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회원제 관광기업의 자본구조가 대리인 비용에 미치는 영향- 경영자 유형에 따른 조절효과를 중심으로 -

Title
회원제 관광기업의 자본구조가 대리인 비용에 미치는 영향- 경영자 유형에 따른 조절효과를 중심으로 -
Other Titles
The Effects of a Capital Structure in a Membership Tourism Company on Agency Costs: Focused on Moderating Effects of Different CEO Types
Author
최승담
Keywords
대리인 비용; 회원제 관광기업; 자본구조; 경영자 유형; Agency cost; Membership tourism company; Capital structure; CEO type
Issue Date
2018-01
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 42, no. 1, page. 153-167
Abstract
본 연구는 관광시설의 건설에 필요한 자금을 회원을 모집하여 조달하는 회원제 관광기업의 독특한 자본구조가 대리인 비용에 미치는 영향을 분석하고 경영자 유형에 따른 차이를 분석하고자 하였다. 문헌 분석을 바탕으로 가설을 설정하고 2015년 말 현재 영업 중인 회원제 관광기업의 재무정보와 주주 및 경영자 정보를 취득하여 불균형 패널데이터를 구축하고 패널회귀분석과 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구결과 투하자기자본 비율은 대리인 비용에 부의 영향을 미치고, 차입금 비율과 회원권부채 비율은 대리인 비용에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 경영자 유형은 자본구조가 판매관리비 비율에 미치는 영향에서 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 대리인 비용의 연구대상을 회원제 관광기업으로 확대하여 자본구조와 대리인 비용의 관계를 설명하고 있으며, 이를 근거로 회원의 이익을 보호하고 경영자를 견제하기 위한 법적·제도적 장치의 마련을 위한 개념적 틀을 제시하고 있다. The purpose of this study was to analyze the effect of the unique capital structure of membership tourism companies, which recruit the funds required for the construction of tourism facilities, on the subsequent agency cost. This was done in order to analyze differences in relation to the individual CEO types. Hypotheses were set based on an analysis of relevant literature and we also obtained financial information and shareholder and CEO information on membership tourism companies operating as of the end of 2015. We then constructed unbalanced panel data, and a conducted panel regression analysis and hierarchical regression analysis. As a result of this research, it was found: 1) The invested capital ratio had a negative effect on agency cost, 2) The borrowing ratio and membership-debt ratio had a positive effect on agency cost, 3) The CEO type moderately effects capital structure as it relates to the ratio of sales and administrative expenses. This study explained the relationship between capital structure and agency cost by expanding the subject of agency cost to membership tourism companies. Based on this, it provides a conceptual framework for legal and systemic rules to protect the interests of members in the future and to check their respective CEOs.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3567205https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/117170
ISSN
1226-0533
DOI
10.17086/JTS.2018.42.1.153.167
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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