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dc.contributor.author김남조-
dc.date.accessioned2018-02-08T02:48:50Z-
dc.date.available2018-02-08T02:48:50Z-
dc.date.issued2011-12-
dc.identifier.citation관광학연구, 2011, vol.35, no.10, 통권 96호 정성적연구특집호 pp. 33-55 (23 pages)en_US
dc.identifier.issn1226-0533-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001605318-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/36143-
dc.description.abstract본 연구는 국내 스키리조트를 대상으로 리조트 소비시설에 작용하고 있는 계층적 질서와 소비촉진전략을 분석을 통해 리조트 시설의 입지에 작용하고 있는 원리를 분석하고자 하였다. 분석 자료는 리조트 개발이나 운영전략 담당자를 대상으로 설문조사와 리조트 홈페이지와 현지 방문조사를 통해 수집되었다. 본 연구에서 리조트 시설은 소비계층에 따라 유형이 구분될 수 있음을 발견하였다. 그리고 입구 그리고 공간의 구분, 고도, 이동통제, 시선두기 차이 등의 방법을 통해 소비계층에 따른 시설을 차별화하기 위한 공간 전략이 이루어지고 있다. 따라서 리조트 시설의 입지나 배치는 사회계층에 따른 소비를 촉진하기 위한 소비계층 구분과 이를 반영한 공간분리, 이용자의 시선차이와 움직임의 차이를 반영하고 있다. 결론적으로 리조트 시설의 입지와 배치는 소비계층에 따른 소비자의 욕망 자극과 소비계층의 정체성을 강화시키기 위한 공간적 전략의 결과이다.Tourist space has been regarded as a space of social class. This study was to investigate consumers' social class based space differentiation strategies of 15 Korean ski resorts. Data for this study were collected using three different methods in 2010: questionnaires survey on resort staffs, visiting homepages and on-site observations. Results of this study showed that the Korean ski resort tended to differentiate their resort space and facilities for different types of consumers. Particularly, the Korean ski resorts had a separate entrance for a facility or space of high social class. In addition, in many cases, the Korean resorts located more expensive and luxurious lodging facilities on a separate place of higher altitude area. Facilities and spaces for high class were also likely to have a better landscape and window view. Results of this study suggested that the location and placement of the ski resort facilities might be the result of consumers' social class based differentiation strategies of Korean ski resorts. The strategies might reinforce the class identity of resort consumers and stimulate their consume desire.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국관광학회en_US
dc.subject리조트en_US
dc.subject구별짓기en_US
dc.subject시설입지en_US
dc.subject시선en_US
dc.subjectResorten_US
dc.subjectDistinctionen_US
dc.subjectFacility locationen_US
dc.subjectGazeen_US
dc.title소비계층에 따른 리조트 시설의 차별적 입지전략en_US
dc.title.alternativeQualitative Articles : Differential Location Strategies of Resort Facilities by Consumptive Classen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no10-
dc.relation.volume35-
dc.relation.page33-55-
dc.relation.journal관광학연구-
dc.contributor.googleauthor유광민-
dc.contributor.googleauthor김남조-
dc.contributor.googleauthorYoo, Kwang Min-
dc.contributor.googleauthorKim, Nam Jo-
dc.relation.code2012100121-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S]-
dc.sector.departmentDIVISION OF TOURISM-
dc.identifier.pidnjkim-
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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