387 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author이윤선-
dc.date.accessioned2019-03-18T00:12:03Z-
dc.date.available2019-03-18T00:12:03Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.citation한국콘텐츠학회 논문지, v. 15, No. 6, Page. 606-615en_US
dc.identifier.issn1598-4877-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06363455-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100899-
dc.description.abstract본 연구는 기존의 서양 중심 세계사를 바탕으로 한 암기식 교육의 문제를 개선 하고자 거대사 관점의 새로운 역사 교육 콘텐츠 개발 방향을 제시하는 것이 목적이다. 연구의 범위는 인류문화가 시작된 농업혁명 부터 산업혁명까지의 역사적 사건으로 설정하였다. 전문가들을 대상으로 한 델파이 기법을 통해 총 56개의 주요 역사적 콘텐츠를 도출하였고, 이를 사회연결망 분석의 데이터로 활용하였다. 사회연결망 분석을 통한 개별 콘텐츠의 영향력 분석 결과, 총 56개의 역사적 핵심사건 가운데 가장 영향력이 큰 사건의 키워드는 문명의 발생으로 나타났다. 또한 역사적 사건 키워드 네트워크를 구축하여 시각적으로 응집 분석한 결과 7개의 그룹으로 키워드가 분류되는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 현행 교과과정의 시대별 분류기준과는 다른 새로운 분류기준으로 본 연구에서 제안한 역사 교육 콘텐츠 개발 체계는 거대사 관점에서 역사교육콘텐츠 네트워크를 구성한 새로운 역사 해석 방법이 될 것으로 기대한다. This study aims to provide suggestions for the development of educational contents on historical events that can solve the existing curriculum’s problems, such as the disproportionate weight given to Western historical events. The study focuses on content ranging from the start of the Agricultural Revolution (7000 BC.) to the start of the Industrial Revolution (AD. 1760). The results are as follows. We used the Delphi technique for deriving global historical events. Among them, 56 historical events were selected as the data for Social Network Analysis (SNA). The results of SNA showed that topics related to Civilization has a high priority. In addition, the results of a coagulation analysis showed the events can be divided into seven groups. The classification criteria is different from the criteria used for the current period. We expect that the suggested framework developed for historical contents will constitute a new approach to historical interpretation through network visualization and linkage analysis.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국콘텐츠학회en_US
dc.subject역사적 사건en_US
dc.subject거대사en_US
dc.subject델파이 기법en_US
dc.subject사회연결망 분석en_US
dc.subjectHistorical Eventen_US
dc.subjectBig Historyen_US
dc.subjectDelphi Techniqueen_US
dc.subjectSocial Network Analysisen_US
dc.title사회연결망분석을 활용한 거대사 교육 콘텐츠 개발 방향 제안en_US
dc.title.alternativeA Study on Developing the Contents of Historical Education Using Social Network Analysisen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no6-
dc.relation.volume15-
dc.relation.page606-615-
dc.relation.journal한국콘텐츠학회 논문지-
dc.contributor.googleauthor윤혜정-
dc.contributor.googleauthor서희창-
dc.contributor.googleauthor박은수-
dc.contributor.googleauthor이윤선-
dc.contributor.googleauthor김재준-
dc.contributor.googleauthor이희수-
dc.contributor.googleauthor임성빈-
dc.contributor.googleauthor이태식-
dc.relation.code2015041357-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakRESEARCH INSTITUTE[E]-
dc.sector.departmentRESEARCH INSTITUTE OF ENGINEERING & TECHNOLOGY-
dc.identifier.pidyoonsunlee-
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[E](부설연구소) > RESEARCH INSTITUTE OF ENGINEERING & TECHNOLOGY(공학기술연구소) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE