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온라인뉴스 확산행동 혹은 의견 게재행동에 참여하는 이용자 특성에 대한 연구

Title
온라인뉴스 확산행동 혹은 의견 게재행동에 참여하는 이용자 특성에 대한 연구
Other Titles
A Study on Online Users' Characteristics Who Participated in News Diffusion or Opinion Posting about Online News
Author
한미정
Keywords
Online user; Public opinion; News diffusion; Comment; Motivation; 온라인 이용자; 여론; 뉴스확산; 의견게재; 동기
Issue Date
2012-11
Publisher
한국PR학회
Citation
홍보학연구, v. 16, NO. 4, Page. 119-164
Abstract
먼저, 본 연구에 참여한 응답자는 주로 네이버, 다음 등 포털사이트를 통해 인터넷 뉴스를 이용하고 있으며, 인터넷 뉴스에 대한 댓글 작성과 같은 의견게재 행동보다는 스크랩, 퍼나르기 등의 확산행동의 빈도가 높은 것을 알 수 있었다. 의견 게재행동의 경우, 보다 적극적으로 의견을 게재하는 고집단 응답자는 상대적으로 의견게재가 낮은 저집단 응답자에 비해 새로운 정보를 선호하며 지식 습득의 욕구가 강한 혁신성이 높았고, 자신이 신뢰하는 정보나 지식을 타인에게 알려주고자 하는 마브니즘의 성향이 높았으며, 현재 인터넷에서 거론되는 이슈를 충분히 파악하고 있다고 자신감, 혹은 효능감이 강한 것으로 나타났다. 둘째로, 온라인 여론형성 과정에 중요한 역할을 담당하는 ‘고집단’의 특성은 다음과 같다. 블로그나 미니홈피를 통해 뉴스 확산행동에 보다 적극적으로 참여하는 온라인 이용자들은 상대적으로 덜 참여하는 이용자들보다 새로운 정보에 대한 욕구(혁신성), 지식을 공유하고자 하는 욕구(마브니즘) 등에서 더 높은 것으로 나타났다. 디시인사이드와 같은 인터넷 게시판의 경우도 혁신성, 이슈에 대한 의견묻기나 토론, 의견교환 등의 정보추구성향, 그리고 온라인상의 이슈에 대한 이해도나 참여에 대한 효능감 등의 성향에서 저집단 이용자들보다 높은 것으로 나타났다. 뉴스확산의 동기에 있어서도 인터넷 게시판의 경우, 정보교환의 동기, 카페, 온라인 커뮤니티의 합의도출 동기 등이 저집단 이용자들보다 높게 나타났다. 의견게재 행동에 더 적극적으로 참여하는 온라인 이용자들은 상대적으로 덜 참여하는 이용자들보다 혁신성과 효능감, 마브니즘 등 세 가지 성향에서 높게 나타났다. 각 매체별로 세분화하면, 블로그 미니홈피의 경우는 혁신성과 효능감, SNS와 인터넷게시판은 효능감 및 마브니즘, 카페, 온라인 커뮤니티는 혁신성, 그리고 언론사/포털사이트의 경우는 효능감이 더 높은 것으로 나타났다. 의견 게재행동의 동기에 있어서도 블로그 혹은 미니홈피를 이용하는 경우에는 정보교환, 합의도출의 동기가 저집단 이용자보다 높게 나타났다. 인터넷 게시판의 경우, 정보교환의 동기가, 언론사/포털사이트의 경우 합의도출 동기가 저집단 이용자들보다 높게 나타났다. 매체를 막론하고 의견게재 있어 개인적 성향과 동기를 찾는다면 고집단 이용자들의 개인적 성향은 혁신성과 효능감이고 이러한 행동의 동기는 정보교환, 합의도출로 나타났다.;The current study surveyed 501 online users who have participated in diffusion and in posting behaviors about online news to examine their individual characteristics and motivation for diffusion and posting. The analysis categorized the respondents into two groups depending on their frequency of diffusion or posting behaviors. Also the study investigated online users’ individual characteristics and motivation by the medium they used. The study found out that respondents’ number one medium for internet news were portal sites such as NAVER and DAUM. They were more likely to engage in news diffusion than to post their opinions or thoughts. The analysis rather focused on users who indicated a higher frequency in news diffusion and opinion posting, and on opinion posting, they showed stronger motivation in innovation, mavuenism, and efficacy. In the case of news diffusion through blogs and mini hompies, users with a higher frequency showed stronger tendencies of innovation, mavuenism,and self-exposure. With the internet bulletin boards, characteristics such as innovation and information pursuit, and efficacy were more pronounced among online users with a higher frequency in news diffusion. In terms of motivation for news diffusion, information exchange and creating consensus were stronger backbones for users with a higher frequency. In the case of opinion posting through blogs and mini hompies, users with a higher frequency showed stronger tendencies of innovation and efficacy. Throughout the internet medium such social network service,internet bulletin boards, and online communities, efficacy was a more pronounced characteristic among online users with a higher frequency in opinion posting. In terms of motivation for opinion posting, information exchange and creating consensus were stronger backbones for users with a higher frequency.
URI
https://www.earticle.net/Article/A231647https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186285
ISSN
1229-2869
DOI
10.15814/jpr.2012.16.4.119
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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