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P2P 카셰어링 도입 및 활성화 방안 연구-서울시 아파트 단지를 대상으로-

Title
P2P 카셰어링 도입 및 활성화 방안 연구-서울시 아파트 단지를 대상으로-
Other Titles
A Study on Introduction and Activation Plan of P2P Car Sharing -For the Apartment Complex in Seoul-
Author
노정현
Keywords
Car Sharing; Peer to Peer Car Sharing; Sharing; Sustainable Development; Shared Transport
Issue Date
2017-02
Publisher
한국산학기술학회
Citation
한국산학기술학회논문지, v. 18, no. 2, page. 47-60
Abstract
교통 분야에서 대표적인 공유 사례로 꼽히는 카셰어링(Car Sharing)은 한 대의 차량을 여러 사람이 짧은 시간 단위로 나눠 쓰는 이용 형태로써, 비영리 단체에서 운영하는 NFP(Not For Profit), 수익을 목적으로 민간 기업이 개인을 상대로 운영하는 B2C(Business to Customer), 개인과 개인이 직접 연결되는 P2P(Peer to Peer) 방식으로 운영형태가 구분된다. 이 중 P2P 카셰어링은 개인이 소유한 차량을 공유하는 방식이며 추가적인 차량 구매율을 감소시키고 유휴 차량을 최소화하여 교통혼잡 완화 및 효율적인 교통수요관리가 가능하다는 장점이 있다. 본 연구는 공유 개념을 도입한 교통수요관리 정책 마련 및 지속 가능한 교통 체계로의 전환을 위한 전략으로 P2P 카셰어링 도입 방안을 고찰하고, 도입 시에 예상되는 제약사항 및 운영 활성화 방안을 제시하였다. 연구의 공간적 범위는 서울시 아파트 단지를 대상으로 하였다. 아파트 단지 내에서는 관리사무소 활용에 따른 운영적 측면에서의 지출규모 최소화가 가능하고 주차면 확보에 큰 문제가 없는 점 등이 P2P 카셰어링을 원활하게 운영할 수 있는 여건으로 판단되었다.Car sharing, which is considered as a good example of innovation in the transportation sector, is a type of use in which a plurality of people share a single vehicle for a short period of time. It is divided into various types, NFP (Not For Profit) operated by a non-profit organization, B2C (Business to Customer), which is operated by a company, and Peer to Peer (P2P), which is directly connected to an individual. Among them, P2P car sharing is a method of sharing personal vehicles owned by individuals. It has the merit of reducing traffic congestion and providing for efficient traffic demand management by reducing the purchase rate of additional vehicles and minimizing the number of idle ones. This study examines the introduction of P2P car sharing in order to develop a traffic demand management policy and facilitate the transition to a sustainable transportation system. The spatial extent of the study consisted of apartment complexes in Seoul. In apartment complexes, it is possible to minimize the level of expenditure, such as operating expenses, by utilizing the APT management office and there is no difficulty in securing the necessary parking space. Therefore, apartment complexes were selected as the spatial range.
URI
http://koreascience.or.kr/article/JAKO201712835102043.pagehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/112496
ISSN
1975-4701; 2288-4688
DOI
10.5762/KAIS.2017.18.2.47
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