525 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author박주호-
dc.date.accessioned2020-01-20T04:30:30Z-
dc.date.available2020-01-20T04:30:30Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.citation아시아교육연구, v. 20, NO 2, Page. 405-430en_US
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE08744612&language=ko_KR-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/122050-
dc.description.abstract최근 들어 학교교육의 핵심적 이해관계자인 학부모가 학교조직 내 교장과 교사의 행동에 미치는 영향을 탐구할 필요성이 강조되어 왔다. 그럼에도 불구하고 학부모 교육적 관여가 학교조직 행동에 미치는 효과는 비교적 탐색되어 오지 못했다. 이에 본 연구는 PISA 2015년도 우리나라 자료를 토대로 학부모 교육적 관여, 학교장의 변혁적 리더십, 그리고 교사 협력활동과의 관계를 분석하였다. 본 연구 결과, 학부모의 관여와 학교장의 변혁적 리더십은 교사 협력활동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이에 더하여 학교수준에서 학교장 변혁적 리더십과 교사 협력활동 간의 관계에서 학부모 교육적 관여는 조절효과를 가진다는 사실을 확인하였다. 즉, 학교장의 변혁적 리더십은 학부모의 관여가 높은 학교에서 교사협력 활동에 더욱 크게 영향을 미친 것으로 나타났다. 본 연구결과는 교사의 전문성 개발 방안 중 하나인 교사의 협력활동 촉진을 위한 개입방안 마련에 있어서, 교육행정가나 교육정책 담당자들이 학교나 지역별로 학부모의 교육적 관여 정도의 차이를 감안하고 이에 바람직한 대응방안을 모색할 필요가 있음을 시사한다. It has been emphasized the importance about the impact of the stakeholder such as parents on the behavior of principals and teachers in school organizations. Nevertheless, the effect of parental involvement on the behavior of principals and teachers has not been explored relatively. This study mainly examined the effect of parental involvement in the relationship between principal’s transformational leadership and teacher collaborative activity based on PISA 2015 Korea survey results. As a result, parental involvement and principal transformational leadership positively affected teachers collaborative activities. Moreover, this study found that the principal"s transformational leadership was more influential on teachers collaborative activities in the Korean high schools where parents were involved more. We suggests that educational administrators and school principals need to find an appropriate alternative for teachers" professional development by taking into consideration the educational involvement of parents in facilitating the collaborative activities of teachers.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher서울대학교 교육연구소en_US
dc.subject교사 협력활동en_US
dc.subject학부모 교육적 관여en_US
dc.subject학교장 변혁적 리더십en_US
dc.subjectteacher collaborative activityen_US
dc.subjectparental involvementen_US
dc.subjectprincipal transformational leadershipen_US
dc.title학교장 변혁적 리더십과 교사협력활동 관계에서 학부모 교육적 관여의 조절효과en_US
dc.title.alternativeModerating Effect of Parental Involvement in the Relationship between Principal Transformational Leadership and Teacher Collaborative Activityen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume20-
dc.identifier.doi10.15753/aje.2019.06.20.2.405-
dc.relation.page405-430-
dc.relation.journal아시아교육연구-
dc.contributor.googleauthor이강호-
dc.contributor.googleauthor박주호-
dc.contributor.googleauthorLee, Kang Ho-
dc.contributor.googleauthorPark, Joo Ho-
dc.relation.code2019034279-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidjhpark1028-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE