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스마트 발표저작 어플리케이션 ‘SyncThink’ 의 학습자 수업참여 영향요인 분석 -사이버대학 스마트러닝 형태의 디자인교육 사례를 중심으로-

Title
스마트 발표저작 어플리케이션 ‘SyncThink’ 의 학습자 수업참여 영향요인 분석 -사이버대학 스마트러닝 형태의 디자인교육 사례를 중심으로-
Author
현은령
Keywords
SyncThink; Design Education; Cyber Education; Smart Learning
Issue Date
2014-03
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널 (Journal of Korea Design Knowledge),Vol.29 2014,No.29,147-156 (10 pages)
Abstract
21세기의 새로운 교육 패러다임인 스마트러닝(smart learning)은 사이버대학의 디자인교육에도 다양한 가능성을 예고하고 있다. 초기 사이버대학에서의 디자인교육은 교수자가 웹을 통하여 강의콘텐츠를 제공하고 이를 학습자가 수강하는 형태로서 기존의 오프라인 교실이 사이버상으로 옮겨지는 물리적 공간의 이동형태였다. 하지만 스마트러닝이 도입된 최근에는 학습자 스스로 콘텐츠를 제작하고 공유하는 플랫폼을 활용하여 공간의 이동뿐만 아니라 면대면 학습에서 이루어지는 학습효과를 뛰어넘는 다양한 성과를 나타내고 있다.본 논문에서 논의하고 있는 스마트 발표저작 어플리케이션 ‘SyncThink’는 일방향성 주입식 교육에서 벗어나 학습자의 참여도와 상호작용을 높일 수 있는 발표저작도구이다. 한 학기동안 ‘SyncThink’를 활용하여 사이버대학에서 스마트러닝 형태의 디자인교육을 실행한 결과 학습자의 수업참여 영향요인은 다음과 같이 ‘학습자의 학습상황에 대한 고려’, ‘스마트클래스의 손쉬운 접근성’, ‘학습자와 학습자의 상호작용 독려’, ‘플랫폼과 관련된 기술적 보완’, ‘교수자의 동기부여’ 등 다섯 가지로 요약할 수 있었다. 결과적으로 본 연구는 빠르게 발전하고 있는 스마트 시대의 새로운 교육 어플리케이션을 소개하고 그 효과와 학습자 수업참여 영향요인을 분석함으로서 보다 나은 디자인교육에 이바지하는데 그 목적이 있다.At the 21st century, as a new educational paradigm, Smart Learning provides diverse possibilities for the classes in Cyber university. The early learning at Cyber University was shaped by mobile type based through the Web, for example; a teacher provides lecture contents to learners. However, the learning with being supported with Smart leaning at Cyber University releases diverse learning effects such as creating learning effects by studying face-to-face and free space of movement by applying platform.‘SyncThink’ is the special application to participate in announcing for increasing learners’ participation and interaction rather than leaning by rote. During a semester, the researcher analyzed and summarized design majored-learners’ educational participation factors such as the announcement of a task in Cyber University into five factors: ‘the consideration about learners’ studying circumstances’, ‘east accessibility in smart class’, ‘interactive encouragement between learners’, ‘technical supplementation, related with platform’, ‘teachers’ motivation.’ As the result, the research aims to contribute design education by introducing the education tool at Smart era and analyzing the effectiveness.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02372119http://hdl.handle.net/20.500.11754/48638
ISSN
1975-2946
DOI
10.17246/jkdk.2014..29.015
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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