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디지털 사이니지와 QR코드활용에 관한 연구

Title
디지털 사이니지와 QR코드활용에 관한 연구
Other Titles
The Study on Application of QR code to Digital Signage
Author
심성욱
Keywords
디지털사인니지; QR코드; 옥외광고; Digital Signage; QR code; Out of Home Advertising
Issue Date
2012-07
Publisher
한국광고학회
Citation
광고학연구, v. 23, NO. 5, Page. 187-214
Abstract
본 연구는 디지털 사이니지와 모바일을 연계하여 디지털 사이니지 이용동기와 콘텐츠태도, 광고태도, QR코드태도, QR코드수용자 행위의도, 구매의도의 관계를 보고자 하였다. 이를 통해 국내 디지털 사이니지의 발전가능성을 모색하고 디지털 사이니지와 모바일을 연계한 전략을 찾고자 했다. 연구결과의 요약 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 디지털 사이니지 이용동기 중 ‘정보추구’ 요인은 모든 콘텐츠태도에 정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 디지털 사이니지 이용동기 중 기분전환을 제외하고 모두 광고태도에 영향을 주는지에 관해 유의미한 결과를 보였다. 셋째, 디지털 사이니지의 이용동기가 QR코드태도에 미치는 영향에 관해서는 기분전환이라는 이용동기 외에 다른 유형, 정보추구, 유행선도, 혜택 등은 QR코드태도에 긍정적 영향력이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 디지털 사이니지의 이용동기가 QR코드수용자 행위의도에 미치는 영향에 관해서는 고관여제품의 경우, 유행선도, 혜택이 유의미한 결과를 보였다. 저관여제품의 경우, 모든 요인 유형이 유의미한 결과를 보였다. 다섯째, QR코드 이용동기와 종속변인들 간의 관계를 보면 다음과 같다. 결과를 살펴보면, QR코드 이용동기 중 경험을 통한 오락추구가 뮤직비디오와 영화, 날씨정보 콘텐츠 태도에 정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났고, 정보를 통한 혜택은 어느 것에도 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. QR코드 이용동기와 광고태도의 관계에서, QR코드 이용동기 경험을 통한 오락추가는 고관여, 저관여제품 모두 광고태도에 정적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 정보를 통한 혜택은 저관여제품의 광고태도만 영향을 미치는 것으로 나타났다.;This study seeks to find attitude toward the content, attitude toward the advertising, attitude toward the QR code, behavioral intention to QR code, and purchase intention through combining digital signage and mobile (QR code). Results are as follows. First, ‘information seeking’ among motivation for using digital signage had a positive impact on attitude toward the content. Second, all types of motivation except for ‘refreshment’ had a positive impact on attitude toward the advertising. Third, all types of motivation except for ‘refreshment’ had a positive impact on attitude toward QRcode. Fourth, ‘leading trend’ and ‘benefit’ had a positive impact on behavioral intention to QR code as for high-involvement product. all types of motivation had a positive impact on behavioral intention to QR code as for low-involvement product. Fifth, ‘seeking entertainment’ among motivation for using QR code had a positive impact on all types of contents. ‘Benefit from information’had no impact on all types of contents. ‘seeking entertainment’ among motivation for using QR code had a positive impact on attitude toward the advertising as for high and low-involvement proudt. ‘Benefit from information’ had an impact on attitude toward the advertising as for low-involvement product.
URI
https://www.earticle.net/Article/A180233https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186326
ISSN
1225-0554
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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