440 0

교과서 수록 시인의 정서적 의미 고찰

Title
교과서 수록 시인의 정서적 의미 고찰
Other Titles
A Study on the affective meaning of Poet in Korean textbooks
Author
전은진
Keywords
교과서; 시인; 의미미분법; 정서적 의미; 평가 인자; 강도 인자; 활동 인자; Korean Textbook; Poet; semantic differential method; affective meaning; evaluative factor; potency; activity factor
Issue Date
2019-04
Publisher
한국언어문화학회
Citation
한국언어문화, v. 68, Page. 295-322
Abstract
이 연구는 국어 교과서에 수록된 시인에 대해 학생들이 느끼는 정서적 의미를오스굿(C. E. Osgood)이 고안한 심리학적 접근 방법인 의미미분법을 적용하여 계량적으로 고찰하여 보았다. 분석 결과, 평가 인자에서 ‘좋다/나쁘다’는 ‘윤동주’가 가장 높은 수치를 나타냈다. 가장 선호하는 시인이 누구인지 묻는 문항에서도 ‘윤동주’가 가장 높은 수치를보여 동일한 결과를 나타냈다. ‘행복하다/불행하다’는 ‘김소월’과 ‘나희덕’이 높은수치를 보였고, ‘너그럽다/엄격하다’는 ‘김소월’이 높은 수치를 보였다. 강도 인자는 ‘강하다/약하다’, ‘용감하다/겁 많다’, ‘굳세다/여리다’로 구분하였고, 활동 인자는 ‘적극적이다/소극적이다’, ‘빠르다/느리다’, ‘팽팽하다/느슨하다’로 구분하여 분석하였는데, 모두 ‘이육사’가 높은 수치를 나타냈다. 평가, 강도, 활동 인자를 바탕으로 분석한 정서적 의미의 계량적 결과가 통계학적으로 유의미한지 검증하기 위하여 각 인자 사이의 상관관계를 분석해 보았다. 분석 결과, 활동 인자는 평가 인자와 강도 인자와 통계학적으로 유의미한 관계에 있음을 확인할 수 있었다. 또한 시인의 정서적 의미를 평가, 강도, 활동의 세 축으로구성된 3차원적 의미 공간으로 구성해 보았다. 그 결과 이육사가 정서적 의미 공간이 가장 큰 것으로 나타났다. This study was analyzed about the affective meaning of Poet in Korean textbooks. This study was applied the theory of Osgood. As a result, ‘Yun Dong-ju’ showed the highest value in the evaluation factor ‘good/bad’. Yun Dong-ju wrote many poems such as ‘Seasi’, ‘the Cross’, ‘One Night I Count the Stars’, which made him feel friendly and comfortable. In the question about the most favorite poet, ‘Yun Dong-ju’ showed the highest value. Potency is classified as ‘strong/weak’, ‘brave/cowardly’, and ‘hard/soft’, and activity factors are ‘active/passive’, ‘fast/slow’, ‘tense/relaxed.’ ‘Lee Yuk-sa’ showed the highest value in all of them. It seems that the national spirit and the will of resistance and the name of ‘Yuk-sa’ have made emotions strong, as evidenced by Lee’s poems ‘Wilderness’ and ‘Climax’. This study was analyzed the poetry literature quantitatively. Quantitative research methods and psychological research methods can contribute to expanding the methods of literary research. Furthermore, it will contribute to the development of curriculum, Korean textbooks, and Korean language curriculum contents.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3676200https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/110478
ISSN
1598-1576
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE