381 0

휴대폰기반 모바일보조학습시스템의 프로토타입 개발

Title
휴대폰기반 모바일보조학습시스템의 프로토타입 개발
Other Titles
Development of Prototype for a prototype of mobile learning with 3G mobile phone
Author
권성호
Keywords
휴대폰기반; 모바일학습; 프로토타입; 프로토타입수용
Issue Date
2011-08
Publisher
한국방송통신대학교 원격교육연구소 Institute of Distance Education
Citation
평생학습사회 Journal of Lifelong Learning Society, Aug 2011, 7, P.41-69
Abstract
본 연구의 목적은 휴대폰기반 모바일보조학습시스템의 프로토타입을 개발하는 것이다. 휴대폰기반 모바일보조학습시스템은 기존 교실교육에 휴대폰을 통한 학습활동으로 이동성, 편재성, 즉시성을 더하는 학습장치로 정의하고, 프로토타입은 휴대폰의 멀티미디어와 무선 인터넷 기술을 이용하여 수업 전, 중, 후의 학습활동 이끌어내는 학습활동안내와 인지도구 기능을 중심으로 개발하였다. 개발과정에서는 전문가 평가를 실시해 개발에 반영하였고, 최종산출물의 타당성을 평가하기 위해서 중학생30명을 대상으로 프로토타입의 수용여부에 대한 설문과 인터뷰를 실시하였다. 지각된 유용성은 M=3.54, SD=.71911, 지각된 사용편이성은 M=3.37, SD=.84750, 사용의도는 M=3.90, SD=.80301 이었다. 최종인터뷰를 통해 모바일 러닝에 대한 태도, 사용의도를 분석해보니 프로토타입을 사용해본 경험을 통해서 기존 면대면 교육에서는 할 수 없었던 다양한 학습활동이 가능하다는 점을 인지하게 되었고, 그 결과 휴대폰기반 모바일보조학습시스템을 사용해볼 수 있다는 긍정적 태도를 갖게 된 것으로 나타났다.The purpose of the study is to develop a prototype of mobile learning with 3G mobile phone. We defined mobile learning as a learning system which is used for classroom to add mobility, ubiquity, instantaneity. It supports not only classroom actives alone, but also out of classroom activities. The prototype was designed to guide teaching and learning activities with 3G mobile phone. Prototype was reviewed by experts and revised twice. Finally, prototype acceptance was tested with 30 middle school students. The total perceived usefulness was M=3.54, SD=.71911, perceived easy of use was M=3.37, SD=.84750, and intention to participate was M=3.90, SD=.80301 points. The result of interview shows that most of participants have positive attitudes to prototype and understood possibilities of mobile materials for learning through experiencing of using the prototype.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07230624http://hdl.handle.net/20.500.11754/43504
ISSN
1738-0057
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE