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웹 브랜드 아이덴티티 강화를 위한 인터랙티브 스토리텔링 사례 연구

Title
웹 브랜드 아이덴티티 강화를 위한 인터랙티브 스토리텔링 사례 연구
Other Titles
A Case Study on Interactive Storytelling in Intensify Web-Brand Identity
Author
김헌
Keywords
Web Brand Identity; Interactive storytelling; Web Contents
Issue Date
2011-09
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 19, Page. 92-101
Abstract
정보화 시대의 대표 요소 중 미디어, 즉 다양한 정보전달매체의 역할은 매우 컸으며 그 중 온라인의 미디어는 시간과 공간의 제약에서 벗어난 정보 커뮤니케이션의 비약적인 발전을 가져왔다. 이에 따라 기업은 웹을 활용한 마케팅을 통해 소비자의 마음을 얻기 위한 끊임없는 노력을 하고 있다. 많은 웹 콘텐츠중에 자사의 효과적 브랜딩 수단으로 인터랙티브 스토리텔링 기법을 활용한 웹 콘텐츠를 제작하고 있다. 본 연구는 이런 웹 환경에서 효과적인 인터랙티브 스토리텔링의 방법을 알아보고, 최적의 인터랙티브 스토리텔링을 활용하여 웹 브랜드 아이덴티티 강화를 통해 소비자의 충성도와 만족도를 알아보고자 한다. 이를 위해 구전, 구매, 창조 스토리 3가지의 웹 콘텐츠를 선정하여 인터랙티브 스토리텔링을 분석하였다. 분석 방법은 각 콘텐츠의 이야기전개 흐름을 파악한 후, 서술적, 비주얼적, 키네틱적으로 분류되는 표현방법과 스토리텔링 콘텐츠의 구조인 순차적 진행에서 객체지향적으로 이루어지는 복합적 구조의 유형을 분석하였다. 분석결과 단순한 구조의 이야기 전계 방식이 아닌 키네틱적인 요소가 많은 표현방식과 순차적 구조를 바탕으로 하는 복합적 인터랙션 구조가 더욱 웹 브랜드 아이덴티티를 강화하는데 적합한 인터랙티브 스토리텔링 방법이라는 결과가 도출되었다. 향후 사용자의 사용성 분석을 통한 실증적인 인터랙티브 스토리텔링 분석으로 연구의 확장이 필요하리라 생각된다.;Among factors that lead info-oriented age, the role of media, that is, media for various information delivery was very large and the media which applies online’s web contents brought rapid development information communication beyond restriction of time and space. Thus, companies make continuous efforts online to get mind of consumers, recognizing web-utilized marketing as essential factor. Among many web contents, the one which utilizes interactive storytelling technique for their own company’s effective branding means is being produced. This research aims at finding out effective storytelling ways in this web environment, and consumers loyalty and satisfaction toward web brand through intensifying web brand identity by utilizing optimized interactive storytelling. For this interactive storytelling has been analyzed by selecting 3 kinds of web contents, oral tradition, purchase and creation story. For the method of analysis, this research analyzed the expression type, which is classified into descriptive, visual and kinetic ways, and complicated structure type that is done from consecutive proceed of storytelling contents structure to object-oriented way. As a result of analysis, this research deducted that complicated interaction structure based on expression type, not of simple structure of storytelling but of much kinetic elements, and consecutive structure is suitable interactive storytelling ways to ever more intensify web brand identity. It is thought that expansion of this research will be needed by empirical interactive storytelling analysis through analysis of future users’ usability.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01772150https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185482
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2011..19.010
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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