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틱톡에서 인지된 펫 인플루언서의 특성 및 시청동기와 유기동물 입양 의도 간의 상관관계: 우울감 해소의 매개효과 중심으로

Title
틱톡에서 인지된 펫 인플루언서의 특성 및 시청동기와 유기동물 입양 의도 간의 상관관계: 우울감 해소의 매개효과 중심으로
Other Titles
Perceived Characteristics of Pet Influencer and Audience Motivation on Intention to Adopt Pets on TikTok: Focusing on the Mediating Effect of Depression Resolution
Author
왕페이
Alternative Author(s)
WANG FEI
Advisor(s)
안동근
Issue Date
2023. 8
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
In developed countries around the world, there are problems of declining fertility rates and aging. For this reason, young people are increasingly raising companion animals instead of forming a family through marriage. Meanwhile, the continued epidemic of COVID-19 has caused people to stay at home longer than in the past. As more and more people spend time at home, such as working from home, the entire pet industry is also growing. With the development of media platforms, pet influencers have been created to meet the needs of many pets. Through this, "Yunyang Mao" and "Yunyan Gou" were made, and viewers became more interested in pets by watching pet videos posted by pet influencers. Media platforms promote gradual changes in people's perceptions of companion animals, influencing them to become an important part of their lives in the younger generation. After COVID-19, the number of patients with increased mental illness burden, severe depression, and anxiety disorder worldwide increased significantly. Due to COVID-19, people spend more time with cell phones, family, and pets. In addition, animal therapy will have a positive effect on reducing depression and increasing happiness. Therefore, through the video content of pet influencers, people will change their perception of abandoned animals and help improve the problem of abandoned animals. In addition, it relieves stress through the image and behavior of companion animals and helps research on improving depression in modern people. Based on the mentioned points, this study attempted to confirm how the perceived pet influencer characteristics and viewers' viewing motivation will affect the adoption intention. In addition, it was intended to specifically verify the mediating effect of the effect of relieving depression between the characteristics of pet influencer, audience motivation, and adoption intention. For statistical analysis, an online survey was conducted on groups in their 20s and 30s who have watched pet influencer content on TikTok. Invalid questionnaires were removed and used as statistical data. In addition, in this study, statistical analysis was conducted using the SPSS 26.0 program. As a result of the study, it was found that the perceived pet characteristics, audience motivation, and viewers in their 20s and 30s had a positive effect on the effect of relieving depression and adopting abandoned animals. In addition, it was confirmed that the effect of relieving depression in this influence relationship has a mediating effect. This study focused on the influence relationship between the characteristics of TikTok and perceived influencer, viewers' motivation to watch, the effect of relieving depression, and adoption intention. In previous studies on influencer and behavioral intention, new factors affecting behavioral intention were discussed as subjects of research on pet influencers that lacked related research. It has implications in practical terms such as the structure of wandering animals, personal emotional relief, and content strategies of pet influencers. It is hoped that it can contribute a little to the development of related areas.|전 세계의 선진국에서 출산률 저하 문제 및 고령화 문제가 발생하고 있다. 이러한 원인으로 젊은 층에서는 결혼으로 가정을 구성하는 대신 반려동물을 키우는 경우가 많아지고 있다. 한편, 코로나19의 지속적인 유행으로 인해 사람들은 과거보다 집에 더 오래 머물게 되었다. 재택으로 업무를 보는 등 집에서 시간을 보내는 경우가 더욱 많아지면서 전체 반려동물 산업의 성장도 이뤄지고 있다. 미디어 플랫폼의 발달로 반려동물을 기르는 다수의 욕구를 충족시키기 위한 펫 인플루언서(pet influencer)가 생겨났다. 이를 통해 '윈양마오(云养猫)' '윈얀고우(云养狗)'가 이뤄졌으며, 시청자들은 펫 인플루언서가 올린 반려동물 영상을 보면서 반려동물에 대한 관심을 더 키우게 되었다. 미디어 플랫폼은 반려동물에 대한 사람들의 인식에 관한 점진적인 변화를 촉진하여 젊은 계층에서 반려동물이 그들의 삶 가운데 중요한 부분이 될 수 있도록 영향을 미친다. 코로나19 이후 전 세계 정신질환 부담 가중, 중증 우울증, 불안장애 우울증 환자수가 크게 증가하였다. 코로나 집콕으로 인해 사람들은 휴대폰, 가족, 반려동물과 함께 보내는 시간 많이 증가하였다. 또, 동물치료는 우울감 감소와 행복감 증가에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 따라서 펫 인플루언서의 영상 콘텐츠를 통해 사람들은 유기동물에 대한 인식을 바꿔 유기동물 문제를 개선하는 데 도움이 될 것이다. 또한 반려동물의 이미지, 행동을 통해 스트레스를 해소하며 현대인의 우울감 개선에 관한 연구에 도움이 된다. 언급한 바를 토대로 본 연구는 인지된 펫 인플루언서 특성 및 시청자의 시청동기와 입양 의도 간의 상관관계를 확인하고자 하였다. 그리고 펫 인플루언서 특성, 시청자의 시청 동기, 입양 의도 사이에서 우울감 해소의 매개효과를 구체적으로 검증하고자 하였다. 통계 분석을 위하여 틱톡에서 펫 인플루언서 콘텐츠를 시청한 경험이 있는 20대, 30대 집단을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 유효하지 않은 설문지를 제거하여 통계자료로 사용하였다. 또한 본 연구에서는 SPSS 26.0 프로그램을 활용하여 통계분석을 실시하였다. 연구 결과, 인지된 펫 인플루언서 특성, 시청동기가 20대, 30대 시청자의 우울감 해소 및 유기동물 입양의도 간의 정(+)적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 이러한 상관관계에 있어 우울감 해소는 매개효과를 지닌다는 것을 확인하였다. 본 연구는 틱톡과 인지된 인플루언서의 특성, 시청자의 시청동기, 우울감 해소 그리고 입양의도 간의 상관관계를 주목하였다. 인플루언서와 행동의도에 관한 선행연구에서 관련 연구가 부족한 펫 인플루언서를 연구 대상으로 행동 의도와 상관관계가 있는 새로운 요인을 논의하였다. 떠돌이 동물 구조, 개인적 정서적 완화, 펫 인플루언서의 콘텐츠 전략 등 현실적인 의미에서는 시사하는 바가 있다. 이 에 관련된 영역의 발전에 조금이나마 기여할 수 있음을 기대한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000686341https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/187200
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MEDIA COMMUNICATION(미디어커뮤니케이션학과) > Theses (Master)
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