560 0

비판적 다문화교육을 위한 융복합교육의 방안 탐색- 미술과, 국어과, 음악과 교육과정 분석을 중심으로 -

Title
비판적 다문화교육을 위한 융복합교육의 방안 탐색- 미술과, 국어과, 음악과 교육과정 분석을 중심으로 -
Author
김선아
Keywords
비판적다문화교육; 융복합교육; 교육과정재구성; 다양성; 자기주도; Critical multi-cultural education; Convergence education; Curriculum Reconstruction; Diversity; Self directed
Issue Date
2014-09
Publisher
한국미술교육학회 2014년
Citation
미술교육논총, 2014, vol.28, no.3, pp. 179-206 (28 pages)
Abstract
본 연구는 다문화교육과 융복합 교육의 접점에 주목하여 미술과, 국어과, 음악과를중심으로 융복합적 다문화교육을 위한 교육과정의 연계 방안을 마련하는 데에 목적이있다. 이는 모든 학생을 대상으로 한 다문화교육의 실천을 위한 기초 연구로서, 비판적 다문화교육의 관점에서 문화다양성 교육이 가지는 의미를 다양한 학습자의 자율성을 강조하는 측면에서 조명하고자 하였다. 다문화교육에서 핵심적으로 다루어야 할 다양성과 자기 주도 학습의 내용이 각 교과별 교육과정의 내용체계에 안에서 어떤 개념적 요소를 중심으로 다루어질 수 있는지 분석하고, 교과 간의 연계 가능성을 모색하였다. 본 연구는 다문화교육의 이슈들을 자신의 문제로 인식하고 학습자가 스스로 탐구하여 자신의 목소리로 사회문화적 가치를 이야기하고 표현할 수 있는 교수학습 방안의기초를 융복합 교육적 접근을 통하여 마련하였다는 데에 의의가 있다.The purpose of this study is to establish a cooperation plan ofcurriculum for the convergent multi-cultural education based on suchsubjects as art, Korean language and music by paying attention to theintersection between multi-cultural education and convergence education.This is a preliminary study for the implementation of multi-culturaleducation for all students. Thus, this study aimed to highlight themeaning of multi-cultural education as critical multi-cultural educationfrom the perspective of stressing the autonomy of various learners. Thisstudy analyzed which conceptual elements could be utilized to examinethe diversity and the contents of self-directed learning, which would beessentially covered in the multi-cultural education, in the contentstructure of curriculum for each subject and explored a possibility ofconnecting the subjects. This study is significant in the sense that itestablished the basis of teach method, which allowed learners torecognize and research the issues of multi-cultural education as thoughthey were their own problems and also talk and express about thesociocultural values with their own voice, through the convergenteducational approach.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010023845184http://hdl.handle.net/20.500.11754/52693
ISSN
1229-0440
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE