한류스타의 활동이 기업가치에 미치는 영향

Title
한류스타의 활동이 기업가치에 미치는 영향
Author
배정배
Advisor(s)
임형록
Issue Date
2013-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한류열풍으로 인한 우리나라 문화산업이 급속히 성장하고 있다. 하지만 문화 산업의 양적 성장에도 불구하고 문화 산업계에서는 성장에 걸맞는 제대로 된 시스템을 갖추지 못한 것이 현실이다. 이러한 과정 속에서 한류열풍의 핵심이라 할 수 있는 한류스타를 탄생시키고 관리하는 연예기획사들의 역할과 가치가 매우 중요해졌다 할 것이다. 본 연구에서는 한류스타의 활동(전략)이 소속 기업 가치에 미치는 영향에 관하여 살펴보고자한다. 어떠한 전략이 해당 기업의 가치에 영향을 미치는 지를 분석해보고, 그 기업의 우선 전략으로서 추천해보고자 하는 것이다. 연구의 결과, 한류스타의 활동전략은 대체로 해당소속사의 기업가치에 정(+)의 영향을 미치나, 전략 중에서도 가요 및 예능프로그램 출연활동, 대회수상 및 순위차트랭크공시활동, 음반발매 활동, 인터뷰 활동이 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. | Korea's culture industry has rapidly grown up by Korean wave. However, even though there have been quantitative growth of culture industry, there are no appropriate system to control the growth. In this process, it is believed that Korea's entertainment companies' role managing korean wave stars' activities is very important. In this study, which activities(or strategies) affects the entertainment's firm's market value will be investigated, and more effective strategies will be recommended to the entertainment companies. The result shows that appearance of song and entertainment program, notice of award-winning and rank of music chart, releasing album, and interview activities affects positively on firm's market value.; Korea's culture industry has rapidly grown up by Korean wave. However, even though there have been quantitative growth of culture industry, there are no appropriate system to control the growth. In this process, it is believed that Korea's entertainment companies' role managing korean wave stars' activities is very important. In this study, which activities(or strategies) affects the entertainment's firm's market value will be investigated, and more effective strategies will be recommended to the entertainment companies. The result shows that appearance of song and entertainment program, notice of award-winning and rank of music chart, releasing album, and interview activities affects positively on firm's market value.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/134097http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000421994
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