791 421

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author계희승-
dc.date.accessioned2019-11-26T01:59:56Z-
dc.date.available2019-11-26T01:59:56Z-
dc.date.issued2017-06-
dc.identifier.citation음악이론연구, v. 28, page. 44-67en_US
dc.identifier.issn1975-3225-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002229212-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/114443-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 음악과 가사가 충돌하면서 발생하는 오페라 등장인물의 양가감정(兩價感情, ambivalence)을 음악 분석으로 읽어내고, 양가감정이 끌어내는 등장인물, 혹은 성악가의 주이상스(jouissance)가 관객이 오페라를 경험하는 방식에 미치는 영향을 논의하는 데 있다. 분석 대상은 모차르트 오페라 《티토 황제의 자비》(La clemenza di Tito, KV. 621, 1791)의 3중창(10번곡) “지금 가리라... 기다려요... 세스토!...”(Vengo... Aspettate... Sesto!...)이다. 마지막으로 장 피에르 폰넬이 1980년 연출한 오페라-영화에서 비텔리아를 어떻게 그려내고 있는지 살펴본다. The purpose of this paper is twofold: (1) to investigate the ambivalence of operatic characters elicited by a discrepancy between music and text by means of music analysis; and (2) to examine character’s and, in particular, singer’s jouissance emanating from this ambivalence and voice, and discuss the way in which this influences the audience’s perception of opera. The present study analyzes the trio “Vengo... aspettate... Sesto!...” (No. 10) from Mozart’s opera La clemenza di Tito, KV. 621 (1791). It concludes by discussing Jean-Pierre Ponnelle’s depiction of Vitellia in his 1980 film version of the opera.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher서울대학교 서양음악연구소en_US
dc.subject모차르트en_US
dc.subject오페라en_US
dc.subject티토 황제의 자비en_US
dc.subject양가감정en_US
dc.subject주이상스en_US
dc.subject음악 분석en_US
dc.subject형식en_US
dc.subject폰넬en_US
dc.subject연출en_US
dc.subjectMozarten_US
dc.subjectoperaen_US
dc.subjectLa clemenza di Titoen_US
dc.subjectambivalenceen_US
dc.subjectjouissanceen_US
dc.subjectmusic analysisen_US
dc.subjectformsen_US
dc.subjectJean-Pierre Ponnelleen_US
dc.subjectstage directionen_US
dc.title비텔리아의 양가감정, 마르케티의 주이상스en_US
dc.title.alternativeVitellia’s Ambivalence, Marchetti’s Jouissanceen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.volume28-
dc.relation.page44-67-
dc.relation.journal음악이론연구-
dc.contributor.googleauthor계희승-
dc.contributor.googleauthorKye, Hee Seng-
dc.relation.code2017019540-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF MUSIC[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF COMPOSITION-
dc.identifier.pidhskye-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE