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선거와 네거티브 캠페인

Title
선거와 네거티브 캠페인
Other Titles
Election and Negative Political Advertising Campaign
Author
심성욱
Keywords
정치광고; 네거티브; 효과; Political advertising; Negative; Effectiveness
Issue Date
2007-06
Publisher
한국언론학회
Citation
커뮤니케이션 이론, v. 3, NO. 1, Page. 120-155
Abstract
이 연구에서는 네거티브 정치광고의 개념, 네거티브 정치광고 유형, 네거티브 정치광고의 캠페인적 기능, 네거티브 정치광고 효과에 미치는 매개변인들을 살펴보고자 하였다. 그 밖에 네거티브 정치광고의 긍정적 효과를 살펴보았다. 긍정적 효과의 예로, 상대방 후보에 대한 부정적 정보를 제공함으로서 후보에 대한 태도를 감소시켰다. 그리고 정보의 제공이나 기억에 효과를 가지고 있었다. 반면에 부정적 효과로는, 네거티브 정치광고는 상대방 후보를 공격을 하기 때문에 유권자가 정치에 대한 회의감을 갖게 하여 정치에 대한 관심 자체를 저해하였다. 종합적으로 네거티브 정치광고의 효과 연구에서는 긍정적 효과와 부정적 효과가 혼재하는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 네거티브 정치광고의 효과에 대한 논의와 함께 추가적으로 네거티브 정치광고의 이론적 모델을 모색해 보았다.;The purpose of this study is to identify the definition, types, function and mediating negative political advertising campaign. The positive effects of negative political advertising is that voters have more favorable attitude toward an attacking candidate and negative political advertising is more memorable than positive political advertising. In terms of unintended effects of negative political advertising, negative political advertising did produce source derogation, causing harmful effects on the character evaluation and the likelihood of voting for attacking candidates making political skepticism. Additionally, theoretical model for negative political advertising campaign was suggested to explain the process of negative political advertising.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01009061https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186344
ISSN
1738-7221;2671-6348
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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