272 0

아시안 아메리칸 피카로-강용흘 소설의 피카레스크적 읽기

Title
아시안 아메리칸 피카로-강용흘 소설의 피카레스크적 읽기
Other Titles
Asian American Picaro : A Picaresque Reading of Younghill Kang's Novels
Author
서은숙
Alternative Author(s)
Seo, Eun Sook
Advisor(s)
윤성호
Issue Date
2017-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
강용흘(姜龍訖 Younghill Kang)은 아시아계 미국문학 초창기의 성과를 가늠하게 해주는 인물로 평가받는다. 『초당』(The Grass Roof 1931)과 『동양 서양에 가다 – 오리엔탈 양키 되기』(East Goes West: The Making of an Oriental Yankee 1937)로 대표되는 그의 문학세계를 정의하는 ‘최초’(최초의 한국계 미국문학 소설가, 한국계 미국문학 최초의 소설 등)라는 수식어는 강용흘이 아시아계 미국문학 발전에 남긴 선구자적 발자취의 의미를 보여주는 징표라고 할 수 있을 것이다. 물론 이 ‘최초’라는 표현은 19세기부터 본격화된 아시아계 이민의 역사를 배경으로 잉태되고 성장한 아시아계 미국문학사 기술의 정확성 여부와 결부되어 많은 논란을 야기하기도 한다. 그러나 강용흘의 작품을 한국계 미국문학 ‘최초의 소설’로 정의함에 있어 보다 더 논쟁적인 것은 과연 그것이 오롯이 ‘소설’로 정의될 수 있는가 하는 점이다. 특히 강용흘의 두 대표작의 주인공인 한청파(Chungpa Han)에게 강용흘 자신의 자전적 이미지가 강력하게 투영되어 있기에 그러한 논쟁은 끊임없이 되풀이 되어 왔다. 그런데 이러한 의문점은 단순히 그의 작품의 장르적 성격을 규명하는 문제에 국한되는 것이 아니라 초창기 아시아계 미국문학 전반에 대한 문학사적 평가, 더 나아가 미국문학사 속 이민자문학의 위치를 자리매김하는 비평 작업과 밀접히 연관된다. 이주와 정착 그리고 동화의 노력이라는 역사적 경험을 각인하고 있는 초기 이민자 문학에서 ‘사실적 기록물’로서의 성격과 ‘자서전적’ 요소를 발견하려는 노력은 객관적인 비평의 한 방식일 수 있지만, 다른 한편으로 이는 객관성의 가면 아래 이민자 문학에 대한 편향된 시각을 숨기는 방편으로 작동하기도 한다. 다시 말해 이민자 문학의 장르적 성격을 규명하는 것은 이민자 집단의 특수한 역사적 경험이 어떻게 문학 작품 속에 반영되어 왔는가를 분석하는 작업임과 동시에, 그 ‘기록적’ 속성에 대한 과도한 강조는 이민자 문학의 미학적 성취에 대한 정당한 평가를 방해하거나 고의적으로 축소 혹은 은폐하려는 정치적 의도와 결부되기도 한다. 이러한 문제의식으로부터 출발하는 이 논문의 목적은 ‘아시안 아메리칸 피카로’(Asian American picaro)와 ‘콘포르미다드’(conformidad)의 개념을 중심으로 ‘자서전적 소설’ 또는 한 걸음 더 나아가 ‘성장소설’(bildungsroman)이라는 장르의 정치성에 가려져 있는 강용흘의 작품 『초당』과 『동양 서양에 가다』의 피카레스크적인 성격을 규명하고, 이를 통해 이민자의 동화(assimilation)의 욕망 이면에 숨어있는 미국 주류사회에 대한 비판 의식과 그 이중적 시선을 포착하는 것이다.|Younghill Kang is considered to be a pioneer in Asian American literature. His The Grass Roof and East goes West, however, have been at the center of controversies revolving around their generic nature as critics are bent on defining the genre of Kang’s texts as “documentary” or “bildungsroman” rather than “novel.” To forge Asian American cultural identity by “documenting” is essential to understanding how Asian American racialization has been constituted and critiquing the national exclusion of Asian immigrants and discriminatory policies against them as a minority population of the United States. Nonetheless, too much emphasis on the sociological and ethnographical nature of Asian American literature is likely to stand in the way of probing its aesthetic achievement. With such a problematic in mind, this dissertation aims to examine how and why Kang’s works are to be redefined as “novels” through the lens of “picaresque.” Locating the genealogy of the picaresque genre and adapting it to the reading of Kang, I seek to explore how Kang carves out a niche from which he inscribes his twofold vision of America―his keen desire for assimilation and disillusionment with the ever-deferred promise of acceptance into America—into his picaresque texts.; Younghill Kang is considered to be a pioneer in Asian American literature. His The Grass Roof and East goes West, however, have been at the center of controversies revolving around their generic nature as critics are bent on defining the genre of Kang’s texts as “documentary” or “bildungsroman” rather than “novel.” To forge Asian American cultural identity by “documenting” is essential to understanding how Asian American racialization has been constituted and critiquing the national exclusion of Asian immigrants and discriminatory policies against them as a minority population of the United States. Nonetheless, too much emphasis on the sociological and ethnographical nature of Asian American literature is likely to stand in the way of probing its aesthetic achievement. With such a problematic in mind, this dissertation aims to examine how and why Kang’s works are to be redefined as “novels” through the lens of “picaresque.” Locating the genealogy of the picaresque genre and adapting it to the reading of Kang, I seek to explore how Kang carves out a niche from which he inscribes his twofold vision of America―his keen desire for assimilation and disillusionment with the ever-deferred promise of acceptance into America—into his picaresque texts.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/124503http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000430261
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE