316 0

중등 미술교사의 내용교수지식(PCK) 신장을 위한 반성적 사고도구 개발

Title
중등 미술교사의 내용교수지식(PCK) 신장을 위한 반성적 사고도구 개발
Other Titles
Study on Reflective Thinking Tools for the Development of Secondary Art Teachers' Pedagogical Content Knowledge
Author
김선아
Keywords
교육개혁; 미술교사 연구; 내용교수지식(PCK); 반성적 사고; School Reform; Art Teacher Research; Pedagogical Content Knowledge; Reflective Thinking
Issue Date
2011-04
Publisher
한국미술교육학회
Citation
미술교육논총, 2011, 25(1), P.57-82
Abstract
교사의 전문성 개발은 교육의 질적 수준을 개선할 수 있는 핵심적인 요소가 된다. 본 연구에서는 교사 전문성 개발을 기술적인 측면이 아닌 가르침의 차원에서 통합적으로 접근하고자 하였다. 즉 교사, 학습자, 수업 상황에 대한 맥락적인 이해를 통하여 내용 지식을 ‘가르쳐야 할 지식’으로 교사 스스로 변환하고 구성해갈 수 있는 사고 능력을 개발하기 위한 구체적인 방안을 모색하고자 한 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 반성적 사고를 통한 중등 미술교사의 내용교수지식(PCK) 형성을 도울 수 있는 실제적이고 구체적인 방안을 찾는데 있다. 학교 교육에 대한 맥락적인 이해를 위해 교육 개혁 논의와 변화하고 있는 교육과정의 개념을 통하여 미술교사 연구의 필요성을 고찰하였다. 또한 범교과적으로 연구되고 있는 내용교수지식(PCK)의 측면에서 미술 교사 전문성 개발의 방향을 논의하고, 미술교사 내용교수지식(PCK) 신장을 위한 요소를 도출하였다. 이를 토대로 개인적 내러티브 탐구, 수업 상황 분석, 실천적 지식 구축을 위한 사고 도구를 개발하여 미술교사가 자신의 가르침에서 교육적 함의를 찾고 수업을 개선할 수 있도록 지원하는 방안을 제안하였다. The professional development of teachers plays a pivotal role in improving the quality of education. This study sheds light on the professional development of teachers from the integrated perspective of ‘teaching’ rather than dealing it as a technical matter. This study aims at finding the practical ways to develop art teachers' cognitive ability of transforming content knowledge into pedagogical knowledge through the contextual understanding of teacher, students, and class situations. Thus the purpose of this study is to devise the reflective thinking tools for the development of art teachers' pedagogical content knowledge based on the comprehensive review of educational theories on school reform, curriculum studies, PCK, and reflection. First, the significance of the research on art teachers is discussed by reviewing the discourses of school reform and the broadening concept of curriculum. The direction of art teachers' professional development is examined based on the concept of pedagogical content knowledge so as to draw the central elements of PCK in art teaching. Finally, the reflective thinking tools are presented in terms of the inquiry on personal narrative, the analysis of teaching, and the construction of knowledge-in-action.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001550796
ISSN
1229-0440
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE