585 488

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author함승환-
dc.date.accessioned2019-12-08T20:14:30Z-
dc.date.available2019-12-08T20:14:30Z-
dc.date.issued2018-09-
dc.identifier.citation한국교원교육연구, v. 35, no. 3, page. 127-152en_US
dc.identifier.issn1738-7256-
dc.identifier.urihttp://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002386850-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/119869-
dc.description.abstract국내 이주민 밀집지역 소재 학교라는 특수한 사회문화적 맥락 속에서 교사는 다양한 형태의 어려움을 경험한다. 본 연구는 특히 학습지도의 어려움에 초점을 두고 이러한 어려움이 학교장의 효과적인 문화감응적 교수리더십에 의해 경감될 수 있을 가능성에 주목하였다. 서울과 경기의 이주민 밀집지역 학교 교사로부터 수집된 자료를 바탕으로 관련 분석이 진행되었다. 분석 결과, 학교에 이주배경 학생이 높은 비율로 재학할수록 교사가 경험하는 학습지도의 어려움도 커지는 경향이 확인되었다. 하지만 이러한 정적 관계는 학교 간 편차를 보였는데, 학교장의 문화감응적 교수리더십이 높은 수준에서 발휘되는 학교일수록 그 관계가 덜 뚜렷하게 나타났다. 이는 학교 내 학생 구성의 다양성 증대에 따른 불확실성 증폭이 반드시 교사의 어려움 증가로 직결되는 것은 아니라는 점을 시사한다. 이주민 밀집지역 소재 학교에서 교사가 당면하게 되는 추가적인 불확실성이 교사가 체감하는 어려움의 증가로 이어지는 정도는 학교장의 리더십 변수에 의해 일부 조절될 수 있는 것으로 보인다.Increasing cross-border mobility and migration in today’s globalized world gives rise to culturally diverse schools, which calls for new practices of school leadership and classroom instruction. Focusing on the notion of culturally responsive instructional leadership, this study aims to empirically examine whether effective principal leadership may alleviate teachers’ perceived challenges associated with teaching immigrant-background children. The data came from the Korea Multicultural Education Survey 2017. A portion of the data was used in this study, i.e., the portion collected from teachers whose schools were located in areas of immigrant residential concentration. The results clearly showed that the proportion of immigrant-background children at school was positively associated with the level of teachers’ perceived challenges. However, such an association became weaker as principal leadership was performed to a greater degree in a culturally responsive way. It appears that the increase in teachers’ instructional uncertainty arising from student diversity does not necessarily result in the increase in their perceived challenges. The principal’s culturally responsive leadership may moderate the relationship between student diversity and teachers’ perception of it as a source of difficult challenges.en_US
dc.description.sponsorship이 연구는 2017년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행되었다(NRF-2017S1A3A2065967).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국교원교육학회en_US
dc.subject이주배경 학생en_US
dc.subject이주민 밀집지역 학교en_US
dc.subject문화감응적 교수리더십en_US
dc.subject교수 불확실성 관리en_US
dc.subjectimmigrant childrenen_US
dc.subjectimmigrant residential concentrationen_US
dc.subjectculturally responsive leadershipen_US
dc.subjectinstructional uncertainty managementen_US
dc.title이주배경 학생 밀집에 따른 교사의 어려움: 학교장의 문화감응적 교수리더십의 조절효과en_US
dc.title.alternativeThe moderating effect of the principal’s culturally responsive leadership on teachers’ perceived challenges in culturally diverse schoolsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no3-
dc.relation.volume35-
dc.relation.page127-152-
dc.relation.journal한국교원교육연구-
dc.contributor.googleauthor이은지-
dc.contributor.googleauthor함승환-
dc.contributor.googleauthorLee, Eunji-
dc.contributor.googleauthorHam, Seung-Hwan-
dc.relation.code2018018542-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidholish-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE