온도에 의한 체화된 인지가 기부의도에 미치는 영향

Title
온도에 의한 체화된 인지가 기부의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Temperature on Donation Intention
Author
신정철
Advisor(s)
안희경
Issue Date
2014-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 인식 가능한 희생자 효과가 기부의도에 영향을 미치는 과정에서 체화된 인지를 통해 경험하게 된 온도가 어떠한 조절적 역할을 하게 되는지에 대해 알아보고자 한다. 인식 가능한 희생자 효과는 사람들이 통계에 근거한 희생자 정보를 접했을 때보다 인식 가능한 희생자 정보를 접했을 때 기부의도를 더 높게 나타낸다는 것을 말한다. 이때 인식 가능한 희생자는 준거집단 효과의 비율을 통해서 사람들에게 받아들여진다. 인식 가능한 희생자 정보는 대상자 한 명의 이름, 성별, 나이, 주변 환경 등의 내용을 포함하고 있기 때문에 구호해야 할 생명의 가치를 100%로 느끼게 한다. 그렇기 때문에 생명의 가치를 비율로써 가늠하기 어려운 통계에 근거한 희생자 정보보다 인식 가능한 희생자 정보가 감정적 모드를 더 많이 발생시켜 사람들에게 공감이나 동정심을 유발시키게 되는 것이다. 이와 같은 맥락에서 보면 온도에 의해서도 감정적인 성향을 갖게 되거나 혹은 인지적인 성향을 가지게 된다는 선행연구를 찾아 볼 수 있다. 온도에 의한 상반된 사고 과정을 설명하는 것을 Hot/Cool 시스템이라고 하는데, Hot 시스템에서는 감정적인 모습을 보이지만 Cool 시스템에서는 인지적이고 이성적인 모습을 보이게 된다. 본 연구에서는 Hot/Cool 시스템에 의해 사고가 조절되는 과정을 체화된 인지 이론을 통해 설명할 것이며, 물리적이고 신체적인 경험이 사람들의 의사결정과정과 서로 상호작용하고 있다는 것을 증명할 것이다. 또한 사람들은 체화된 인지 과정을 통해 온도를 먼저 경험하게 되면 온도에 의해서 Hot/Cool 시스템이 활성화되어 희생자 정보를 접할 때 영향을 미치게 된다. 이처럼 사전 정보에 의해 활성화되어 점화된 의식 수준이 이후에 접하게 되는 새로운 정보에 영향을 미치게 되는 것을 점화효과라고 한다. 점화효과 안에는 동화효과와 대조효과가 있다. 동화효과는 새로운 정보의 특성이 애매모호할 때 사전에 접하게 된 정보의 특성에 따라 새로운 정보의 특성을 해석하고 판단하게 되는 것을 말한다. 그러나 대조효과는 새로운 정보의 특성이 분명할 때, 사전에 접하게 된 정보가 새로운 정보의 특성과 반대되는 성격을 가지고 있다면 새로운 정보를 접했을 때는 새로운 정보의 특성을 더욱 두드러지게 느끼고 판단하게 되는 것을 말한다. 이러한 이론을 바탕으로 실험한 결과, 먼저 기존에 검증되었던 인식 가능한 희생자 효과가 본 연구에서도 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 하지만 뜨겁거나 차가운 온도 조건에서의 기부의도는 집단 간의 차이를 나타내지 않아 온도에 의해서 기부의도가 직접적인 영향을 받는 것은 아니라는 결론을 얻을 수 있었다. 마지막으로 기부의도에 대한 희생자 유형 및 온도의 상호작용효과에 대해서는 유의미한 결과를 나타내었다. 그리고 집단간의 평균을 살펴봤을 때 차가운 온도 조건에서는 인식 가능한 희생자 정보와 통계에 근거한 희생자 정보 간의 기부의도에 차이를 보이지만 뜨거운 온도 조건에서는 두 집단 간의 차이가 나타나지 않았다. 이것은 대조효과를 통해서 설명할 수 있는데, 차가운 온도 조건에서는 Cool 시스템에 의해 인지적이고 이성적인 성향으로 점화되게 된다. 이때 감정적 모드를 유발하는 인식 가능한 희생자 정보가 들어오게 되면 인지적이고 이성적인 성향 하에서 인식 가능한 희생자 정보에 민감하게 반응하게 되는 것이다. 하지만 뜨거운 온도 조건에서는 Hot 시스템에 의해 정서적인 성향이 활성화되거나 포화된 수준이 되기 때문에 인식 가능한 희생자 정보가 들어오더라도 정보의 특성에 미미하게 반응하게 되는 것이다. 따라서 이러한 결과를 바탕으로 본 연구에서는 인식 가능한 희생자 효과를 통해 발생되는 기부의도에 온도 변수가 조절적 역할을 한다는 것을 증명하고 있다. | This research examines how temperature felt by the embodied cognition affects donation intention focusing on the identifiable victim effect. The identifiable victim effect is that people who see an identifiable victim information show greater donation intention than who see a statistical victim information. The people accept an identifiable victim information as proportion of the reference group. Because an identifiable victim symbolizes the highest possible proportion of a reference group like 1 of 1 or 100%. Therefore an identifiable victim generates greater empathy and sympathy through affective mode than a statistical victim. Some of the prior research investigated that temperature leads to emotional or cognitive attribute. The researchers say that this theory is the hot/cool system. The hot system is the basis of emotionality, fears as well as impulsive and reflexive passions, but the cool system is cognitive, emotionally neutral, complex, reflective. In this research, the author explains decision making process about the hot/cool system through the embodied cognition theory. Also this research examines interaction effect between victim type and temperature through priming effect. The priming effect is that the thought influenced by prior information affects a judgment regarding the posterior information. There are two kinds of the priming effect. First type is assimilation effect and second type is contrast effect. In this research, the author focuses on contrast effect. On the basis of these theories, an experiment was performed. The results can be summarized as follows: (1) This research confirmed that the identifiable victim effect occurs. (2) The main effect of temperature about donation intention was no significant. (3) The interaction effect between victim type and temperature about donation intention was a significant. When the author confirmed the mean of donation intention between identifiable and statistical victim information in the cold temperature, the people who see an identifiable victim information showed greater donation intention than who see a statistical victim information. But, in the hot temperature, the mean of donation intention between the groups made no different. Thus, this research investigated the relationship between victim type and temperature about donation intention.; This research examines how temperature felt by the embodied cognition affects donation intention focusing on the identifiable victim effect. The identifiable victim effect is that people who see an identifiable victim information show greater donation intention than who see a statistical victim information. The people accept an identifiable victim information as proportion of the reference group. Because an identifiable victim symbolizes the highest possible proportion of a reference group like 1 of 1 or 100%. Therefore an identifiable victim generates greater empathy and sympathy through affective mode than a statistical victim. Some of the prior research investigated that temperature leads to emotional or cognitive attribute. The researchers say that this theory is the hot/cool system. The hot system is the basis of emotionality, fears as well as impulsive and reflexive passions, but the cool system is cognitive, emotionally neutral, complex, reflective. In this research, the author explains decision making process about the hot/cool system through the embodied cognition theory. Also this research examines interaction effect between victim type and temperature through priming effect. The priming effect is that the thought influenced by prior information affects a judgment regarding the posterior information. There are two kinds of the priming effect. First type is assimilation effect and second type is contrast effect. In this research, the author focuses on contrast effect. On the basis of these theories, an experiment was performed. The results can be summarized as follows: (1) This research confirmed that the identifiable victim effect occurs. (2) The main effect of temperature about donation intention was no significant. (3) The interaction effect between victim type and temperature about donation intention was a significant. When the author confirmed the mean of donation intention between identifiable and statistical victim information in the cold temperature, the people who see an identifiable victim information showed greater donation intention than who see a statistical victim information. But, in the hot temperature, the mean of donation intention between the groups made no different. Thus, this research investigated the relationship between victim type and temperature about donation intention.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/130074http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000425228
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