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소셜 네트워크 서비스의 유형별 분류에 따른 웹 인터페이스 연구

Title
소셜 네트워크 서비스의 유형별 분류에 따른 웹 인터페이스 연구
Other Titles
A Study on Web Interface Design Based on Each Social Network Service Category
Author
김헌
Keywords
소셜 네트워크 서비스; 웹 인터페이스; 레이아웃; 메뉴; 아이콘; Social Network Service; Web Interface; Layout; Menu; Icon
Issue Date
2010-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 16, NO. 1, Page. 80-93
Abstract
최근 웹 2.0의 출현과 함께 인맥형성을 지향하는 소셜 네트워크 서비스의 보편화는 웹 환경에 많은 영향을 주며 발전해 나가고 있다. 사용자는 인터넷을 통해 다양한 방법으로 자신을 알릴 수 있게 되었으며, 온라인상의 관계를 통해 지속적인 만남이 이루어지게 되었다. 이와 같이 사용자의 참여와 공유가 밑바탕이 되는 소셜 네트워크 서비스는 사용자가 데이터를 직접 생산할 뿐 만 아니라 사용자의 적극적인 참여를 통해 정보의 공유 역할을 하게 되었다. 이러한 소셜 네트워크 서비스는 현재에도 생성되고 소멸되기를 반복하고 있다. 소셜 네트워크 서비스는 국내, 외로 활발하게 발전하고 있으며 국내에서는 웹을 기반으로 소셜 네트워크 서비스가 형성되어 현재 많은 사이트가 정보공유와 인맥형성의 장으로 사용되고 있다. 이러한 환경 속에서 제공되고 있는 웹기반 소셜 네트워크 서비스는 많은 사용자가 사용, 참여하는 객체로 전반적인 사용자의 이용 패턴을 분석을 통한 사이트의 개발이 필요하다고 판단되었다. 이에 본 연구에서는 웹 환경의 변화에 따른 소셜 네트워크 서비스에 대한 이론적 고찰을 통해 소셜 네트워크 서비스의 개념을 명확히 하고 사용자 인터페이스의 구성요소에 대해 알아보았다. 또한 소셜 네트워크 서비스의 유형별 분류를 바탕으로 국내 소셜 네트워크 서비스를 4가지로 나누어 볼 수 있었으며 각각의 유형에 따라 인터페이스의 구성요소 (레이아웃, 메뉴, 아이콘)에 대해 분석해 보았다. 분석 결과 대화, 관계를 중심으로 이루어진 서비스에서는 감성적 성향이 강하게 나타났으며 정보를 중심으로 이루어진 서비스에서는 메뉴, 콘텐츠가 강하게 나타났다. 본 연구는 아직 그렇다할 연구 자료가 없는 소셜 네트워크 서비스에 대해 분석을 함으로서 앞으로의 연구에 발판이 될 것이라 생각하며 이에 의의가 있다고 하겠다;Recently, with the emergence of web 2.0, generalization of social network service which aims for formation of personal connections is improving with it effect on web environment. Users can introduce themselves by various ways through Internet, and continuous meetings have come to be made through the connections on online. Like these, social network service based on the participation and sharing of users is playing a role of sharinginformation through positive participation of users as well as direct production of data. Such social network service is repeating to the creation and destruction today. Social network service is developing actively inside and outside of the country, and in the country, social network service is formed based on web, and today, many web sites are used as places of sharing information and forming personal connections. Social network service based on web provided in these environments is an object which is used by many users, so development of site through analysis of usage pattern by general users is thought to be needed. Therefore, in this study, I cleared up the concept of social network service through theoretical consideration on social network service according to changes of web environment, and examined components of users` interface. Besides, based on classification by types of social network service, social network service in the country can be divided into four types, and components of interface (layout, menu, icon) by each type was analyzed. As a result of analysis, in case of connection-centered service, emotional disposition has been examined, and menu and contents had great influences on information-centered service. This study is thought to be a foothold for future studies by analyzing social network service which has few research materials until now, and to have its meaning in this point.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542150https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185480
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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