Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author박주호-
dc.date.accessioned2019-07-18T06:55:19Z-
dc.date.available2019-07-18T06:55:19Z-
dc.date.issued2019-03-
dc.identifier.citation한국교육문제연구, v. 37, NO 1, Page. 213-238en_US
dc.identifier.issn1598-8317-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07996617&language=ko_KR-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/107640-
dc.description.abstract본 연구는 2000년대 이후 현재까지 전문학술지에 의해 논의된 인지적 측면, 즉 학업성취 면에서 교육격차 실증연구를 종합분석 하였다. 본 연구의 분석대상은 전문학술지검색 사이트 학술연구정보서비스(RISS)를 통해서 검색 및 선별한 총 46편의 교육격차 실증 연구논문 이었다. 자료 분석 결과에 따르면, 첫째, 교육격차는 학술지를 준거로 8개 세부 교육학 전공분야에 의해 접근되었고, 그 중 다문화 및 교육사회학(11편)과 일반교육학(15편) 분야 학술지에 의해 주도적으로 논의되어 왔었다. 둘째, 교육격차는 사교육 참여, 가정의 사회경제적 지위, 거주 지역, 부모의 자녀교육 관심과 관여, 학교특성 등 8가지 원인에 의해 발생되고 있음을 보여주었다. 셋째, 교육격차의 가장 결정적 원인은 가정의 사회경제적 배경이고, 지역 간 야기된 교육격차 경우도 가정의 사회경제적 배경이 주원인으로 작용해서 생겨났으며, 초중등학교 때 보다는 고등학교시기에 우수학생이 도시로 이동함으로 인해서 주로 그 격차가 뚜렷하게 발생하였다. 넷째, 전반적으로 교육격차에 학교특성 차이에 의한 효과는 미약 하지만, 구체적으로 학교의 교육풍토나 사회적 자본 차이가 가정의 사회경제적 배경에 의한 교육격차를 감소하는데 어느 정도 기여하고 있다는 사실이다. The purpose of this study was to comprehensively and systematically examine the educational gap through an empirical research study, which was published from 2000 to 2018. Over fifty articles in the study empirically dealt with educational gaps which have been searched from RISS of KERIS. The data was analyzed by applying a systemic analysis method. According to the results of the study, first of all, the current educational gap in our country has been discussed and reported in eight academic fields. In order to measure educational gaps, academic achievement was assessed and analyzed by the related studies. Secondly, the root cause of educational gaps consist of eight factors such as participation time in private tutoring, student’s home SES, different geographical areas, parents’ educational expectation and involvement, and school characteristics. Third, students’ SES played a critical role contributing to their educational gap. In addition, the educational gap among geographical areas also stemmed mainly from students’ SES. The educational gap in different geographical areas appeared markedly when the high achieving students move to schools in metro areas during their high school years. Fourth, the effect of school characteristics on the educational gap was overall trivial, but a school’s educational environment and socioeconomic level has contributed to reduce the educational gap more than the students’ SES. The implication of the study provides a better understanding about the degree of the current educational gap and future research agenda for educational policy makers and researchers.en_US
dc.description.sponsorship본 논문은 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 과제 (NRF-2015S1A5B8A02061908)의 결과 보고서를 요약하고 일부를 수정 보완하였음en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher중앙대학교 한국교육문제연구소en_US
dc.subject교육격차en_US
dc.subject학업성취en_US
dc.subject가정의 사회경제적 배경en_US
dc.subject거주지 차이en_US
dc.subjecteducational gapen_US
dc.subjectacademic achievementen_US
dc.subjectstudents’ SESen_US
dc.subjectdifference of residential areaen_US
dc.title교육격차 실증연구의 체계적 분석en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume37-
dc.identifier.doi10.22327/kei.2019.37.1.213-
dc.relation.page213-238-
dc.relation.journal한국교육문제연구-
dc.contributor.googleauthor박주호-
dc.contributor.googleauthor백종면-
dc.contributor.googleauthorPark, Joo-Ho-
dc.contributor.googleauthorBaik, Jong-Myun-
dc.relation.code2019034289-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidjhpark1028-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE