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정보보안이 스마트폰 선택에 미치는 영향에 관한 연구

Title
정보보안이 스마트폰 선택에 미치는 영향에 관한 연구
Other Titles
A STUDY ON THE INFLUENCE OF INFORMATION SECURITY IN SELECTING SMARTPHONE
Author
이승원
Alternative Author(s)
Lee, Seungwon
Advisor(s)
이욱
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
스마트폰 보안은 최근의 스마트폰 시장 급성장에 따라서 개인의 사생활 및 정보의 보호와 네트워크를 통한 서비스 제공을 안전하게 하기 위한 필수적인 사항이 된다. 최근 스마트폰 스파이웨어는 PC의 여러 가지 유형의 바이러스 요소들을 닮아가고 있으며, 점점 심각해지고 있는 추세이다. 또한 스마트폰 스파이웨어의 성장속도에 비해 스마트폰의 보안과 관련된 측면들은 매우 취약한 상태이다. 하지만 사용자들은 그러한 위험적인 요소들을 심각하게 인지하지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 개인적 성향과 스파이웨어에 대한 인식을 바탕으로 연구에 적용해 정보보안이 스마트폰 선택에 미치는 영향들을 도출해 보고자 한다. 연구 모델의 주요 변수는 독립 변수로 개인별 위험성 감수정도, 스마트폰 스파이웨어 위험성을 선정하고, 종속 변수로 스마트폰 구매의향을 설정하였다. 현재 스마트폰을 사용하고 있는 사용자를 대상으로 온라인 설문조사를 통해 얻은 200부의 유효한 자료를 SPSS21 통계 프로그램을 이용하여 신뢰성 분석, 회귀 분석, 그리고 독립표본 t-검정을 통하여 검증하였다. 연구결과에 의하면 주요 가설 중 개인별 위험성 감수정도에 따라 스마트폰 스파이웨어의 위험성을 인지하는 것과, 스마트폰 스파이웨어의 위험성을 인지할수록 스마트폰을 구매하는 것에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 스마트폰을 선택할때, 정보보안의 영향력을 파악할 수 있었다.|The smartphone security which is ensuring the protection of personal privacy, information security and network is essentially needed in recent rapid growth of smartphone market. Recently, smartphone spyware which is similar to several kinds of PC viruses progressively increasing becomes serious trend. Although the smart phone is growing rapidly, there is some weaknesses indication on smart phone security aspect. However, this dangerous situation is failed to be understood by the users. This study is based on applying the individual character and the perception of security in indicating the influence of information security in selecting Smartphone. For the research model, the individual risk taking degree and the Smartphone spyware risk are chosen as the independent variables and the intention to purchase smartphone is formed as dependent variable. The available 200 smart phone users data are collected via survey online and by using SPSS 21 statistical program, the reliability analysis, the regression analysis and the independent t-test sample are used to verify the data. The research result shows the individual risk taking degree influences the smartphone spyware risk and the smartphone spyware risk influences the intention to purchase smartphone. In summary, the impact of information security could be figured out when selecting smartphone.; The smartphone security which is ensuring the protection of personal privacy, information security and network is essentially needed in recent rapid growth of smartphone market. Recently, smartphone spyware which is similar to several kinds of PC viruses progressively increasing becomes serious trend. Although the smart phone is growing rapidly, there is some weaknesses indication on smart phone security aspect. However, this dangerous situation is failed to be understood by the users. This study is based on applying the individual character and the perception of security in indicating the influence of information security in selecting Smartphone. For the research model, the individual risk taking degree and the Smartphone spyware risk are chosen as the independent variables and the intention to purchase smartphone is formed as dependent variable. The available 200 smart phone users data are collected via survey online and by using SPSS 21 statistical program, the reliability analysis, the regression analysis and the independent t-test sample are used to verify the data. The research result shows the individual risk taking degree influences the smartphone spyware risk and the smartphone spyware risk influences the intention to purchase smartphone. In summary, the impact of information security could be figured out when selecting smartphone.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/130871http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000424169
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > INFORMATION SYSTEMS(정보시스템학과) > Theses (Master)
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