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dc.contributor.advisor박기수-
dc.contributor.author이유진-
dc.date.accessioned2020-02-25T16:32:19Z-
dc.date.available2020-02-25T16:32:19Z-
dc.date.issued2015-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/129301-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000426261en_US
dc.description.abstract본 연구에서는 급격하게 성장하고 있는 SNS 환경에서 새롭게 등장한 폐쇄형 SNS의 개념과 현황을 논의하고 사용자 경험 연구의 필요성을 인식하여 국내 폐쇄형 SNS와 해외 폐쇄형 SNS의 차이를 도출하고자 하였다. 먼저, 국내 및 해외 폐쇄형 SNS를 나누어 사용자 경험 요소 분석을 통해 각 폐쇄형 SNS의 사용자 경험 요소의 특징을 도출하였다. 사용자 경험 요소 중 전략 단계는 모바일 애플리케이션 기획의 4요소를 통해 분석하였으며 범위 단계는 기능 레이블과 콘텐츠 레이블을 분류하여 분석하였다. 구조 단계는 인포메이션 아키텍쳐(Information Architecture)를 통해 분석하였으며 골격 단계는 레이아웃 디자인 분석을 중심으로 도출하였다. 마지막으로 표면 단계는 브랜드 아이덴티티에 부합하는 디자인 여부를 확인하고 스마트폰의 터치 인터렉션을 바탕으로 분석하였다. 그 결과 국내 폐쇄형 SNS와 해외 폐쇄형 SNS의 사용자 경험 요소는 유의미한 차이를 보이는 것을 확인할 수 있었다. 국내 폐쇄형 SNS의 사용자 경험 요소의 특징은 1)특정 모임 중심의 전략 단계 구성 2) 관계 영역과 그룹 영역의 중복 3)복잡한 뎁스(depth)구조와 메뉴 구성 4)타임라인(Timeline) 중심의 레이아웃 디자인 5)미흡한 사용자 경험 디자인 및 조작방식 으로 도출하였다. 해외 폐쇄형 SNS의 사용자 경험 요소의 특징은 1)특정 기능 중심의 전략 단계 구성 2)부차적인 요소로서의 그룹 영역 3)단순한 뎁스(depth) 구조와 메뉴 구성 4)사진, 동영상 중심의 레이아웃 디자인 5)사용자 경험을 적극적으로 반영한 조작방식 으로 도출하였다. 본 연구에서 국내 폐쇄형 SNS와 해외 폐쇄형 SNS의 사용자 경험 요소의 단계 별 특징을 통해 도출한 시사점은 다음과 같다. 첫 번째, 국내 폐쇄형 SNS와 해외 폐쇄형 SNS의 ‘폐쇄’의 의미가 다르게 적용되고 있다는 것이다. 국내 폐쇄형 SNS에서의 ‘폐쇄’란 각자 소속에 맞춰 그룹을 형성하여 그 그룹 간의 관계의 폐쇄성을 지향하는 것을 의미한다. 반면 해외 폐쇄형 SNS에서 ‘폐쇄’란 사용자의 정보를 차별적으로 공유하는 정보의 폐쇄를 의미한다. 두 번째, 국내 폐쇄형 SNS는 해외 폐쇄형 SNS에 비해 상당히 복잡한 정보구조의 특징을 보인다는 것이다. 이러한 차이는 국내 폐쇄형 SNS가 해외 폐쇄형 SNS에 비해 사용자 경험에 대한 고민이 부족했다는 한계를 시사한다. 세 번째, 국내 폐쇄형 SNS는 타임라인 중심의 레이아웃 디자인을 적용하고 있는 반면 해외 폐쇄형 SNS는 사진, 동영상 중심의 레이아웃 디자인을 적용하고 있다는 점이다. 마지막으로 해외 폐쇄형 SNS는 국내 폐쇄형 SNS에 비해 다양한 조작방식을 제공하고 있다는 점이다. 이러한 특징은 해외 폐쇄형 SNS에서는 국내 폐쇄형 SNS와는 달리 인터페이스 조작 방식에 있어서 사용자 경험을 고려하였다는 것을 시사한다. 본 연구는 사용자 경험 요소의 각 단계별 분석 방안을 통해 국내 폐쇄형 SNS와 해외 폐쇄형 SNS의 사용자 경험 요소의 특징을 도출하였다. 차후 연구에서는 폐쇄형 SNS의 수익 모델을 사용자 경험 요소를 통해 분석하여 사용자에게 적합한 수익모델을 논의하는 후속 연구가 필요할 것이다. 본 연구에서 제시된 사용자 경험 요소의 분석 방안이 다양한 모바일 애플리케이션의 기획과 분석 방안으로서 적극적으로 활용되기를 바라며 본 연구를 계기로 향후 콘텐츠의 사용자 경험에 대한 다양한 연구가 이루어지길 기대해 본다.|The aim of this study is to discuss concept and current status of closed-type SNS and to identify differences between domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS considering the current trend of continuous development of SNS. First of all, this study drew characteristics of domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS by analysis of Elements of User Experience. The strategy step of Elements of User Experience was analyzed by 4 components of mobile application plan. The scope step of Elements of User Experience was analyzed in terms of function label and content label. The structure step of Elements of User Experience was analyzed by concept of Information Architecture. And the surface step of Elements of User Experience was analyzed by research of User Interface layout graphic of each application. As a result of the study, the significant differences between domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS was found. Characteristics of domestic closed-type SNS features the following: 1)Composition of strategy step by specific gathering 2)Overlap of relation scope with group scope 3)Complex structure of depth and menu 4) Timeline oriented layout design 5)Lack of touch operations which reflect User Experience. Characteristics of foreign closed-type SNS features the following: 1)Specific function oriented strategy step 2)Group scope not governing factor 3)Simple structure of depth and menu 4)Layout design focused on photo and video 5)Touch operations which actively reflect User Experience The following conclusion from the study extracted could be made; Firstly, the meaning of " Close " is differently applied to Domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS. The meaning of ‘Closed’ in domestic closed-type SNS is to organize a group in a closed relationship. Whereas the meaning of ‘Closed’ in foreign closed-type SNS is to discreetly share information with users. Secondly, Domestic closed-type SNS has more complex Information Architecture comparing with foreign closed-type SNS. This difference implies that the domestic closed-type SNS has less consideration of User Experience than foreign closed-type SNS. Thirdly, domestic closed-type SNS has layout design focusing on Timeline. But foreign closed-type SNS has layout design focusing on photo and video. Lastly, foreign closed-type SNS has much more touch operations than domestic closed-type SNS. This means foreign closed-type SNS considers User Experience more than domestic closed-type SNS when they construct Interface operation system. This study identified the differences between domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS by analyzing method of ‘Elements of User Experience’ by each phase. The further study might be needed to analyze profit structure of closed-type SNS through Elements of User Experience. This study is expected to contribute to development of various mobile applications and to be supplemented through studies of various aspects of User Experience.; The aim of this study is to discuss concept and current status of closed-type SNS and to identify differences between domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS considering the current trend of continuous development of SNS. First of all, this study drew characteristics of domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS by analysis of Elements of User Experience. The strategy step of Elements of User Experience was analyzed by 4 components of mobile application plan. The scope step of Elements of User Experience was analyzed in terms of function label and content label. The structure step of Elements of User Experience was analyzed by concept of Information Architecture. And the surface step of Elements of User Experience was analyzed by research of User Interface layout graphic of each application. As a result of the study, the significant differences between domestic closed-type SNS and foreign closed-type SNS was found. Characteristics of domestic closed-type SNS features the following: 1)Composition of strategy step by specific gathering 2)Overlap of relation scope with group scope 3)Complex structure of depth and menu 4) Timeline oriented layout design 5)Lack of touch operations which reflect User Experience. Characteristics of foreign closed-type SNS features the following: 1)Specific function oriented strategy step 2)Group scope not governing factor 3)Simple structure of depth and menu 4)Layout design focused on photo and video 5)Touch operations which actively reflect User Experience The following conclusion from the study extracted could be made-
dc.publisher한양대학교-
dc.title사용자 경험(User Experience) 요소 분석 연구-
dc.title.alternativeA Study on Analysis of the Elements of User Experience - Focusing on Closed-type SNS--
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이유진-
dc.contributor.alternativeauthorLEE, Youjin-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department문화콘텐츠학과-
dc.description.degreeMaster-
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