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중국에서 한국기업의 CSR활동이 기업평판, 기업-정부관계 및 정부 지원의도에 미치는 영향에 관한 연구 삼성기업의 사례를 중심으로

Title
중국에서 한국기업의 CSR활동이 기업평판, 기업-정부관계 및 정부 지원의도에 미치는 영향에 관한 연구 삼성기업의 사례를 중심으로
Other Titles
The Effect of CSR on Corporate Reputation, Government-business Relationship and Government Intention to Support: A Case Study of SamSung in China
Author
이현우
Keywords
corporate social responsibility; government relationships; reputation; 기업의 사회적 책임(CSR); 기업-정부 관계성; 기업 평판; 지원의도
Issue Date
2014-04
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
한국광고홍보학보, v. 16, NO. 2, Page. 303-333
Abstract
본 논문은 중국에서 삼성 기업의 사회적 책임 활동이 중국 공중들의 태도와 행동의도에미치는 영향에 대한 실증적 연구다. 현재 중국 정부기관에 근무 중인 관리자를 대상으로 편의표집에 의한 서베이 방법론을 사용하여 자료가 수집되었으며 최종 분석에 사용된 설문지는 총 205부다. 연구가설 검증을 위해 구조방정식 모형 분석(SEM: Structural Equation Modeling)을중심으로 다양한 통계분석법이 사용되었다. 본 연구에서 발견한 주요연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업의 사회적 책임 요인 중 경제적 책임, 법적 책임, 윤리적 책임은 기업-정부 관계성에 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으나, 자선적 책임은 유의한 영향을 미치지 못했다. 둘째, 기업-정부 관계성은 정부 지원의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는것으로 나타났다. 셋째, 기업-정부 관계성은 기업 평판에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기업의 사회적 책임 네 가지 차원인 경제적 책임, 법적 책임,윤리적 책임, 자선적 책임은 기업 평판에 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 다섯째, 기업 평판은 정부 지원의도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 PR분야의 선행연구들에서 많이 시도한 바가 없는 다국적 기업의 글로벌 사회적 책임을 각 차원별로 나누어 여러 변인들과의 인과관계를 증명했다는 점에서 이론적 함의를 가진다. 또한 중국에 진출한 다국적 기업들이 중국 현지 실정에 맞는 기업의사회적 책임 프로그램을 개발, 실행할 때 실무적인 지침이 될 수 있다는 점에서 실무적함의 역시 제공하고 있다.;The purpose of this study is to examine the effects of corporate social responsibilityactivities of Samsung in China. In this study, the survey was performed to a total of 205executive officers who currently work for the government in china to examine severalresearch hypotheses. The results of this study can be summarized as follow. First, this study indicates that economic, legal, and ethical responsibility of CSR havepositive effects on government-business relationships. However, the effect ofphilanthropic responsibility is nonsignificant. Second, government-businessrelationships affect government intention to support positively. Third, governmentbusinessrelationships also affect reputation positively. Fourth, economic, legal, ethicaland philanthropic diemnsions of CSR in relations to perceptions of reputation arenonsignificant. Fifth, reputation affects government intention to support positively. This study has theoretical implications as it attempts to divide CSR into several subdimensions to delineate specific cause and effect relations between CSR and othersurrounding variables. In addition, the results of this study have practical implicationsto consider for the multinational corporations in China when they develop and executeCSR programs which are suitable for Chinese context.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02499856https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186168
ISSN
1738-2475
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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