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카지노기업의 사회적 책임에 대한 조직구성원과 지역주민 간의 상호 인식차이 연구 -상호지향성모델의 적용을 중심으로-

Title
카지노기업의 사회적 책임에 대한 조직구성원과 지역주민 간의 상호 인식차이 연구 -상호지향성모델의 적용을 중심으로-
Other Titles
A Study on the Perceptual Differences to Corporate Social Responsibility of Casino Corporation between the Organizational Employees and Local Resident Groups: Focused on the Co-orientation Model
Author
이연택
Keywords
카지노기업; 기업의 사회적 책임; 상호지향성모델; 균형적 커뮤니케이션; 지역사회 주민; Casino corporation; Corporate social responsibility; Co-orientation model; Balanced communication; Local resident
Issue Date
2016-01
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 40, NO 1, Page. 147-165
Abstract
본 연구는 균형적 커뮤니케이션이론인 상호지향성모델을 적용하여 카지노기업의 사회적 책임에 대한 카지노기업의 조직구성원과 지역주민 간 상호 인식 차이를 규명함으로써 관광분야에서 있어 상호지향성 연구에 대한 이론적 논의를 확장하고, 실무적으로 카지노기업의 사회적 책임활동에 대한 커뮤니케이션 참여집단 간의 의미공유 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위하여 카지노기업과 지역사회와의 관계, 기업의 사회적 책임, 상호지향성 모델 등에 관한 문헌을 검토하였으며, 카지노기업의 사회적 책임 영역으로 경제적․법적․윤리적․자선적․지역사회기여 책임 등의 요인을 도출하였다. 조사대상으로 내국인 출입 카지노인 강원랜드의 임직원과 정선과 태백의 지역주민을 선정하였고, 총 243부의 유효표본을 수집하여 도출된 사회적 책임 요인에 대한 상호지향성을 분석하였다. 분석결과, 상호지향성 형태가 모든 요인에서 ‘불균형적 불일치’로 나타났으며, 집단 간 이해와 오해가 혼재된 상태인 것으로 분석되었다. 이론적 기여로는 카지노기업의 사회적 책임에 대한 측정변수를 도출하였고, 분석기준의 적용에 있어서 논리적 설명력을 확인하였다는 점을 들 수 있다. 실무적 시사점으로는 카지노기업의 사회적 책임에 대한 커뮤니케이션 전략에 있어서 상호 인식공유 방안의 중요성을 제시하였다는 점을 들 수 있다. 결론적으로 카지노기업의 바람직한 사회적 관계 형성을 위해서는 상호지향성 연구를 통한 균형적인 커뮤니케이션 방안에 대한 모색이 중요하다고 할 수 있다. The purpose of this study is to analyze the perceptual differences to corporate social responsibility of a casino corporation between the organizational employees and local resident groups utilizing the co-orientation model. The literature review covered the concepts of the relationship between a casino corporation and a local community, corporate social responsibility and a co-orientation model. The analysis model was designed based on Lee and Shin (2013)’s model. The activities of corporate social responsibility were grouped into five factors: economic, legal, ethical, philanthropic, and local community contribution responsibility. For this study, 243 samples were collected from the employees of a casino corporation and the local residents. The findings of the study indicated that the degree of co-orientation toward corporate social responsibility between the organizational employee and each local resident was of a very low level, and that the formation for co-orientation revealed ``imbalanced dis-census`` between those groups, and that understanding and misunderstanding was mixed. Thus, it is emphasized that the two groups need to have shared perception to the corporate social responsibility of the casino corporation. The study suggested that a casino corporation should make strategic approaches for establishing desirable social relations to achieve shared perception between the casino corporation and the stakeholders through balanced communication.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3379601http://hdl.handle.net/20.500.11754/30311
ISSN
1226-0533
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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