280 0

영국 에드워드시대 보이스카우트 운동에 대한 일고찰

Title
영국 에드워드시대 보이스카우트 운동에 대한 일고찰
Other Titles
A Study on the Boy Scout Movement in Edwardian Era Based on the Analysis of Scouting for Boys
Author
송의
Alternative Author(s)
Song, We
Advisor(s)
김현식
Issue Date
2016-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문의 목표는 베이든 파월(Baden Powell)의 『소년들을 위한 스카우팅』(Scouting for Boys, 이하 『스카우팅』으로 약함)을 중심으로, 기존 연구가 주목하지 않았거나 누락했던 보이스카우트 운동(Boy Scout Movement)의 요소를 분석하여, 보이스카우트 운동의 성공에 있어 파월의 역할과 보이스카우트 운동의 제국주의 이데올로기 그리고 보이스카우트 운동의 군사적 목표를 좀 더 명확하게 밝히는 것이다. 보이스카우트 운동은 1908년 1월 15일 베이든 파월이 『스카우팅』을 출간한 이후 시작되어 가장 큰 성공을 거둔 유소년 운동(Youth Movement)이다. 이 같은 보이스카우트 운동의 대중적 성공의 원인에 관해 기존 연구자들은 파월의 유명세와 출판인이었던 피어슨의 전략만을 지적하였다. 그러나 파월이 제시했던 스카우팅 개념이 소년들에게 매력적인 요소가 될 수 있었다는 점에 주목한다면, 보이스카우트 운동의 성공에서 원래 군인들을 위한 개념이었던 스카우팅을 소년들에게 적합하도록 변화시켰던 파월의 역할을 무시할 수 없다. 파월은 자신의 스카우팅 개념을 소년들에게 매력적으로 만들기 위해 소년들이 아동의 특성을 공유하는 유소년이라는 사실에 주목하였다. 그 결과 파월은 아동들이 흥미를 가질 수 있는 요소들과 자신의 스카우팅 개념을 결합시켰다. 파월이 보이스카우트 운동의 활동 장소를 자연으로 선택하고 캠프와 게임과 같은 어니스트 시튼(Ernest Seton)의 요소들을 수용했던 이유가 여기에 있다. 즉 파월은 자신의 스카우팅 개념이 소년들의 흥미를 자극하는 대상이 될 수 있는 무대를 만들었던 것이다. 파월은 소년들에게 매력적인 무대를 이용해서 노동자 계급의 소년들에게 제국주의 이데올로기를 교육하고자 했다. 기존 연구자들은 에드워드 시기의 영국이 체제의 안정을 위협하는 내부위기와 제국의 안정을 위협하는 외부위기에 직면했음을 공통적으로 지적하였다. 그 결과 보이스카우트 운동은 내부 문제를 해결하기 위해 복종으로 대변되는 보수적 가치를, 외부문제를 해결하기 위해 충성으로 대변되는 제국주의 이데올로기를 노동계급의 소년들에게 이식하려고 했던 시도로 이해되었다. 그리고 이 같은 주장의 근거는 퍼블릭 스쿨이 강조하였던 가치와 이데올로기로부터 발견되었다. 그런데 기존 연구자들은 퍼블릭 스쿨의 이데올로기와 보이스카우트 운동의 이데올로기와의 차이점을 발견하지 못했다. 파월은 보이스카우트 운동을 통해 노동계급의 소년들에게 이식할 이데올로기로 퍼블릭 스쿨의 이데올로기를 그대로 수용한 것이 아니라, 에드워드 시기의 제국주의자들이 주장했던 제국적 애국주의를 수용하였다. 제국적 애국주의란 제국주의자들이 노동자 계급을 제국수호에 동원하기 위해 잉글랜드 애국주의 담론을 민족주의 이데올로기로 변형시킨 결과물이었다. 즉 파월은 제국적 애국주의 이데올로기를 통해 노동자 계급의 소년들이 제국에 충성심을 가지도록 주조하고자 했던 것이다. 제국적 애국주의 이데올로기가 가졌던 특징들이었던 잉글랜드와 영국의 구분 없는 사용과 왕에 대한 충성 그리고 신민으로서의 의무의 강조가 보이스카우트 운동에 그대로 존재하는 이유가 바로 여기에 있는 것이다. 제국적 애국주의 이데올로기를 통해 보이스카우트 운동은 소년들을 제국을 수호할 수 있는 군인으로 만들고자 했다. 기존 연구자들은 보이스카우트 운동의 목표에 관해 이와 동일한 결론을 내렸지만 이 부분이 보다 명확히 드러난 사료의 분석을 누락하였다. 파월이 군인을 대상으로 스카우팅의 기술과 자질을 교육하기 위해 집필했던 『사병과 남자들을 위한 스카우팅 안내서』(Aids to Scouting for N.C.Os & Man, 이하 『안내서』로 약함)에 근거하면 스카우팅은 기본적으로 탁월한 군인에게 필요한 기술과 자질을 교육하는 활동이었다. 『안내서』와 『스카우팅』에서 드러나는 유사성에 근거할 때 보이스카우트 운동 역시 기본적으로 소년들에게 군인의 기술과 자질을 교육하는 활동이었다. 즉 보이스카우트 운동에 참여한 소년들은 스카우팅 활동을 하는 과정을 통해 군인 정신을 자동적으로 습득하게 되는 것이었다. 하지만 보이스카우트 운동은 소년병사의 즉각적인 양성이 아니라 미래의 탁월한 군인이 될 수 있는 준비를 하는 과정이었다. 그렇기 때문에 평화스카우트란 개념을 통해 미래 탁월한 군인이 되기 위한 일상에서의 연습을 강조했던 것이다. 또한 평화스카우트에서 강조된 자기희생의 자질은 탁월한 군인에게도 중요한 가치라는 점을 상기할 때, 평화스카우트와 전쟁스카우트는 서로 대조되는 요소가 아니었다. 결론적으로 대중적 성공을 거뒀던 보이스카우트 운동은 그 무대가 가지는 순수한 모습과 달리 본질적으로 노동자 계급의 소년들을 제국수호를 위한 미래의 탁월한 군인으로 준비시키는 것이 궁극적인 목표였다. 본 연구를 통해 보이스카우트 운동은 충성, 복종, 자기희생, 기술 습득 등 유용한 신체를 산출한다는 지배계급의 보편적인 목표를 가지고도 소년들의 자발적 참여를 이끌어낸 성공적인 사례임을 발견할 수 있다. 따라서 본 연구는 권력의 지속 전략과 관련해 자발적 참여로 작동했던 지배계급의 도구였던 보이스카우트 운동이 가지는 훈육과 감시 그리고 처벌의 매커니즘이 강제력을 전제로 하는 권력기구들과 가지는 차별성에 관한 향후 연구의 기반이 될 것이다.| This dissertation aims to illuminate Baden Powell’s role related to the success, the ideology of imperialism and the purpose of the Boy Scout Movement by analysing the content of the Boy Scout Movement, which was ignored or omitted by researchers, based on Scouting for Boys. The Boy Scout Movement commenced with the publication of Baden Powell’s Scouting for Boys, which was published on 15 January 1908. Scouting for Boys was an immediate success, and the Boy Scout Movement became one of the most successful mass youth movements all over the world. Existing researchers have considered the popularity of Baden Powell and the strategy of Pearson as the factors of the success of the Boy Scout Movement. The role of Baden Powell, however, has not been ignored in the making of the Boy Scout Movement concerning the concept of scouting, which he modified to appeal to boys. Baden Powell made a great effort to adapt the concept of scouting originally intended for soldiers to boys. He chose nature for scouting education and accepted the elements of Ernest Seton’s movement for the sake of encouraging boys to participate in the Boy Scout Movement. In short, Baden Powell set the stage for boys to regard scouting as an attractive thing. According to researchers, Edwardian Britain faced a double crisis, which, on the one hand, emerged from the threatto social stability and, on the other hand,revealedtheweakness of the empire’s defence. In the case of the former, the Boy Scouts continually educated boys on conservative values, which were represented by obedience. In regards to the latter, this movement enthusiastically indoctrinated working-class boys with the ideology of imperialism, which was represented by loyalty. The grounds of this conclusion were found by scrutinising the ethos of the public school. The conventional conclusion on the ideology of the Boy Scout Movement, however, has failed to discern between the ideology of the public school and that of the movement. Baden Powell did not accept the ethos of the public school as it had been but espoused the idea of imperial patriotism, which was contended by imperialists in the Edwardian era. Baden Powell moulded boys into beings with loyalty for the empire using imperial patriotism, which had been modified based on the discourse of patriotism. That is why there exist elements such as the indifference between England and Britain, the loyalty for the king and the duty of subjects in Scouting for Boys. The purpose of the Boy Scout Movement was to enable boys to protect the empire. Although the researchers came to a common conclusion, they, surprisingly, omitted the analysis of Aids to Scouting for N.C.Os. & Men, which reveals more concrete proof about the purpose of the Boy Scout Movement. Scouting could be defined as an activity involving teaching skills and character for making superior soldiers. The Boy Scout Movement involved instilling skills and character as a soldier in boys based on the analogous elements between Aids to Scouting for N.C.Os. & Men and Scouting for Boys. The Boy Scout Movement, however, was not intended to make boy soldiers but to prepare boys to be future soldiers. That is why the Peace Scouts have emphasised the daily practice of being a good scout, and there is no difference between the concept of War Scouts and Peace Scouts. In conclusion, even though the Boy Scout Movement was seemingly created for pure or childish purposes, such as the promotion of peace, play, games and sports, it was essentially an activity aimed at making boys into superior future soldiers. According to the analysis of this dissertation, the Boy Scout Movement could provide a foundation for the study of power mechanisms, since the mechanism of the movement is unlike those of other power institutions. Although this movement also has the aim of power, which pursues to yield the useful body, the Boy Scout Movement exercises this aim not based on forced power but based on voluntary participation. The movement, therefore, seems to be a new subject in power studies.; This dissertation aims to illuminate Baden Powell’s role related to the success, the ideology of imperialism and the purpose of the Boy Scout Movement by analysing the content of the Boy Scout Movement, which was ignored or omitted by researchers, based on Scouting for Boys. The Boy Scout Movement commenced with the publication of Baden Powell’s Scouting for Boys, which was published on 15 January 1908. Scouting for Boys was an immediate success, and the Boy Scout Movement became one of the most successful mass youth movements all over the world. Existing researchers have considered the popularity of Baden Powell and the strategy of Pearson as the factors of the success of the Boy Scout Movement. The role of Baden Powell, however, has not been ignored in the making of the Boy Scout Movement concerning the concept of scouting, which he modified to appeal to boys. Baden Powell made a great effort to adapt the concept of scouting originally intended for soldiers to boys. He chose nature for scouting education and accepted the elements of Ernest Seton’s movement for the sake of encouraging boys to participate in the Boy Scout Movement. In short, Baden Powell set the stage for boys to regard scouting as an attractive thing. According to researchers, Edwardian Britain faced a double crisis, which, on the one hand, emerged from the threatto social stability and, on the other hand,revealedtheweakness of the empire’s defence. In the case of the former, the Boy Scouts continually educated boys on conservative values, which were represented by obedience. In regards to the latter, this movement enthusiastically indoctrinated working-class boys with the ideology of imperialism, which was represented by loyalty. The grounds of this conclusion were found by scrutinising the ethos of the public school. The conventional conclusion on the ideology of the Boy Scout Movement, however, has failed to discern between the ideology of the public school and that of the movement. Baden Powell did not accept the ethos of the public school as it had been but espoused the idea of imperial patriotism, which was contended by imperialists in the Edwardian era. Baden Powell moulded boys into beings with loyalty for the empire using imperial patriotism, which had been modified based on the discourse of patriotism. That is why there exist elements such as the indifference between England and Britain, the loyalty for the king and the duty of subjects in Scouting for Boys. The purpose of the Boy Scout Movement was to enable boys to protect the empire. Although the researchers came to a common conclusion, they, surprisingly, omitted the analysis of Aids to Scouting for N.C.Os. & Men, which reveals more concrete proof about the purpose of the Boy Scout Movement. Scouting could be defined as an activity involving teaching skills and character for making superior soldiers. The Boy Scout Movement involved instilling skills and character as a soldier in boys based on the analogous elements between Aids to Scouting for N.C.Os. & Men and Scouting for Boys. The Boy Scout Movement, however, was not intended to make boy soldiers but to prepare boys to be future soldiers. That is why the Peace Scouts have emphasised the daily practice of being a good scout, and there is no difference between the concept of War Scouts and Peace Scouts. In conclusion, even though the Boy Scout Movement was seemingly created for pure or childish purposes, such as the promotion of peace, play, games and sports, it was essentially an activity aimed at making boys into superior future soldiers. According to the analysis of this dissertation, the Boy Scout Movement could provide a foundation for the study of power mechanisms, since the mechanism of the movement is unlike those of other power institutions. Although this movement also has the aim of power, which pursues to yield the useful body, the Boy Scout Movement exercises this aim not based on forced power but based on voluntary participation. The movement, therefore, seems to be a new subject in power studies.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/125912http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000486955
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > HISTORY(사학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE