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한국 관련 틱톡 브이로그 특성이 한국 방문의도와 국가이미지와의 관계: 한류관심도의 조절효과

Title
한국 관련 틱톡 브이로그 특성이 한국 방문의도와 국가이미지와의 관계: 한류관심도의 조절효과
Other Titles
The Relationship between Perceived Characteristics of Korean-related TikTok Vlogs and Visit Intention to Korea and National Image: The Moderating Effect of Interest in Korean Wave
Author
정유일
Alternative Author(s)
ZHENG WEIYI
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근 몇 년 간 한국 관련 브이로그가 중국 틱톡에서 빠르게 전파되고 있다. 브이로그(Vlog)란 비디오(Video)와 블로그(Blog)를 합친 단어로 영상을 통해 본인의 일상생활을 촬영한 영상 콘텐츠를 말한다. 브이로그는 1997년부터 빠르게 확산되기 시작했으며 2012년 유튜브에 처음 등장한 이후 전 세계에서 급성장하고 있다. 중국에서는 유튜브가 한정돼 있어 웨이보(Weibo), 빌리빌리(Bilibili), 틱톡 등 중국 플랫폼을 통해 브이로그를 만들어 공유하고 있다. 특히 한국에 있는 중국인을 중심으로 틱톡에 한국의 일상생활을 비롯하여, 음식, 거리, 한국 문화 등을 다루는 브이로그가 많다. 최근 많은 한국에 있는 중국 사람들이 한국 관련한 다양한 브이로그를 제작하고 틱톡을 통해 조회 수뿐만 아니라 구독자 수도 급격히 증가하였다. 또한 한류 열풍은 1990년대 후반부터 아시아 지역을 중심으로 불기 시작해 20여 년간 한류의 지속 가능성을 입증했으며 최근 한국 연예인, 드라마, 음악과 영화 등 전 세계적 열풍을 정점으로 국가 경제적 파급효과를 낳고 있다. 2014년부터 한류의 확산으로 한국 관광에 대한 선호도가 지속적으로 상승하고 있으며, 한국을 찾는 관광객은 지속적으로 증가하고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구에서 최근 몇 년 간에 틱톡에서 중국인들이 제작한 한국 관련 브이로그 전파하는 현상을 살피고 이런 브이로그를 본 적 있는 시청자들을 대상으로 인지된 정보가치, 인지된 확장 경험, 인지된 치유성, 인지된 오락성인 브이로그 특성이 시청만족도, 국가이미지, 방문의도와의 관계를 분석하였다. 시청만족도가 브이로그 특성과 방문의도 사이에 매개효과가 존재하는지 또한 시청만족도가 브이로그 특성과 국가이미지 사이에 매개효과가 존재하는지를 알아보고자 했다. 또한 국가이미지가 시청만족도와 방문의도 사이의 매개효과와 한류관심도가 시청만족도와 방문의도 사이의 조절효과도 연구하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 우선, 한국 관련 브이로그 특성의 인지된 정보가치, 인지된 치유성, 인지된 오락성은 시청만족도와 정적인 관계가 있는 것을 확인할 수 있었다. 즉 한국 관련 브이로그 특성 중 인지된 정보가치, 인지된 치유성, 인지된 오락성을 높을수록 시청만족도가 긍정적 방향으로 가는 것을 확인할 수 있다. 또한 시청만족도가 방문의도, 국가이미지와의 정적인 관계를 확인하였다. 즉, 시청만족도가 높을수록 방문의도와 국가이미지가 더 높은 것을 알 수 있었다. 또한 국가이미지가 방문의도와의 정적인 관계를 확인하였다. 즉, 국가이미지가 높을수록 방문의도가 긍정적 방향으로 가는 것을 확인할 수 있다. 다음에는 시청만족도가 브이로그 특성과 방문의도 사이에서 매개효과를 지낼 것으로 나타났다. 즉, 시청만족도는 브이로그 특성과 방문의도의 영향을 매개할 것을 알 수 있었다. 또한 시청만족도가 브이로그 특성과 국가이미지 사이에서 매개효과를 지낼 것으로 나타났다. 즉, 시청만족도는 브이로그 특성과 국가이미지의 영향을 매개할 것을 알 수 있었다. 또한 국가이미지가 시청만족도가 방문의도 사이에 매개효과를 지낼 것으로 나타났다. 즉, 국가이미지는 시청만족도와 방문의도의 영향을 매개할 것을 알 수 있었다. 마지막으로 한류관심도의 매개된 조절효과를 확인하였다. 즉, 브이로그 특성이 시청만족도를 거쳐 방문의도에 미치는 영향이 한류관심도에 따라 달라진다. 본 연구를 통해 향후 틱톡 채널의 운영을 통해 국가 이미지, 방문의도를 제고하는 데 도움이 된다고 생각한다. 또한 이 연구를 통해 쇼트 클립인 틱톡에 대한 중국 사람들의 시청태도를 이해하는데 도움이 될 것으로 기대하여 본 결과를 바탕으로 중국 사람이 한국 방문을 촉진하기 위한 효과적인 정책 개발 등의 효과도 기대한다.| In recent years, Korean-related Vlogs have been spreading rapidly in TikTok, China. Vlog is a word that combines video and blog, and refers to video content that captures one's daily life through video. Vlogs began to spread rapidly in 1997 and have been growing rapidly around the world since it first appeared on YouTube in 2012. In China, YouTube is limited, so Vlogs are created and shared through Chinese platforms such as Weibo, Bilibili, and TikTok. In particular, there are many Vlogs on TikTok that deal with Korean daily life, food, streets, and Korean culture, centering on Chinese people in Korea. Recently, many Chinese people in Korea have produced various Vlogs related to Korea, and the number of subscribers as well as views has increased rapidly through TikTok. In addition, the Korean Wave began to blow around the Asian region in the late 1990s, proving the sustainability of the Korean Wave for more than 20 years, and has recently had a national economic ripple effect with the peak of Korean celebrities, dramas, music, and movies. Since 2014, the preference for Korean tourism has been continuously increasing due to the spread of the Korean Wave, and the number of tourists visiting Korea has been continuously increasing. In this context, this study examined the spread of Korean-related vlogs produced by Chinese on TikTok in recent years and analyzed the relationship between perceived information value, perceived expansion experience, perceived healing, and perceived entertainment characteristics of Vlogs. It was intended to find out whether viewing satisfaction has a mediating effect between Vlog characteristics and visiting intention, and whether viewing satisfaction has a mediating effect between Vlog characteristics and national image. In addition, the mediating effect of national image between viewing satisfaction and visiting intention and the moderating effect of Korea Wave interest between viewing satisfaction and visiting intention were also studied. The main findings are as follows. First of all, it was confirmed that the perceived information value, perceived healing, and perceived entertainment of Korean-related Vlog characteristics had a positive relationship with viewing satisfaction. In other words, it can be seen that the higher the perceived information value, perceived healing, and perceived entertainment among Korean-related Vlog characteristics, the more positive the viewing satisfaction goes. In addition, the positive relationship between viewing satisfaction and visit intention and national image was confirmed. In other words, it was found that the higher the viewing satisfaction, the higher the visit intention and the national image. In addition, the national image confirmed the positive relationship with the visit intention. In other words, it can be seen that the higher the national image, the more positive the intention to visit. Next, it was found that viewing satisfaction would have a mediating effect between Vlog characteristics and visit intention. In other words, it was found that viewing satisfaction would mediate the influence of Vlog characteristics and visit intention. In addition, it was found that viewing satisfaction would have a mediating effect between Vlog characteristics and national image. In other words, it was found that viewing satisfaction would mediate the influence of Vlog characteristics and national image. In addition, it was found that the national image would have a mediating effect between the intention to visit the viewing satisfaction. In other words, it was found that the national image would mediate the influence of viewing satisfaction and visiting intention. Finally, the mediated moderating effect of Hallyu interest was confirmed. In other words, the effect of Vlog characteristics on visit intention through viewing satisfaction depends on the degree of interest in the Korean Wave. Through this study, I think it will help to improve the national image and visit intention through the operation of the TikTok channel in the future. It is also expected that this study will help understand the Chinese people's viewing attitude toward TikTok, a short clip, and based on this result, it is expected that effective policy development for Chinese people to visit Korea will be effective.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000682723https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187356
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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