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보상액이 내생변수인 경우의 최저가격보상제 효과에 대한 분석

Title
보상액이 내생변수인 경우의 최저가격보상제 효과에 대한 분석
Other Titles
The Effects of Price Matching Guarantees When Compensation Amount is Endogenous
Author
고동희
Keywords
최저가격보상제; 가격 담합; 죄수의 딜렘마; price matching guarantees; price collusio; prisoner’s dilemma
Issue Date
2019-12
Publisher
한국산업조직학회
Citation
산업조직연구, v. 27, No. 4, Page. 123-152
Abstract
두 유형의 소비자가 있고 기업이 보상액을 결정할 수 있는 시장에서의 최저가격보상제의 효과를 분석한다. 차액보다 적게 보상해 주는 보상제는 실시되지 않으며 차액보다 많이 보상해주는 제도의 효과는 보상액의 크기에 상관없이 동일하다. 차액만큼 보상해 주는 보상제는 충성스런 소비자가 많지 않으면 항상 실시되며 보상제 실시로 이윤이 같거나 증가한다. 차액만큼보상해주는 보상제와 차액보다 많이 보상해 주는 보상제의 차이점은 충성스런 소비자의 수가적은 경우 발생한다. 첫째, 충성스런 소비자의 수가 매우 적으면 차액보다 많이 보상해주는 제도는 실시되지 않는다. 둘째, 충성스런 소비자의 수가 적당히 적은 경우, 가격에 민감한 소비자의 수요가 탄력적이면 차액보다 많이 보상해 주는 보상제가 실시되지만 이윤이 감소한다. 따라서 기업은 차액보다 많이 보상해주는 경우에 죄수의 딜렘마에 놓일 수 있다. 마지막으로 기업이보상액을 결정할 수 있는 경우, 충성스런 소비자가 적으면 차액만큼 보상해 주는 제도가 실시되지만, 많으면 보상제는 실시되지 않는다. 충성스런 소비자의 수가 많지도 적지도 않으면 두 보상제는 동일하며, 보상제가 실시된다. I analyze the effects of price matching guarantees when a firm can decide how much it will compensate for the price difference in a market with two different types consumers. Guarantees to compensate less than price difference will never be used and the effects of guarantees to compensate more than price difference do not depend on the compensation amount. Guarantees to compensate as much as price difference will be used as far as the number of loyal consumers is not too large, and profit does not decrease with this guarantees. The difference of the guarantees to compensate more than price difference and those to compensate as much as price difference arises when the number of loyal consumers is small. First, when the number is very small, the former will never be used. Second, when it is moderately small, both guarantees will be used. In case of the former, however, firms may be in the situation of Prisoner’s Dilemma in the sense that profits decrease when the demand of price sensitive consumer is price elastic. Finally, when a firm can decide the compensation amount, only the guarantees to compensate as much as price difference will be chosen when the number of loyal consumers is small. When the number is moderate, firms are indifferent between two guarantees and either of two guarantees will be chosen.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3747042https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/125337
ISSN
1226-2633
DOI
10.36354/KJIO.27.4.4
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
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