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디지털 사이니지 매체태도가 설치 기대효과와 장소성 형성에 미치는 영향 연구: 안전, 빛공해 문제의 조절효과

Title
디지털 사이니지 매체태도가 설치 기대효과와 장소성 형성에 미치는 영향 연구: 안전, 빛공해 문제의 조절효과
Other Titles
A Study on the Effects of Digital Signage's Media Attitude on Installation Expected Effect and Formation of Place Consideration of Control Variables for Safety and Light Pollution Problems
Author
심성욱
Keywords
Digital signage; Media attitude; Expected effect of installation; Formation of place; Light pollution problem; Safety issues; 디지털 사이니지; 매체태도; 설치 기대효과; 장소성 형성; 빛공해 문제; 안전 문제
Issue Date
2021-06
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
광고연구, NO. 129, Page. 127-160
Abstract
본 연구는 점차 대형화 되고 있는 디지털 사이니지 현황을 고려하여 대형 디지털사이니지에 대한 수용자 설문조사를 실시하고 그 효과를 알아보고자 했다. 이를위해 디지털 사이니지 매체태도가 경제적, 사회문화적, 관광환경적 설치 기대효과에 미치는 영향이 무엇인지 알아보았다. 다음으로 디지털 사이니지가 점차 다양한공간으로 확대되고, 상업적인 측면에 더하여 공공의 공간에서 아트로서 표출됨에따라 수용자 인식이 달라질 수 있음을 인식하고 장소성 형성(공감체험성, 차별다양성, 예술심미성)에 미치는 영향을 확인하였다. 추가적으로, 매체태도가 설치 기대효과와 장소성 형성에 미치는 영향에 빛공해와 주행 및 보행 안전문제가 조절효과로 작용하는지 살펴보고자 했다. 연구결과에서는 우선적으로 매체태도가 설치 기대효과와 장소성 형성의 모든 요인에 유의미한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 조절효과로서 설치 기대효과와 장소성 형성에 미치는 영향에서 빛공해 인식은 대부분 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 반면, 안전 문제는 설치 기대효과와 장소성 형성에 조절효과가 있는것으로 나타났다. 즉, 향후 대형 디지털 사이니지를 설치하고 운영함에 있어 빛공해 기준을 준수하고, 주행 및 보행자에게 영향을 미치는 요인을 최소화 한다면해당 매체에 대한 긍정적 인식이 높아지고 다양한 인식 형성에 도움이 될 것이다.;The purpose of this study was to conduct a survey of audiences for large-scale digital signage, takinginto account the trend of digital signage, which is gradually increasing in size, and to find out its effect. To this end, the media attitude of digital signage and the influence of the media attitude on the economic,sociol-cultural, and tourism environmental installation expectations were investigated. Next, as digital signagegradually expands to various spaces and is expressed as art in public spaces in addition to the commercialaspect, it is recognized that the perception of the audience may change. The impact of empathy experience,differential diversity and artistic aesthetics on digital signage was also examined. In addition, we tried toexamine whether light pollution and driving and walking safety issues have a moderating effect on theeffect of media attitudes on the expected effect of installation and formation of place. In the study results,it was confirmed that the media attitude had a significant influence on all the factors of the expected effectof installation and the formation of place. As a moderating effect, it was found that most of the light pollutionperception had no moderating effect in the effect on the expected installation effect and the formation ofplace. On the other hand, the safety problem was found to have a moderating effect on the expectedeffect of installation and formation of place. In other words, when installing and operating large-sized digitalsignage in the future, compliance with light pollution standards and minimizing factors that affect drivingand pedestrians will increase positive awareness of the medium and help to form various perceptions.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE10583720&language=ko_KR&hasTopBanner=falsehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186308
ISSN
1227-8181
DOI
10.16914/ar.2021.129.127
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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