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모바일 러닝에 활용 가능한 영어 어휘 학습 어플리케이션 설계 연구: 학습자 선호도를 중심으로

Title
모바일 러닝에 활용 가능한 영어 어휘 학습 어플리케이션 설계 연구: 학습자 선호도를 중심으로
Other Titles
(A) Study on the Learning Application Design for English vocabulary in Mobile Learning: Focused on Learner Preferences
Author
손혜림
Advisor(s)
이다미
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 우리는 눈부시게 발달된 모바일 환경과 기술의 발달로 인해 언제 어디서든 인터넷에 접속해 필요한 정보를 찾을 수 있게 되었고, 단일 기능만 하던 기기들은 점차 다양한 기능을 갖춰가며 현재 시중에는 하나의 기기를 통해 다양한 활용이 가능하게 되었다. 이러한 변화는 교육에도 많은 변화를 불러 일으켜서, 과거 통화나 메시지만을 주고받던 것이 전부였던 휴대폰과 같은 모바일 기기는, 현재 모바일 러닝이라는 이름 아래 학습 매체의 하나로 사용되고 있다. 이러한 모바일 러닝을 통한 학습시 학습자에게 흥미와 자기 주도적인 학습을 가능하게 한다는 연구결과가 도출되었고, 학습자에게 도움이 될 것 이라는 견해에 따라 많은 기업과 교육 컨텐츠 업체가 모바일 러닝 사업을 주도하고 있다. 그러나 다양한 기기를 통해 많은 학습자들이 모바일 러닝을 통해 학습을 시작하고 있음에도 불구하고, 아직 모바일 러닝에 대한 연구는 제대로 진행되고 있지 않고 있으며, 모바일 러닝에 활용되는 학습 컨텐츠에 대한 연구 역시도 활발하지 않다. 이에 본 연구는 모바일 러닝에 활용되는 학습 애플리케이션의 흥미와 자기주도성에 초점을 맞춘 연구로서, 모바일 어휘 학습 애플리케이션에 대한 학습자의 선호도 조사에 대한 연구를 진행하였고 이를 바탕으로 효과적인 모바일 학습 애플리케이션에 대한 제언을 하였다. 본 연구를 위하여 모바일 학습 애플리케이션을 사용해본 실험 참여자 24명을 대상으로 세 가지 학습앱을 정해주고 사용해보게 한 뒤, 세 가지 종류의 학습앱에 대한 설문조사를 실시하였다. 또한 모바일 러닝의 학습 효과에 대해 알아보기 위하여, 모바일 러닝의 흥미도와 자기 주도성에 대한 설문조사를 실시하였다. 세 가지 학습앱에 대한 설문 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험 참여자들의 학습앱의 만족도는 보통에 그쳤다. 둘째, 영어 학습앱의 장점으로 실험 참여자의 83.33%가 언제 어디서든 학습이 가능하다는 점을 들었다. 셋째, 학습의 흥미와 자기주도성에 대해 물었을 때, 절반 이상의 실험 참여자가 모바일 러닝이 기존 학습에 비해 흥미로웠다고 답했고 자기 주도적이었는지에 대한 설문 역시 대부분의 실험 참여자들이 그렇다는 답변하였다. 넷째, 흥미요소와 자기 주도 학습요소에 대해 물었을 때, 흥미요소로는 다양한 학습 방법이 흥미로웠다고 답한 실험 참여자가 많았으며, 자기주도적인 요소가 무엇인지에 대해 물었을 때, 실험 참여자들은 대부분 언제 어디서든 학습을 할 수 있다는 점을 꼽았다. 마지막으로 영어학습앱에 꼭 필요한 요소로는 지속적인 콘텐츠의 업데이트가 꼭 필요하다고 답했다. 다양한 환경의 변화는 어떻게든 교육환경에 영향을 미칠 것이고 학습자에게 영향을 미칠 것이다. 이러한 급변하는 환경 속에서 가장 중요한 것은 무분별한 컨텐츠의 개발에 주력을 기울이는 것이 아닌, 모바일 러닝에 알맞은 컨텐츠를 개발하는 것이다. 이를 위해서는, 달라지는 학습 환경에 학습자가 혼란을 갖지 않도록 학습 애플리케이션에 대한 끊임없는 연구가 이루어져야 할 것이다. | The new change of the mobile environment and mobile devices enables L2 learners to study anyplace and anytime. Not only self-directed learning but also the mobile learning is believed to affect L2 learners' interest in study. Recently, the mobile learning has been popular to study L2, but there have been a few studies on mobile learning and its content development. This study attempts to find factors which can attract learners' interest, motivation, and self-directed learning in mobile learning. We have surveyed 24 college students to find such factors. Before the survey, three vocabulary applications for mobile learning were selected, and we made 24 college students use the three vocabulary applications. After they used the three learning applications for two weeks, they were asked to answer the questionnaire. The average age of the participants was 24. The questionnaire used in the study contains questions: (1) whether the learning application is satisfactory, (2) what the advantages of the mobile learning are, and (3) what makes learners interested in vocabulary study and involved in self-directed study. The major findings of this study are summarized as follows: Firstly, with respect to whether they are satisfied with the learning applications, the participants answered they are in the average 54.17% of the time. Secondly, with regard to the advantages of the mobile learning, they answered they can study anytime using the mobile device (i.e., ubiquity) in 83.33% of the time. Thirdly, compared to the traditional off-line study, the participants answered the mobile learning is more interesting and suitable for self-directed study in 50% of the time. Fourthly, the participants answered mobile learning is interesting because there are various ways to study L2 vocabulary in approximately 50% of the time. Lastly, what makes self-directed study possible is ubiquity in 75% of the time. The result of the questionnaire has shown that mobile learning can help L2 learners study vocabulary. It also indicates that development of contents for mobile learning is necessary; The new change of the mobile environment and mobile devices enables L2 learners to study anyplace and anytime. Not only self-directed learning but also the mobile learning is believed to affect L2 learners' interest in study. Recently, the mobile learning has been popular to study L2, but there have been a few studies on mobile learning and its content development. This study attempts to find factors which can attract learners' interest, motivation, and self-directed learning in mobile learning. We have surveyed 24 college students to find such factors. Before the survey, three vocabulary applications for mobile learning were selected, and we made 24 college students use the three vocabulary applications. After they used the three learning applications for two weeks, they were asked to answer the questionnaire. The average age of the participants was 24. The questionnaire used in the study contains questions: (1) whether the learning application is satisfactory, (2) what the advantages of the mobile learning are, and (3) what makes learners interested in vocabulary study and involved in self-directed study. The major findings of this study are summarized as follows: Firstly, with respect to whether they are satisfied with the learning applications, the participants answered they are in the average 54.17% of the time. Secondly, with regard to the advantages of the mobile learning, they answered they can study anytime using the mobile device (i.e., ubiquity) in 83.33% of the time. Thirdly, compared to the traditional off-line study, the participants answered the mobile learning is more interesting and suitable for self-directed study in 50% of the time. Fourthly, the participants answered mobile learning is interesting because there are various ways to study L2 vocabulary in approximately 50% of the time. Lastly, what makes self-directed study possible is ubiquity in 75% of the time. The result of the questionnaire has shown that mobile learning can help L2 learners study vocabulary. It also indicates that development of contents for mobile learning is necessary
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/135845http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000420191
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH COURSE AND MATERIALS DEVELOPMENT(영어콘텐츠개발학과) > Theses (Master)
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