The Effect of Corporate Association on the Perceived Risk of the Product

Title
The Effect of Corporate Association on the Perceived Risk of the Product
Other Titles
소비자의 제품 지각위험에 대한 기업연상 효과: 지식과 관여의 조절적 역할을 중심으로
Author
강석후
Keywords
CA association; CSR association; product category knowledge; product category involvement; moderator variable; interaction effect; CA 연상; CSR 연상; 제품 지식; 제품 관여; 조절변수
Issue Date
2008-12
Publisher
한국마케팅과학회
Citation
Journal of Global Scholars of Marketing Science(마케팅과학연구), v. 18, No. 4, Page. 1-33
Abstract
기업연상(corporate association)이 제품 평가(product responses)에 어떻게 영향을 미치는 가에 대한 연구가 부진하다는 Brown and Dacin(1997)의 문제 제기가 있은 후, 기업연상이 제품 판단에 미치는 영향과 과정에 대한 조절변수와 매개변수들을 파악하려는 연구가 진행되어 왔다. 본 연구에서는 기업연상의 두 가지 유형인 CA(corporate ability) 연상과 CSR(corporate social responsibility) 연상이 성능과 재무위험에 미치는 영향력과 그 영향력을 조절하는 변수들을 조사하였다. 분석 결과에 의하면, 주효과(main effects)에 있어서는, 가설에서 기대한 바와 같이 CA 연상이 성능위험과 재무위험에 유의한 영향력을 갖는 것으로 나타난 반면, CSR 연상은 성능위험과 재무위험에 대해 유의한 영향력을 갖지 않는 것으로 나타났다. 조절변수로 인한 상호작용효과와 관련해서는, CA 연상이 성능위험과 재무위험에 미치는 주효과에 대해 제품범주 지식과 관여는 각각 유의한 조절효과를 나타내었다. 하지만, CSR 연상이 성능위험과 재무위험에 미치는 주효과에 대해서는 제품범주 지식과 관여의 조절효과는 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 통하여 제품의 기능적인 속성에 대한 정보가 부족한 제품에 대해 소비자가 지각하는 위험을 감소시키기 위하여, 기업은 CSR 연상보다는 CA 연상에 대해 강조할 필요가 있다는 결론을 내리게 되었다. This study suffers from various limitations that imply future research directions. The moderating effects of product category knowledge and involvement on the relationship between corporate association and perceived risk need to be replicated. Next, future research could explore whether the mediated e fleets of the perceived risk has the relationship between corporate association and consumer's product purchase. In addition, to ensure the external validity of the study will be needed to use realistic company, not artificial.
URI
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/12297119.2008.9730174https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001310773http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/80830
ISSN
2163-9159
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE