194 0

디자인전공을 위한 프로그래밍 교육의 효율성 연구-디지털/멀티미디어 디자인 교육과정을 중심으로-

Title
디자인전공을 위한 프로그래밍 교육의 효율성 연구-디지털/멀티미디어 디자인 교육과정을 중심으로-
Other Titles
A Study of Effectiveness of Programming Education for Design Program -Focused on Digital / Multi Media Design Curriculum-
Author
노승관
Keywords
Design Education; Design Programming; Media Education; Programming Environments
Issue Date
2014-12
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, NO. 32, Page. 343-351
Abstract
본 연구는 디지털 / 멀티미디어 디자인 전공에서 프로그래밍을 결합한 디자인 교육의 효율성을 높이기 위하여, 기존 교육의 형태와 성과를 이론과 설문연구로 제시하였다. 연구의 구성은 디자인과 프로그래밍의 결합에 대한 이론연구와 실제 프로그래밍 교육환경의 분석, 프로그래밍 수업의 조사연구로 구성되었다. 이론적 배경으로 디자인과 프로그래밍의 결합을 촉진시킨 발전과정을 살펴보고 디자이너와 아티스트가 실제로 활용할 수 있는 프로그래밍 환경의 발전을 고찰하였다. 디자인 프로그래밍 교육 환경 분석에서 현재 디자인 프로그래밍과정의 수업커리큘럼의 형태와 수업에서 활용되고 있는 도구들을 조사하고 각각의 특징을 비교 분석하였다. 프로그래밍 수업의 효율성을 조사하기 위해 수업을 수강한 학생들을 대상으로 프로그래밍 수업의 만족도와 효율성, 문제점을 질의하고 그 결과를 분석하여 실제 수업환경에서 디자인 프로그래밍 수업의 효율성을 알아보고 그 개선 방향에 대하여 논의하였다. 연구 결과 학생들은 디자인 프로그래밍 수업을 통해 실제적인 작품제작에 필요한 최신 지식을 습득한 효과가 있었다. 프로그래밍 언어의 습득을 수업과정에서 가장 어려운 점으로 들었으며, 수업의 효율성을 높일 수 있는 방안으로 실무지향 수업의 확대, 전계 연공수업의 확대 등을 들었다.;This paper presents theories and a survey study about the result of design programming courses in order to improve effectiveness of programming mediated design education in digital / multi media design majors. It is made up of background theories about converging design and programming, analysis of programming environments and survey of programming courses. As theoretical background, the paper examined the development of fusion between design and programming, development of programming environment which designers and artist could utilize. In analysis of design programming education environments, the paper examined current curriculum structure and tools used in classes and compared the characteristics of each tools. In order to examine the effectiveness of design programming classes, we surveyed the level of satisfaction, effectiveness and problems of programming courses on the student who took design programming classes and analyzed the results and discussed about improvement strategies. Results showed that students successfully acquired new knowledges needed to create studio works from design programming courses. They reported that the most difficult aspect of programming classes was to learn the programming language structure and to enhance the effectiveness of programming classes they wanted more real task oriented classes and interdisciplinary courses with other subjects in their major.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02510637https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185505
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2014..32.031
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE