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SNS 뉴스 이용자의 정치·사회 참여 결정 요인

Title
SNS 뉴스 이용자의 정치·사회 참여 결정 요인
Other Titles
Determinants of Political and Social Participation among SNS news users
Author
박기묵
Alternative Author(s)
Park, Gi Muk
Advisor(s)
전범수
Issue Date
2017-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
언제, 어디서나 뉴스를 이용할 수 있는 모바일 환경은 뉴스와 SNS를 연결해 이용자들의 새로운 뉴스 이용 행태를 이끌고 있다. 이제 사람들은 SNS를 이용해 자신의 생각과 의견을 뉴스와 함께 전달해 이용자 스스로가 뉴스 공유자임과 동시에 뉴스 생산자의 역할을 담당하게 됐다. SNS로 뉴스를 이용하는 사람들은 SNS로 새로운 의사소통 공간을 만들었고 온라인뿐만 아니라 오프라인에서도 정치․사회 문제에 쉽게 참여할 수 있게 했다. 최근에는 SNS는가 온라인상에서‘박근혜-최순실 게이트’뉴스의 가장 큰 전달 수단으로 활용되고 있으며 댓글과 공유 기능으로 활발한 오프라인 참여까지 이끌고 있다. 2016년 12월 9일 국회에서 가결된 박근혜 대통령 탄핵소추도 SNS를 통한 시민들의 참여가 이뤄낸 획기적인 결과라고 할 수 있다. 이처럼 SNS를 통해 뉴스를 이용하고 정치․사회 문제에 참여하는 방식은 기존의 참여 방식과 다른 새로운 뉴스 소비 방식을 나타내고 있다. 이런 현상을 단순하게 뉴스와 정치․사회 참여, SNS와 정치․사회 참여의 시각으로 접근하기에는 설명하기 어려운 부분이 많다. SNS를 통한 뉴스 이용은 새로운 미디어 소비 방식인 만큼 이런 현상을 살펴보기 위해서는 개인의 특성과 SNS와 뉴스 이용 특성을 동시에 살펴볼 필요성이 있다. 이번 연구는 SNS를 통해 뉴스를 이용하는 사람들이 온라인과 오프라인에서 활발히 정치․사회 이슈에 참여하는 현상을 개인의 특성을 중심으로 설명해 보았다. SNS 뉴스 이용 특성을 통해 새로운 미디어를 선택하는 과정을 설명하고 분석했다. 이를 위해서는 현재 사람들이 SNS를 통해 뉴스를 이용하고 있는 행태를 주요 특성별로 나누어 그 의미를 함께 살펴보았다. SNS를 통해 뉴스를 이용하는 사람들의 특성은 SNS 이용 특성과 뉴스 이용 특성을 연구한 접근방식을 통해 SNS 뉴스 이용 플랫폼에 따른 비교, SNS 뉴스 이용 목적에 따른 비교, SNS 뉴스 이용 시간에 따른 비교로 분석했다. 연구 결과 SNS 뉴스 이용 특성별로 차이점과 공통점이 함께 나타나고 있었다. SNS 뉴스 이용 특성을 플랫폼별로 살펴본 결과 페이스북으로 뉴스를 많이 이용하는 사람의 경우 ‘대인신뢰’ 요소가 ‘혁신성’에 정적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 반면 일반적인 SNS 플랫폼으로 뉴스를 이용하는 사람의 경우 ‘네트워크’가 ‘혁신성’에 정적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 이것은 사람들이 이용하는 SNS 플랫폼별로 ‘혁신성’에 미치는 영향에 차이가 발생하는 것으로 볼 수 있는 것으로 우리 사회에서 사람들 간의 신뢰가 새로운 것을 받아들이는 혁신성에 정적인 영향관계가 있는 것을 의미했다. SNS 뉴스 이용 특성 중 이용 목적에 따른 연구문제 중 정보획득 목적으로 SNS 뉴스를 이용하는 사람들은 ‘획득자본’ 외 ‘혁신성’에 영향을 미치는 요인이 없었다. SNS 뉴스 이용 목적 중 커뮤니케이션 목적으로 이용하는 사람들은 ‘획득자본’과 함께 ‘대인신뢰’가 ‘혁신성’에 유의미한 영향관계가 있었다. 따라서 커뮤니케이션을 목적으로 하는 사람들의 경우‘대인신뢰’가 높을수록 ‘혁신성’이 높아지는 것을 알 수 있었다. SNS 뉴스 이용 특성 중 이용 시간에 따른 연구문제에서는 ‘혁신성’에 영향을 미치는 요인이 ‘네트워크’와 ‘획득자본’으로 동일하게 나타났다. 이때 SNS 이용 시간이 길수록 그 영향력이 강하게 나나났다. 연구에서 공통적으로 나타난 것은 SNS를 통해 뉴스를 이용하는 것은 영향력의 차이가 있을 뿐 모두 ‘네트워크’와 ‘획득자본’이 ‘혁신성’에 영향을 나타내는 것이다. 또한 개인의 ‘혁신성’은 ‘정치․사회 참여’와 정적으로 유의미한 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 이것은 SNS를 통한 뉴스 이용 방식이 기존의 뉴스 소비방식과 다르다는 측면에서 SNS를 통한 뉴스 소비방식 자체가 하나의 혁신 개념으로 비칠 수 있는 대목이었다. 따라서 ‘혁신성’은 SNS 뉴스 이용과 밀접한 연관성이 있다고 할 수 있었다. 이번 연구를 통해 사회․문화 자본이 혁신성을 매개로 하여 정치․사회 참여에 영향을 미치는지 확인해 보았다. 연구는 정치․사회 참여에 있어서 사회자본과 문화자본을 동시에 살펴본 점과 혁신성을 함께 살펴보았다는 점에서 그 의의가 크다. 또한 이것을 현대사회에서 뉴스를 이용하고 있는 방식인 SNS를 통한 뉴스 이용의 측면에서 기준을 나눠 살펴봄으로써 이용자의 특성별로 다른 결과가 나타나는 것을 확인했다는 점에서도 큰 의미를 가진다. 연구 결과를 통해 SNS 시대를 살아가는 우리 사회가 가족 중심의 과거 사회와 달리 점차적으로 개인화된 삶으로 바뀌고 있고 개인화된 삶에서는 자기 획득의 노력이 많은 혁신적 변화를 이끌 수 있다는 것을 확인했다. 또한 이때 나타나는 특성이 최종적으로 정치․사회 참여에 긍정적인 영향을 미치며 보다 성숙한 사회를 이룩하는 데 많은 도움이 될 것을 기대한다. |Mobile environment that may be used whenever and wherever is leading new news use behavior of use by connecting with news and SNS. Now, people themselves are news sharers by delivering their opinion along with news by using SNS and became to be in charge of news producer at the same time. Alike this, the method that uses news through SNS and participates in political and social issue appears new news consumption method that is different from existing participation method. With phenomenon that is political and social participation that are active in online and offline, this study aims to explain and analyze process to select new media based on individual characteristic. For this, it tries to look at the meaning by dividing behavior that people of Republic of Korea currently uses news through SNS by major characteristic. About characteristic who wants to use news through SNS, it analyzed with comparison according to basic access method that studied SNS use characteristic, comparison according to SNS news use purpose, and comparison according to SNS news use time. As a result of study, it may confirm that difference and common by SNS news use characteristic are appeared together. As result of examining SNS news use characteristic by platform, in case people use news a lot with Facebook, 'interpersonal trust' element gave meaningful influence statically on innovativeness. On the other hands, in case of people who use news with general SNS platform news, 'network' gave meaningful influence on 'innovativeness'. This is what may be seen as thing that generates differences on influence that affects to 'innovativeness' by SNS platform, which means that trust between people has static influence relation with innovativeness that accepts new thing. Among SNS use characteristics and research problem due to use purpose, people who use SNS news for purpose to acquire information does not have factor that affects to 'innovativeness' except for 'acquired capital'. People who use SNS news for communication purpose has meaningful influencing relationship in 'innovativeness'. Thus, in case of people for purpose of communication, it may know that it appears higher in 'innovativeness' if their 'interpersonal trust' is higher. Among SNS news use characteristics, at research problem according to use time, factor that affects to 'innovativeness' appeared identically in 'network' and 'acquired capital'. At this time, the influence appeared strong as SNS use time is longer. What is appeared commonly in research is that using news through SNS only has difference in influential power, but every 'network' and 'acquired capital' appeared influence in 'innovativeness'. Also, 'innovativeness' of individual has statically meaningful influencing relation with 'political and social participation'. This is the part that may be thought that news use method through news consumption method itself through SNS is an innovative concept is aspect that news use method through SNS is different from existing news consumption method. Thus, it may be told that 'innovativeness' has close relation with SNS news use. Through this study, it checked if social and cultural capital affects to political and social participation by innovativeness. This study means a lot in aspect that it examines social capital and cultural capital at the same time and examines innovativeness together. Also, it has a lot of meaning in the point that it checked that the different result appears by user's characteristic as it examines in aspect of news use through SNS that is the method that modern society uses news.; Mobile environment that may be used whenever and wherever is leading new news use behavior of use by connecting with news and SNS. Now, people themselves are news sharers by delivering their opinion along with news by using SNS and became to be in charge of news producer at the same time. Alike this, the method that uses news through SNS and participates in political and social issue appears new news consumption method that is different from existing participation method. With phenomenon that is political and social participation that are active in online and offline, this study aims to explain and analyze process to select new media based on individual characteristic. For this, it tries to look at the meaning by dividing behavior that people of Republic of Korea currently uses news through SNS by major characteristic. About characteristic who wants to use news through SNS, it analyzed with comparison according to basic access method that studied SNS use characteristic, comparison according to SNS news use purpose, and comparison according to SNS news use time. As a result of study, it may confirm that difference and common by SNS news use characteristic are appeared together. As result of examining SNS news use characteristic by platform, in case people use news a lot with Facebook, 'interpersonal trust' element gave meaningful influence statically on innovativeness. On the other hands, in case of people who use news with general SNS platform news, 'network' gave meaningful influence on 'innovativeness'. This is what may be seen as thing that generates differences on influence that affects to 'innovativeness' by SNS platform, which means that trust between people has static influence relation with innovativeness that accepts new thing. Among SNS use characteristics and research problem due to use purpose, people who use SNS news for purpose to acquire information does not have factor that affects to 'innovativeness' except for 'acquired capital'. People who use SNS news for communication purpose has meaningful influencing relationship in 'innovativeness'. Thus, in case of people for purpose of communication, it may know that it appears higher in 'innovativeness' if their 'interpersonal trust' is higher. Among SNS news use characteristics, at research problem according to use time, factor that affects to 'innovativeness' appeared identically in 'network' and 'acquired capital'. At this time, the influence appeared strong as SNS use time is longer. What is appeared commonly in research is that using news through SNS only has difference in influential power, but every 'network' and 'acquired capital' appeared influence in 'innovativeness'. Also, 'innovativeness' of individual has statically meaningful influencing relation with 'political and social participation'. This is the part that may be thought that news use method through news consumption method itself through SNS is an innovative concept is aspect that news use method through SNS is different from existing news consumption method. Thus, it may be told that 'innovativeness' has close relation with SNS news use. Through this study, it checked if social and cultural capital affects to political and social participation by innovativeness. This study means a lot in aspect that it examines social capital and cultural capital at the same time and examines innovativeness together. Also, it has a lot of meaning in the point that it checked that the different result appears by user's characteristic as it examines in aspect of news use through SNS that is the method that modern society uses news.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/124395http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000429758
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Theses (Ph.D.)
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