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호텔 종사자의 직무착근도 향상을 위한 직무자원 요인 및조직시민행동과 직무성과 간 제관계 고찰

Title
호텔 종사자의 직무착근도 향상을 위한 직무자원 요인 및조직시민행동과 직무성과 간 제관계 고찰
Other Titles
Identifying Effective Job Resource Factors in Enhancing Hotel Employees' Job Embeddedness and the Relationships among Job Embeddedness, Organizational Citizenship Behavior and Job Performance : Moderating Role of Employee Tenure
Author
현성협
Keywords
직무자원; 직무착근도; 조직시민행동; 직무성과; 근속연수; Job resources; Job embeddedness; Organizational citizenship behavior; Job performance; Employee tenure
Issue Date
2014-10
Publisher
한국호텔외식경영학회
Citation
호텔경영학연구, 2014, 23(5), P.135-149
Abstract
본 연구의 목적은 1) 호텔 종사자의 직무착근도를 추진하는 직무자원 요인들(사회적 지원, 직무 자율성, 피드백,자기개발 기회)이 무엇인지를 발견하고, 2) 직무착근도와 조직 시민행동 및 직무성과 간 관계를 고찰하며, 3) 호텔종사자의 근속연수가 직무자원과 직무착근도간 관계에서 조절변수로 유의하게 작용하는지 그 효과를 검정하고자하였다. 연구의 제안모형을 실증적으로 조사하기 위하여 부산 지역의 호텔 종사원들을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 319명의 자료를 이용하여 구조방정식 모형분석을 실시하였으며, 자료 분석을 위해서 SPSS 18.0과AMOS 18.0프로그램을 사용하였다. 분석 결과, 1) 직무자원 요인들 중에서 사회적 지원, 직무자율성 및 자기개발 기회는 호텔 종사원의 직무착근도형성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 피드백은 직무착근도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 2) 호텔 종사원의 직무착근도는 조직시민행동 및 직무성과에 모두 긍정적으로 영향을 미쳤으며, 조직시민행동은 직무성과를 향상시키는 변수가 됨을 확인하였다. 그리고 3) 종사원의 근속연수는 사회적 지원과 직무착근도간 관계에서 유의한 조절효과를 나타냈다. 본 연구를 통해 나타난 결과를 바탕으로 호텔 경영진 및 인적자원 자원관리자를 위한 중요한 실무적 시사점과 이론적 시사점이 제시되었다. 본 연구는 향후 연구에서의 근간모형과 호텔산업 HRM의 교육적 자료가 될 것으로 기대한다.The purposes of this study were to 1) identify optimal job resources enhancing hotel employees' job embeddedness,2) investigate the relationships among employees' job embeddedness, organizational citizenship behavior, and jobperformance, and 3) test the moderating role of employee tenure in the relationships between job resources and jobembeddedness. To test the conceptual model empirically, the date collected from 319 hotel employees in Busan wereanalyzed using structural equation modelling(SEM). For the analysis, SPSS 18.0 and AMOS 18.0 were used. Theanalysis results show that 1) three of four job resources (social support, job autonomy, and opportunities to learn andto develop) had positive impacts on employees' job embeddedness but feedback had no impact on employees' jobembeddedness, 2) job embeddedness positively influenced both organizational citizenship behavior and jobperformance, organizational citizenship behavior also had a positive effect on job performance, and 3) employee tenureplayed a significant moderating role in the relationship between social support and job embeddedness. Based on thesefindings, we provide critical theoretical and practical implications for the hotel manager. These findings can be theframework for the future study and education material for HRM in the hotel industry.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02509016http://hdl.handle.net/20.500.11754/48526
ISSN
1226-8747
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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