762 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author송세라-
dc.date.accessioned2019-12-08T06:45:41Z-
dc.date.available2019-12-08T06:45:41Z-
dc.date.issued2018-06-
dc.identifier.citation음악이론포럼, v. 25, no. 1, page. 105-136en_US
dc.identifier.issn1598-6659-
dc.identifier.urihttp://db.koreascholar.com/article.aspx?code=367279-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/118936-
dc.description.abstract야나체크(Leoš Janáček, 1854-1928)는 모라비안 민속음악의 독특한 특징인 음도변동을 자신의작품에 수용하였다. 그는 초기 작품에서 온음계적 7음음계 중 음도 3, 4, 6, 7의 음도변동을 특별히감정적 요소를 표현하는 수단으로 사용하였다. 이후 그의 후기 작품에서 이들 음도 변동 중 음도 #4와 음도 b7을 점차적으로 많이 사용하였는데, 이를 통하여 그는 독창적인 새로운 음계뿐만 아니라 더 나아가 비전통적 방법으로 조성을 성취한다. 전통적 조성음악의 관점에서 볼 때 이들 음도 #4와 음도 b7은 조성으로부터 벗어나는 요소의 음들로 간주될 수 있지만, 오히려 야나체크는 7음음계 중에서 가장 강력하다고 여기는 음도 1과 음도 5를 강조하는 수단으로 음도 #4와 음도 b7를 사용함으로써 독창적인 방법으로 조성을표현한다.Leoš Janáček(1854-1928) accepted degree inflection, which was a characteristic of Czech Moravian folk songs, in his compositions. He used degree inflections of 3, 4, 6, 7 in a diatonic scale as a means of expressing emotional elements in his early works. Later, the composer gradually used #4 and b7. As a result, not only did he create an original unique musical scale, but he further accomplished the tonality in a non-traditional way. In fact, note 4 and 7 function as important roles to determine the tonality in tonal music, while #4 and b7 can be regarded as the notes that deviate from the tonality. However, Janáček expressed the tonality in a unique way using #4 and b7 as a means of emphasizing note 1 and 5.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher연세대학교 음악연구소en_US
dc.subject야나체크en_US
dc.subject모라비안 민속음악en_US
dc.subject음도변동en_US
dc.subject집시음계en_US
dc.subject조성en_US
dc.subjectLeoš Janáčeken_US
dc.subjectMoravian folk musicen_US
dc.subjectdegree inflectionen_US
dc.subjectgypsy scaleen_US
dc.subjecttonalityen_US
dc.title야나체크의 후기 작품에서 나타나는 음도변동en_US
dc.title.alternativeDegree Inflection of #4 and b7 Shown in Janáček’s Late Worksen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume25-
dc.identifier.doi10.15571/MTF.2018.25.1.105-
dc.relation.page105-136-
dc.relation.journal음악이론포럼-
dc.contributor.googleauthor송세라-
dc.contributor.googleauthor안소영-
dc.contributor.googleauthorSong, Se-Ra-
dc.contributor.googleauthorAhn, So-Yung-
dc.relation.code2018019770-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF MUSIC[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF COMPOSITION-
dc.identifier.pidginastera8-
Appears in Collections:
COLLEGE OF MUSIC[S](음악대학) > COMPOSITION(작곡과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE