. Through verification of worth the Vygotsky method, this thesis will be use in teaching and learning method in which students are more interested in mathematics and increase thinking ability of the function chapter.; Currently, most of mathematical teachers in the middle school teach students mathematics in a traditional way in which they uniformly introduce mathematical knowledge and make students understood in it. Specifically, in teaching a function chapter on account of transferring mathematical knowledge mainly, students feel somewhat difficult, uninterested, and burdensome. In this study, avoiding the traditional mathematical knowledge education, we investigate Zone of Proximal Development and Scaffolding, a small group of study suited for communication based on Vygotsky theory. To analyze effect of an applied Vygotsky method, we use an ANOVA, which shows an increase in thinking ability of the function chapter. Through verification of worth the Vygotsky method, this thesis will be use in teaching and learning method in which students are more interested in mathematics and increase thinking ability of the function chapter.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/136738http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000419970
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE