425 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author함승환-
dc.date.accessioned2018-03-09T01:42:46Z-
dc.date.available2018-03-09T01:42:46Z-
dc.date.issued2013-03-
dc.identifier.citation교육과정연구. Vol. 31, No. 1, pg. 159-186, 28 p.en_US
dc.identifier.issn1229-3202-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3147150-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/43932-
dc.description.abstract본 연구는 우리나라 교육현장에서 실행되고 있는 융복합교육의 현황을 파악하고 향후 발전적 실행을 위한 제언을 탐색하기 위해 2011년 한국과학창의재단이 지원한 STEAM 교사연구회가 개발한 교육 자료 가운데 고등학교 수준의 자료를 ‘융복합목표’, ‘융복합수준’, ‘융복합맥락’ 차원에서 다각적으로 분석하였다. 분석 결과, STEAM 교사연구회가 개발한 교육 자료들은 융복합목표, 융복합수준, 융복합맥락 차원에 포함된 다양한 구성요소들을 광범위하게 반영하고 있는 것으로 나타났다. 이는 STEAM이 학생들의 창의성과 능동성, 그리고 다양성을 지원하는 학습 환경을 조성하는데 긍정적으로 기여하고 있는 부분으로 평가할 수 있다. 그러나 대부분의 과제들이 융복합목표와 수준, 맥락 차원에 관련된 구성요소를 수업에 도입하는 데 정형화된 접근 방법을 채택하고 있는 것으로 나타나고 있다. 이러한 경향은 융복합교육에서 학생들의 창의성과 능동성의 효과적인 개발을 저해하는 요소로 작용할 수 있을 것이다. 이러한 분석 결과에 기초하여 향후 융합인재교육의 발전적 실행을 위한 시사점을 논의하였다.This study was conducted to investigate the current status of yungbokhap education in Korea and identify the remaining tasks for its future development. For this purpose, we analyzed a wide range of relevant instructional materials that had recently been developed by high school STEAM teachers with support from the Korean Ministry of Education, Science, and Technology. For the analysis, we inquired what educational objectives and key competencies were pursued, to what extent curriculum integration was achieved, and what kinds of context stood out in the instructional materials. The findings suggested the possibility that the instructional materials analyzed made a significant contribution to the improvement of the quality of education. In particular, the materials set clear educational objectives and key competencies and provided a variety of tasks to bridge students` cognitive resources to learning. However, the materials showed a tendency to patternize instructional modules, constituting a potential barrier to students` engagement in more authentic learning geared toward helping them become creative and autonomous learners. Based on the findings from this study, we discussed the implications for the future development of yungbokhap models of education.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2011년도 정부재원(교육과학기술부 사회과학연구지원사업비)으로 한국연구재단의 지원을 받아 연구되었으며(NRF-2011-330-B00159), 2011년 STEAM 교사 연구회 결과 보고서 분석을 허가한 한국과학창의재단에 감사드립니다.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국교육과정학회en_US
dc.subject융복합교육en_US
dc.subject융합인재교육en_US
dc.subject교육목표분류학en_US
dc.subject핵심역량en_US
dc.subject통합en_US
dc.subject맥락en_US
dc.subjectYungbokhap educationen_US
dc.subjectSTEAMen_US
dc.subjectTaxonomy of educational objectivesen_US
dc.subjectKey competenciesen_US
dc.subjectIntegrationen_US
dc.subjectContexten_US
dc.titleSTEAM 교사 연구회 개발 자료 분석: 융복합교육적 접근en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume31-
dc.relation.page159-186-
dc.relation.journal교육과정연구-
dc.contributor.googleauthor박영석-
dc.contributor.googleauthor구하라-
dc.contributor.googleauthor문종은-
dc.contributor.googleauthor안성호-
dc.contributor.googleauthor유병규-
dc.contributor.googleauthor이경윤-
dc.contributor.googleauthor이삼형-
dc.contributor.googleauthor이선경-
dc.contributor.googleauthor주미경-
dc.contributor.googleauthor함승환-
dc.contributor.googleauthorPark, Young Serk-
dc.contributor.googleauthorKu, Ha Ra-
dc.contributor.googleauthorMoon, Jong Eun-
dc.contributor.googleauthorAhn, Sung Ho G-
dc.contributor.googleauthorYoo, Byung Gyu Yoo-
dc.contributor.googleauthorLee, Kyung Yoon-
dc.contributor.googleauthorLee, Sam Hyung-
dc.contributor.googleauthorLee, Sun Kyung-
dc.contributor.googleauthorJu, Mi Kyung-
dc.contributor.googleauthorHam, Seung Hwan-
dc.relation.code2012215012-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF EDUCATION-
dc.identifier.pidholish-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE