301 0

학업스트레스와 학업자아개념을 매개로 한 부모학업비교행위와 학업성취 간의 경로분석

Title
학업스트레스와 학업자아개념을 매개로 한 부모학업비교행위와 학업성취 간의 경로분석
Other Titles
Path Analysis among Parents' forced Social Comparison of Studies, Academic Stress, Academic Self-concept, and Academic Achievement
Author
조한익
Keywords
부모의 학업비교행위; 학업스트레스; 학업자아개념; 학업성취; parents' forced social comparison; academic stress; academic self-concept; and academic achievement
Issue Date
2011-06
Publisher
미래를 여는 청소년학회.
Citation
미래청소년학회지 8.2 (2011): 1-21.
Abstract
본 연구는 부모의 학업비교행위, 학업스트레스, 학업자아개념과 학업성취간의 구조적 관계를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울과 부산의 고등학교 재학생 337명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 수집된 자료로 변인들 간의 이론적 모형을 상정하고 경로분석을 하였다. 분석결과는 첫째, 부모의 학업비교행위는 학업스트레스와 정적상관을 보였다. 그리고 학업스트레스는 학업자아개념과 학업성취와 부적상관을 보였으며, 학업자아개념은 학업성취와 정적상관을 보였다. 둘째, 학업스트레스와 학업자아개념이 부모학업비교행위와 학업성취 간을 완전하게 매개하였다. 즉 부모비교행위가 학업성취에 영향을 미치는 과정에서, 부모비교행위는 학업스트레스에, 학업스트레스는 학업자아개념에, 학업자아개념은 학업성취에 직접적인 영향을 미쳐 결과적으로 부모의 학업비교행위는 학업스트레스, 학업자아개념을 통해 학업성취에 간접적으로 영향을 미쳤다. 연구결과는 자녀의 학업을 다른 대상과 비교하는 부모의 행위가 자녀에게 학업스트레스를 주고 학업스트레스는 부정적 학업자아개념을 가지게 하여 결국 학업성적에까지 부정적 영향을 미칠 수 있음을 보여주었다. 이 연구는 부모의 학업비교행위가 자녀의 학업에 미치는 영향을 경험적으로 증명한 점에서 의의가 있고 이를 통해 학습상담과 부모교육에의 접근방법을 제시한 점에서 의미가 있다 하겠다.The purpose of this study was to investigate the structural relationships among parents’ forced social comparison of studies, academic stress, academic self-concept and academic achievement. For this study, 337 high school students in Seoul and Busan are responded in the research survey and path analysis was conducted to analyze the path of variables which children’s academic achievement is affected by. The results were as follows. First, parents’ forced social comparison of studies positively related with academic stress. Also, academic stress negatively related with academic self-concept and academic achievement, but there was positive relation between academic self-concept and academic achievement. Second, academic stress and academic self-concept had mediating effects on the relationships between parents’ forced social comparison of studies and children’s academic achievement. The results of this study indicated that parents’ forced social comparison of studies with others contributes to children’s academic stress and the academic stress leads to negative academic self-concept, finally parents’ social comparison affects negatively children’s academic achievement. This study demonstrated the effects of parents’ forced social comparison of studies on children’s academic achievement by empirical research and suggested the approach to academic counseling and the educational method for parents.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4050025288491http://hdl.handle.net/20.500.11754/36484
ISSN
1738-4753
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE