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중국에서 sns정보가 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구:웨이보를 중심으로

Title
중국에서 sns정보가 소비자 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구:웨이보를 중심으로
Other Titles
A Study on the Factors that SNS information influencing Consumers' Purchasing Intention in China:Focusing on Weibo
Author
이건빈
Alternative Author(s)
Li,Jian Bin
Advisor(s)
이욱
Issue Date
2015-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
원래는 소셜 네트워크 서비스는 사용자 인맥관계를 유지하기 위하거나 사용자 간에 의사소통하는 플랫품이었다. 최초에 미국에서 유행하였다, 중국에서 천천히 발전하고 있다가 2008년까지 대표적인 renren소셜 네트워크 사이트를 생기면서 중국 소셜 네트워크 서비스를 활성화하게 하였다, 초기에 단순한 서비스 기반 에서 더 많은 서비스를 만들었다. 새로운 나오는 다양한 서비스중에서 전자 상거래에 많은 영향을 미친다. 소셜 네트워크 사이트는 원래 있는 사용자 그룹의 특성을 이용해서 전자 상거래를 한다, 소셜 네트워크 사이트를 기반으로 사용자에게 더 많은 가치를 창출할 수 있다. 그러므로 본 연구는 중국에서 회원수가 가장 많은 소셜 네트워크 사이트인 weibo를 대상으로 연구하기로 하였다, 중국 소셜 네트워크 서비스의 발전 현황을 결합하고 소비자 구매의도에 미치는 영향들을 도출해 보고자 한다. 본 연구는 댓글수, 소비자 관여도, 소비자 소구 방식이 각각 소비자 구매의도에 영향을 미칠 수 있는지 그리고 댓글수와 소구 방식이 서로 교호 작용하는 바탕에서 소비자 구매의도에 미치는 영향을 연구한다. 소셜 네트워크 서비스를 이용하는 400명 대상으로 온라인 설문 조사하였다, 얻은 유효한 자료를 SPSS21통계 프로그램을 이용하여 신뢰성, 회귀 분석, 그리고 독립표분 t-검정, 이원 배치 분산을 통하여 검증하였다. 연구결과에 의하면 댓글수, 이성적인 소구 방식은 소비자 구매의도에 영향을 미칠 것이다, 소비자들은 구매 관여도의 조절에 따라 댓글수가 구매의도에 차이가 있을 것이며 정보 소구방식이 영향을 미치지 않다는 것으로 확인한다.|The nature of social networks is establishing social network maintaining relationships and providing communicating platform for users. The SNS originates from America, slowly develops at first until 2008,when the rise of renren led to a rapid growth in Chinese SNS and made it not limited to original functions. During the diversified development of SNS, its superiority in electronic commerce became prominent. SNS website can take full advantage of the characteristics of users to do e-commerce. The e-commerce website’s organizing ability will be greatly strengthened through SNS and creates greater values for consumers. This article took the Chinese largest SNS-weibo as research objects, combined the development status of SNS in China and it is significant to the research of purchase intention. This article mainly studies the influence to consumer’s purchase intention in three aspects: number of comments consumer involvement level\consumer appealing method and how interaction of number of comments and consumer appealing method effect the purchase intention. Conducting a investigation in 400 users of SNS and using valid questionnaires to do Reliability Analysis regression analysis \ independent sample T-test(according to SPSS21) and double factor variance Analysis. The research results indicated the number of comments and rational appealing method will directly effect the purchase intention. The purchase involvement level both will disturb the influence of number of comments but have no effect on information appealing method.; The nature of social networks is establishing social network maintaining relationships and providing communicating platform for users. The SNS originates from America, slowly develops at first until 2008,when the rise of renren led to a rapid growth in Chinese SNS and made it not limited to original functions. During the diversified development of SNS, its superiority in electronic commerce became prominent. SNS website can take full advantage of the characteristics of users to do e-commerce. The e-commerce website’s organizing ability will be greatly strengthened through SNS and creates greater values for consumers. This article took the Chinese largest SNS-weibo as research objects, combined the development status of SNS in China and it is significant to the research of purchase intention. This article mainly studies the influence to consumer’s purchase intention in three aspects: number of comments consumer involvement level\consumer appealing method and how interaction of number of comments and consumer appealing method effect the purchase intention. Conducting a investigation in 400 users of SNS and using valid questionnaires to do Reliability Analysis regression analysis \ independent sample T-test(according to SPSS21) and double factor variance Analysis. The research results indicated the number of comments and rational appealing method will directly effect the purchase intention. The purchase involvement level both will disturb the influence of number of comments but have no effect on information appealing method.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/128625http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000426558
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > INFORMATION SYSTEMS(정보시스템학과) > Theses (Master)
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