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dc.contributor.author류호경-
dc.date.accessioned2019-11-21T04:55:53Z-
dc.date.available2019-11-21T04:55:53Z-
dc.date.issued2017-03-
dc.identifier.citation지식재산연구, v. 12, no. 1, page. 155-182en_US
dc.identifier.issn1975-5945-
dc.identifier.urihttps://www.kiip.re.kr/journal/view.do?bd_gb=jor&bd_cd=1&bd_item=0&po_d_gb=1&po_a_no=295-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/113123-
dc.description.abstract2011년에 있었던 애플과 삼성의 특허분쟁으로 디자인권(Design patent)이주목받고 있다. 기업의 높아진 관심에도 불구하고 디자인권은 형상에 대한권리보호로 인해 정량적 분석에 어려움이 있어 새로운 분석방법이 요구되고있다. 본 연구에서는 인용정보, 도면 수, Main UPC 등 디자인이 가지고 있는정보를 기반으로 디자인권을 기술특허와 함께 계량적으로 분석하였다. 미국특허청에 등록된 애플社의 특허를 중심으로, 인용 형태에 따라 ‘기술인용그룹’, ‘디자인인용그룹’ 그리고 ‘디자인-기술인용그룹’으로 구분하여 그룹별 특성을 비교분석 하였다. 각 그룹은 인용빈도 수를 포함한 15개 특허 지표로구성된 5개 특성 ―기술성, 권리성, 혁신성, 시장성, 파급성― 을 분석하였다. 연구결과 디자인-기술인용그룹이 기술인용그룹보다 기술성, 파급성, 권리성 혁신성 부분에서 높은 영향력을 보였다. 본 연구를 통해 기업은 디자인권 관리 전략 수립 시 요구되는 디자인권에 대한 계량적 분석 및 전략적 디자인 방향 설정에 대한 시사점을 얻을 것으로 기대한다.Samsung and Apple’s patent war has raised the issues about the importance of design patent and its strategic management. Since a design patent has been manifested in drawings, the lack of patent information was tardy in employing the quantitative analysis so far, in comparison to the research of utility patent.The present study describes the various facets of patent index covering both design and utility patents. We investigated the value of design in Apple©’s case through the analysis of citations using their applied patents. The analysis was conducted with three groups: Utility-Utility patent citation, Design-Design patent citation, and Design-Utility patent citation. We collected fifteen patent index which represent five values of patent – Technological Performance, Technology Spillover, Marketability, Quality of Patent and Innovation.Design-Utility patent citation group has relatively higher values in all areas, compared to other groups. Especially, the top ten highly citied patents in Design-Utility group involve user interface (UI) patent, which is well-known as a core competency of Apple© Design. In additions these were not sub-licensed, but invented on their own. This study contributes to the first quantitative approach in design patent as cues of managing design strategy in company.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2016년 정부재원[이공분야기초연구사업/(구)여성과학자지원사업]으로 한국연구재단의 지원을 받아 연구되었음(No.2014R1A1A3051041).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국지식재산연구원en_US
dc.subject디자인권en_US
dc.subject디자인-기술인용특허en_US
dc.subject애플en_US
dc.subject비모수 검정en_US
dc.subject인용분석en_US
dc.subject특허지표en_US
dc.subject디자인권 전략en_US
dc.subjectDesign patenten_US
dc.subjectPatent analysisen_US
dc.subjectAppleen_US
dc.subjectDesign-technology Convergence patenten_US
dc.subjectConvergence patenten_US
dc.subjectCitation analysisen_US
dc.subjectPatent indexen_US
dc.subjectMann-Whitney U testen_US
dc.subjectDesign patent strategyen_US
dc.title디자인-기술인용 특허정보를 활용한 애플社의 디자인권 전략 도출en_US
dc.title.alternativeDesign-Utility Patent Citation Analysis from the Case Study of Apple©en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume12-
dc.identifier.doi10.34122/jip.2017.03.12.1.155-
dc.relation.page155-182-
dc.relation.journal지식재산연구-
dc.contributor.googleauthor김대중-
dc.contributor.googleauthor류호경-
dc.contributor.googleauthor김지은-
dc.contributor.googleauthorKim, Daejung-
dc.contributor.googleauthorRyu, Hokyoung-
dc.contributor.googleauthorKim, Jieun-
dc.relation.code2017018543-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakGRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF TECHNOLOGY MANAGEMENT-
dc.identifier.pidhryu-


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