168 0

새로운 광고마케팅 플랫폼으로서 소셜미디어의 확산과 활용실태

Title
새로운 광고마케팅 플랫폼으로서 소셜미디어의 확산과 활용실태
Other Titles
Utilization And Diffusion of Social Media As New Advertising and Marketing Platforms in Korea
Author
이경렬
Keywords
Social media; Twitter; SNS; 소셜미디어; 트위터
Issue Date
2011-11
Publisher
한국일러스아트학회
Citation
조형미디어학, v. 14, NO. 4, Page. 151-160
Abstract
스마프폰과 테블릿 PC 등 모바일 기기의 보급으로 블로그, 트위터, 그리고 페이스북과 같은 소셜미디어가 급속히 확산되고 이용자 수가 폭발적으로 증가함으로서 소셜미디어는 기업들이 고객들과 소통하는 중요한 수단으로 활용되고 있다. 본 논문은 문헌고찰과 사례연구를 통하여 국내외 기업들이 광고마케팅의 수단으로서 소셜미디어 활용실태를 살펴보고, 소셜미디어의 등장으로 인한 광고마케팅 패러다임의 변화와 함께 새로운 광고마케팅 플랫폼으로서 소셜미디어의 가능성을 살펴보고자 하였다. 연구결과 글로벌 기업들이 마케팅 및 광고의 수단으로서 가장 많이 사용하는 소셜미디어는 페이스북, 트위터, 링크드인, 블로그, 그리고 유투브의 순으로 나타났으며, 기업들은 주로 브랜드 혹은 비즈니스 노출, 트래픽 증대, 검색어 상위 랭크, 새로운 비즈니스 제휴 창출 효과, 마케팅 비용절감, 잠재고객생성 및 매출증대, 그리고 고객관계관리(CRM)에 소셜미디어를 활용하는 것으로 나타났다. 우리나라의 경우 소셜미디어는 주로 기업홍보의 수단으로 활용되고 있으며, 커뮤니케이션 시너지효과를 극대화하기 위한 새로운 크로스미디어 플랫폼의 중요한 구성요소로서 그 영향력을 급속히 확대하고 있다.;This study examine the roles of social media as marketing, advertising, and branding tools. Social media are media for social interaction, as a superset beyond social communication. Enabled by ubiquitously accessible and scalable communication techniques, social media substantially change the way of communication between organizations and consumers. The most popular social media used as tools of advertising and marketing in Korea are blogs, twitter, and facebook. This study introduces how blogs, twitter, and facebook in Korea are effectively used as the platforms of advertising, marketing, customer relationship management, and brand building. Literature showed that social media are effective in exposing brand or business, being ranked top on search word, creating new business opportunities, saving marketing expenditure, increasing potential customers and sales, and customer relationship management. In Korea, social media are mainly used as a vital component of cross-media platform to maximize communication synergy effects of media mix.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11109189https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/186005
ISSN
2671-6194
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMPUTING[E](소프트웨어융합대학) > MEDIA, CULTURE, AND DESIGN TECHNOLOGY(ICT융합학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE